Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygge kabinett og topp av Marshall Valvestate 8240


Anbefalte innlegg

Nok et prosjekt på gang.

Har en Valvestate fra 90-tallet. Hadde vært kjekt å kunne bruke elementene koblet til annen forsterker, og fortsatt kunne bruke Marshallen.

Elementene er 2x12" Celestion g12t 4 ohm (engelske, så vidt jeg kan skjønne)

Fra forsterkeren er det 2 ledningsett som kommer ut. Altså et til hvert element. (Forsterkeren har stereochorus, så det er vel da koblet i stereo ;) )

Er ikke så ivrig på stereobiten, så kabinettet bør vel kobles så det har 8 ohm inn.

Får jeg koblet sammen høyre og venstre fra forsterkeren til å fungere med 8 ohm kabinett? Da kan jeg jo også bruke toppen på andre kabinett, om jeg ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt - hadde akkurat samme prosjektet for et par år siden. Bare at det var en 8280 Ble en slags topp ut av den men den var så skral at den gikk på dynga. Resten ble til et tilta, monitor style, stereo cab :-)

Endret av CarvinDC135
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 8240, 40 watt istedet for 80, men ellers helt lik 8280 mener jeg å huske.

Husker jeg også vurderte en Peavy Classic 30 (2x12") i tweed den gangen, men den låt ikke fett nok (og var ikke Marshall...)

Altså, pappa prøvde å få meg til å kjøpe Peavyen. Noen ganger vet foreldre best!

(På den annen side byttet han sin '61 Telecaster i en midi synthmodul, og solgte '65 Voxen sin på 90-tallet... Noen kjipere bytter, sett i ettertid? ;) )

Angrer litt på Marshallen i dag, da Peavyen var full rørforsterker som fortsatt er ettertraktet og denne her i bunn og grunn kun gjør masse vreng "bra" :)

I dette prosjektet er egentlig høyttalerkabinett pri 1. Om ikke toppen blir helt topp (....) er ikke det noen kjempekrise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Input panelet jeg brukte har en switch for å velge mellom stereo eller mono. Ca samme som står i Marshall 1936 kabinettet. Kjøpte det på gitarist.no.

Nå skal det sies at 8280en har jackutganger for speaker slik at det var lettere å gjøre forsterkerdelen om til en topp(det faktes vel en topp-utgave av den også tror jeg).

Endret av CarvinDC135
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel bare å lodde på en hunjack på hver av de ledningene på forsterkeren.
De fleste som gir seg i kast med å bygge om en combo, fikser vel det greit, eller i det minste kjenner en som klarer å lodde. Hvis ikke, finnes det en loddeguide her på forumet. Man skal være veldig klønete hvis man ikke klarer å lodde to ledninger til en jackplugg slik at det fungerer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, lodding burde gå greit :)

Trevirke er verre :)

Tenkte som du sier, å lodde hunplugger på de som kommer ut av ampen.

Så se om jeg finner en skjema for kobling av terminal med stereo og mono input til kasse, slik at impedansen blir riktig.

Altså 2 x 4 ohm i stereo og 8 ohm i mono, med bryter eller noe. Må lese meg opp på hvordan det gjøres.

edit: Slik som din kobling ja Carvin. Ikke pent, men sikkert funksjonelt :)

Endret av space
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.