Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

intens "dure" lyd


rehp90

Anbefalte innlegg

Blir det forskjell på støyen dersom du først ikke rører noen metalldeler, og så tar et godt grep rundt strengene?

Strengene og broa skal nemlig være koblet til jord, altså samme som inngangen på gitaren. Dersom støyen reduseres når du tar på inngangen, men ikke når du tar på strengene eller brua, så har du jordingsfeil i gitaren. Sannsynligvis er brua ikke jordet skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke unormalt med jordstøy ved bruk av mye gain. Spesielt med singlecoil pickuper. Hvis det er virkelig ille, kan det være dårlig jording i gitaren, og da kan det hjelpe å gå over jordingen i gitaren, legge inn skjerming i gitaren, bytte elektronikk og pickuper, men som sagt, hvis man bruker mye gain, vil det bli støy nesten uansett. Derfor mange bruker noisegate. Enten: "learn to work around it", eller skru ned gain, som Aphelion sier.

Jeg har ikke støyskjerming i noen av mine gitarer og plages ikke nevneverdig, men det kan bli støy av og til hvis jeg ikke holder hendene over strengene eller hardware. Symptomatisk er dette hvis jeg sitter med Guitarrig og roter meg borti presets som har ordet "metal" i seg... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du sier at støyen forsvinner når du tar på jackinngangen, er mange av mulige feil allerede eliminert: gitaren din er problemet, mer spesifikt jording som ikke er tilkoblet eller mangler. Åpne opp og se om en kabel er løs. Ta bilde om mulig..?

At det støyer mer med visse presets, kommer av at jo høyere gain/drive du har, desto høyere vil støyen bli forsterket, mens gitarlyden vil holde samme volum da den allerede har nådd topp.

Endret av tronni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja tenkte jeg skulle skru opp og se, men om jeg skrur ut pickupsa, er det bare å sette de på plass igjen da? med tanke på avstand fra strenger osv, så har jeg ikke turt å prøve på noe jeg ikke kan :P Men om jeg bare skrur ut ramma (de fire skruene rundt) så endres vel kanskje ikke avstanden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Er man usikker på hva man gjør, er det lurt å skru ut ramma. Det å justere høyden er ikke noen heksekunst, men det sitter noen små fjærer på høydejusteringsskruene som er litt fiklete å få på plass igjen. Dessuten er det vanskelig å få ut pickupen ut gjennom ramma, da det er metallører som stikker ut på begge sider av pickupen.

Nå er jeg ikke sikker på hvilken gitar du snakker om, flere er nevnt fra din side, men jeg er ganske sikker på at du ikke finner ut noe ved å ta ut pickupene. Du bør nok heller sjekke der potmetere og andre ting sitter. Det er ikke ofte det blir feil på pickupsiden av ledningen.

Videre, siden EMG er nevnt, er det aktive EMGs i den, så skal ikke strenger jordes. Aktive EMG- pickups kan støye skrekkelig hvis den som har montert det tar noen "kreative grep" og ikke følger koblingsskjemaet til EMG. Det vet jeg av bitter erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å skru ut pickupsa er noe jeg bare vil sjekke for å se om det er ekte :P Kjøpte en replica gitar for å teste :) Så sitter det emg pickups jeg vil se om er ekte, men vil ikke ødelegge eller justere på noe :P For da blir det bare rot :-P
men da kan jeg fjerne de 4 skruene rundt uten å ødelegge noe? :-D

Ang støying, så satt jeg på en inngang som satt på en veeeldig billig gitar så kanskje jeg skal prøve en annen ingang å sette på den istedet ? :) vet ikke om kvaliteten har noe å si på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.