Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender/Superstrat sustain og strengehøyde .


Sugardaddy65

Anbefalte innlegg

Jeg er en gammel Gibson mann , men har begynt å spille på noen Fender/Superstrat lignende gitarer , og har en del spørsmål rundt disse .

Sustain og strengehøyde får jeg ikke noe forståelse på .

SUSTAIN : De virker nærmest som helt tilfeldig hvilke som har bra sustain eller om de er mer "døde" .

gitarer sustain :

Fender Mexico HSS rosewood hals vanlig trem DÅRLIG

Billig Squire bullet HSS vanlig trem BESTE

Superstrat MIM kropp USA hals rosewood HSS Floyd Rose MIDDELS

Ibanez RG550 1989 Maple hals BRA

Billig hjemme mekka 24 fret Superstrat heltre kropp ukjent , kina hals Maple Floyd Rose BRA

Jeg klarer ikke å få en forståelse av hva som eventuelt kan gjøres for å bedre sustain/klang i de som er dårligere .

De billigste her er de beste . Squire bullet er den beste fulgt av den billige Superstratten med kina hals .

RG550 har bra sustain men får ikke ned strengehøyden nok på den . Ikke slitte bånd og justert truss temmelig optimalt .

Fender mim byttet jeg fra Maple til rosewood hals , men den er like død . Middels strengehøyde .

Strengehøyden på den dyreste Fender med USA halsen er den dårligste av alle .

Beste strengehøyden er på Billige hjemme mekka Superstrat med billig kina hals .

Squire bullet ok strengehøyde .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående sustain og gitar er det et veldig langt lerret å bleke, noe jeg ikke skal gi meg ut på her på kveldstid av flere grunner.

Siden jeg eier noen RG-er, og har skrudd litt på de, så burde det ikke være noe problem å få strengehøyden ned på et nivå som du kan leve med.
Det å gå inn på det i detalj her er også en lang historie, men hvis det ikke er mulig å få til lav strengehøyde med vanlige metoder ved kjente knep med justering, noe som er relativt enkelt, kan det være aktuelt å justere halsvinkelen. Det er ikke det første jeg hadde prøvd.

Videre er det jo slik at lav strengehøyde og sustain er noe som går i hop. Grovt sagt kan man hevde at om man ønsker ektremt lav strengehøyde så får man kortere sustain i gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squier vs Mexico strat sustain kan være noe med hvordan broen er justert. Har ikke prøvd så mange, men har sett broen justert forskjelig, squier med fabrikk setup med broen skrudd helt ned, hard (nesten ikke mulig å bruke vib arm), og for mexicanere/amerika, broen skrudd nedi i bakkant(mere vib mulig).

Det kan være gjort slik med vilje, siden squier er ett billig (aka: hva mindre erfarne kjøper først) merke. Så de er setup for mest mulig stabilitet og sustain, kanskje?

Endret av KimT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke vib armene .

Squire Eier sa trem var låst , og virker som MIM Fender også er låst .

Squire ( Indonesia made) er mye lettere og har mye bedre klang både akustisk og koblet på forsterker , enn MIM Fenderen .

RG550 må det være noe rart med . Med en gang jeg setter strengene medium lavt så fretter den out , når jeg bender de tynne strengene etter 10-12 bånd og høyere .

Strengene må justeres temmelig høyt for å få den til å funke . Bånd er meget bra og truss justert . Det må være noe som ikke stemmer .

Vet at sustain blir bedre med høyere strengehøyde , så prøver å finne en middelvei der . Men godtar at det blir litt "dødere" med lav høyde , men helst ikke buzz .

De jeg kan justere lavest er noen Gibson USA og Dean USA gitarene .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye som påvirker. Gibson har vel lit annerledes halsvinkler og gripebrettradius samt korttere skala, så å samenlikne epler og bananer er jo ikke helt enkelt. Skaffer man seg en superstrat av annerkjendt merke og de treverkene man ønsker er ikke sustain noe problem.. billige gitarer kan være ugjevne både i materialer sammenføyninger, samt kvalitet på bro/saddler. men med justeringer intonering og halsvinkeljustering kan man gjøre mye med en billig gitar. Jeg har to Tom Anderson gitarer med ganske like spec`er, men likevel forskjellig. dem låter ganske ulikt. men det er mange andre faktorer enn strengehøyde som utgjør forskjellene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.