Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

DIY B. Blender pedal


Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste funnet ut at jeg ikke er så glad i effektene mine på bass. De er bra, men bassen mister mye av sin egenklang. Derfor vil jeg bygge en "blender", en slags mikser som gjør at jeg kan bestemme hvor mye effektlyd og hvor mye cleanlyd som skal være med.

Jeg er foreløpig usikker på om jeg skal bygge dette som en pedal eller om jeg skal bygge det inn i et pedalbrett.

Bygget blir basert på B. Blender, som er en krets som ligger her:

http://seanm.ca/stomp/bblender.html

Den varianten jeg lager inneholder også en volumkontroll, og jeg vil sannsynligvis modde den ytterligere med mulighet for en svak cleanboost:

http://gaussmarkov.net/wordpress/circuits/b-blender/

Jeg skal ha to fotbrytere, en for clean og en for effektsløyfen. Når begge er av vil jeg ha true bypass (altså clean signal, uten bufring).

Jeg har funnet ut hva jeg skal lage nå, og alle deler unntatt boks å bygge det i er bestilt fra www.smallbearelec.com.

Utenom boksen tror jeg at totalprisen for delene havner rundt 200 kroner. Så kommer frakt og litt sånt i tillegg.

...nå er det bare å vente på posten...

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Avbiterjobben er gjort og nå føler jeg meg "ganske trygg" på at hele greia går inn i boksen jeg har planlagt:

2014101_20141001_211518_bblender04.jpg

... så nå blir det boring av hull, deretter finish, til slutt montering. For en gang skyld skal jeg forsøke å lodde penere signalvei med passe lange ledere inni boksen.

Siden jeg nå er ganske sikker på at det blir kun en boks, så endrer jeg bittelitt på trådtittelen.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Nå vet ikke jeg hva du pleier å bruke av effekter på bassen, men det vanlige er vel chorus, drive, autowah etc.

Det som vel ofte er vanlig ved effektbruk på bass er at "bunnen" i lyden faller litt ut og trøkket forsvinner.

Hva med å lage et variabelt delefilter med en utgang og retur for de dype frekvensene, og en utgang og retur for de lysere tonene?

Da kan du f.eks bruke en kompressor på de dype tonene og ha jevn dybde der, og legge chorus, drive, wah etc. kun på de lysere tonene.

Jeg vet at dette blir brukt i forbindelse med nedmiks av bass i DAW-programmer og har gjort det selv med flott resultat.

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset Hank. Jeg har faktisk lekt meg med frekvenssplitt for en stund tilbake (før pedalen det gjaldt tok kvelden), men likte ikke hvordan det gjorde at strenger med ulik grunntone fikk ulik påvirkning av effekten.

Jeg bruker for øvrig ikke så mange effekter. Det blir som regel en phaser (av en eller annen grunn foretrekker jeg det framfor chorus) og drive på enkelte tracks. Det er hovedsaklig driven som er problemet, og jeg har ennå ikke bestemt hva som skal være switchbart i effektloopen på blenderen og om jeg skal ha pedaler på utsiden (tuneren vil nok ligge i forkant, uansett).

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har boret hull. Noe ble litt off på grunn av unøyaktig kjørning, men det blir boks av det. Neste steg er lakking av boksen.

2014102_20141002_211201_bblender05.jpg

Lakkingen er allerede i gang med grunning, men det har jeg ikke bilde av ennå. Lakking er en tålmodighetsprøve på grunn av all tørkingen.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh!

Finish-setback. Hvorfor tåler spraylakk maskeringsteip når man tester den på innsiden av lokket, men ikke på utsiden?

2014104_20141004_143049_bblender06_setba

Nå må hele greia pusses ned igjen. Akkurat nå er det MER arbeid igjen enn da jeg fant fram sprayboksene...

PS. Jeg ser jo også at maskeringen min IKKE holdt mål, så her må jeg finne en ny og bedre måte uansett...

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt er ikke noe man engang bør irritere seg over, som amatørlakkerer, det er rett og slett en del av gamet.

Når det gjelder merking og bokstaver, har jeg noen ganger hatt hell med å lakkere i en farge, vente lenger enn langt, og lime på selvklebende vinylbokstaver. Så lakkerer man over, med så lite lakk som mulig, lakkerer med fargen man vil ha, og så pirker vekk bokstavene med en egnet gjenstand. Jeg er så heldig at jeg har noen avlagte tannlegetannpirketing, og de fungerer utmerket til slikt. En brytebladkniv kan kanksje være et greit alternativ. Så kan man skue verket i all sin prakt, der skriften står fram med den fargen man la på først. Bare ment som et tips. Ellers er det jo mye fint man kan lage med waterslides og denslags, men det krever jo at grunnfargen er lys. Man kan ikke lage hvitfarge med en vanlig skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillet, Castor. Jeg har heldigvis ikke krav til meg selv om at det jeg lager skal se ut som det kommer fra fabrikk, og liker å eksperimentere. Denne gangen er det sjablonger som er greia, men ellers høres jo de vinylbokstavwne interessante ut. :) Men risikerer man ikke at de også drar med lakken under når man løsner dem?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke nødvendig å grunne før du lakker, eller . . . :unsure:

Jeg opplevd problemer noen gang ved lakking (med Quicklakk) på glassfiber/epoxy. Hadde ingen problemer når jeg sprayet lakkene på direkte, uten grunning. Et par ganger grunnet jeg først, og da flakket det lett av. Kanskje noe jeg gjorde feil, men jeg sluttet i hvert fall å bruke grunner.

Endret av Wiker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.