Web Analytics
Jump to content

Fender/Superstrat sustain og strengehøyde .


Sugardaddy65
 Share

Recommended Posts

Jeg er en gammel Gibson mann , men har begynt å spille på noen Fender/Superstrat lignende gitarer , og har en del spørsmål rundt disse .

Sustain og strengehøyde får jeg ikke noe forståelse på .

SUSTAIN : De virker nærmest som helt tilfeldig hvilke som har bra sustain eller om de er mer "døde" .

gitarer sustain :

Fender Mexico HSS rosewood hals vanlig trem DÅRLIG

Billig Squire bullet HSS vanlig trem BESTE

Superstrat MIM kropp USA hals rosewood HSS Floyd Rose MIDDELS

Ibanez RG550 1989 Maple hals BRA

Billig hjemme mekka 24 fret Superstrat heltre kropp ukjent , kina hals Maple Floyd Rose BRA

Jeg klarer ikke å få en forståelse av hva som eventuelt kan gjøres for å bedre sustain/klang i de som er dårligere .

De billigste her er de beste . Squire bullet er den beste fulgt av den billige Superstratten med kina hals .

RG550 har bra sustain men får ikke ned strengehøyden nok på den . Ikke slitte bånd og justert truss temmelig optimalt .

Fender mim byttet jeg fra Maple til rosewood hals , men den er like død . Middels strengehøyde .

Strengehøyden på den dyreste Fender med USA halsen er den dårligste av alle .

Beste strengehøyden er på Billige hjemme mekka Superstrat med billig kina hals .

Squire bullet ok strengehøyde .

Link to comment
Share on other sites

Angående sustain og gitar er det et veldig langt lerret å bleke, noe jeg ikke skal gi meg ut på her på kveldstid av flere grunner.

Siden jeg eier noen RG-er, og har skrudd litt på de, så burde det ikke være noe problem å få strengehøyden ned på et nivå som du kan leve med.
Det å gå inn på det i detalj her er også en lang historie, men hvis det ikke er mulig å få til lav strengehøyde med vanlige metoder ved kjente knep med justering, noe som er relativt enkelt, kan det være aktuelt å justere halsvinkelen. Det er ikke det første jeg hadde prøvd.

Videre er det jo slik at lav strengehøyde og sustain er noe som går i hop. Grovt sagt kan man hevde at om man ønsker ektremt lav strengehøyde så får man kortere sustain i gitaren.

Link to comment
Share on other sites

Squier vs Mexico strat sustain kan være noe med hvordan broen er justert. Har ikke prøvd så mange, men har sett broen justert forskjelig, squier med fabrikk setup med broen skrudd helt ned, hard (nesten ikke mulig å bruke vib arm), og for mexicanere/amerika, broen skrudd nedi i bakkant(mere vib mulig).

Det kan være gjort slik med vilje, siden squier er ett billig (aka: hva mindre erfarne kjøper først) merke. Så de er setup for mest mulig stabilitet og sustain, kanskje?

Edited by KimT
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ikke vib armene .

Squire Eier sa trem var låst , og virker som MIM Fender også er låst .

Squire ( Indonesia made) er mye lettere og har mye bedre klang både akustisk og koblet på forsterker , enn MIM Fenderen .

RG550 må det være noe rart med . Med en gang jeg setter strengene medium lavt så fretter den out , når jeg bender de tynne strengene etter 10-12 bånd og høyere .

Strengene må justeres temmelig høyt for å få den til å funke . Bånd er meget bra og truss justert . Det må være noe som ikke stemmer .

Vet at sustain blir bedre med høyere strengehøyde , så prøver å finne en middelvei der . Men godtar at det blir litt "dødere" med lav høyde , men helst ikke buzz .

De jeg kan justere lavest er noen Gibson USA og Dean USA gitarene .

Link to comment
Share on other sites

Her er det mye som påvirker. Gibson har vel lit annerledes halsvinkler og gripebrettradius samt korttere skala, så å samenlikne epler og bananer er jo ikke helt enkelt. Skaffer man seg en superstrat av annerkjendt merke og de treverkene man ønsker er ikke sustain noe problem.. billige gitarer kan være ugjevne både i materialer sammenføyninger, samt kvalitet på bro/saddler. men med justeringer intonering og halsvinkeljustering kan man gjøre mye med en billig gitar. Jeg har to Tom Anderson gitarer med ganske like spec`er, men likevel forskjellig. dem låter ganske ulikt. men det er mange andre faktorer enn strengehøyde som utgjør forskjellene!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Jeg oppbevarer mine heltregitarer (archtop og kasse) nesten uten unntak i gitarkassene. Rommet jeg oppbevarer gitarene i har «bedre» (for gitarer om ikke annet) luft enn resten av huset, men jeg har et hygrometer for å følge med på fuktighet og temperatur. Så langt har det stort sett vært innafor i rommet (35-60% fuktighet). I enkelte perioder om vinteren har jeg satt inn en bolle med vann for å tilføre fuktighet. Det funker, men jeg skal vurdere å anskaffe en liten luftfukter.
    • Brum brum. Neida, skaff deg et hygrometer (hundrelapp eller to), så følger du med utover vinteren. Ingen grunn til å fukte lufta så lenge du har inneklima innafor "normalen". Men absolutt lurt å ha forholdsregler: Jeg har en heltre granlokk Ayers stålstrenger som ikke greide seg gjennom den tørreste og kaldeste vinteren i trøndelag på lenge (10-12 år siden?) uten betydelige sprekker i lokket. Den hang på veggen i stua, og jeg hadde ikke begrep om luftfuktighet da. Den låter og spiller nydelig, så det er foreløpig kun kosmetisk, men så kosta den bare omkring 5000,-, så ikke noe stort tap. Ellers, hvorere du borhena? Innland/kyst/fjell? Har litt å si.
    • Takker!  Hvor mye legger dere i luftfuktighet og slikt for kassegitarer? Fikk med en pakke d'addario humipak, men tenkte det er lurest å vente til vinteren med å poppe den? Gitaren kommer til å ligge i kassen når den ikke er i bruk. Er første heltre kassegitar jeg eier, so bear with me
    • Takk, ingen ``blemmer`` så langt. Kroppen er av et treslag kalt silkwood, lett i vekt og lett å arbeide med, fresen  kutter som i smør. Kjøpte det av Roy Bang i RB Guitars . Teak i halsen derimot, chipper lett og her må man være forsiktig, forrige gang slo det ut en feit flis på hjørnet av headstock, da jeg kom for brått inn mot fresestålet. trodde det var kjørt der ,men den lot seg fint lime på plass, og umulig å se nå. Men jeg synes det passer bra i hals. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.