Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til diagnostisering av jordingsfeil


Anbefalte innlegg

Hei dere,

Jeg er helt ny her på forumet, men jeg håper jeg er velkommen og at en av dere eksperter der ute kanskje har en løsning på problemet mitt.

Jeg har kjøpt et Les Paul-style DIY-kit fra Tyskland:

http://www.gitarre-bestellen.de/products/Gitarren-Bausaetze/E-Gitarren-Bausatz-Guitar-Kit-MLP-Ash-Top-Custom-Mahagoni.html

Jeg har i tillegg kjøpt to nye humbuckere, en Seymour Duncan JB-Model og en Seymour Duncan Jazz-Model.

Pot-ene kom ferdig loddet, men måten det var loddet på stemte ikke overens med manualen eller noe annet jeg har funnet på nettet.

Jeg har fulgt denne guiden for lodding av alt det elektriske:



Så til spørsmålet:

Jeg får lyd ut av gitaren når jeg kobler den til forsterkeren, men det er en statisk skurring som hele tiden er der. Skurringen går bort når jeg holder på switchen eller hvis jeg holder på jackpluggen.

Alle jeg spør sier at det er noe med jordingen, og ja, såpass skjønner jeg også. Jeg lurer derfor på om noen kan fortelle meg om dette er typisk symptom på en eller annen feilkobling, eller om noen har noen forslag til hvordan jeg kan finne ut av hva som er galt.

Gitaren ble faktisk ikke så verst:

Før:
qLHJ9xc.jpg

Etter:

DcbKKy5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I videoen har han ikke med jording av broa. Du trenger en ledning fra jord opp til en av skruene som fester broa, eller til tailpiecen. Regner med det er laget et lite hull i kroppen for det.

Også er jeg jo så høflig at jeg sier velkommen hit!

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei askret, og takk for svar!

Det er ingen åpninger til broa eller tailpiecen fra noen av brønnene så fremt jeg kan se.

Jeg har laget et koblingsskjema over hvordan ting er koblet:

o9DxAOZ.png

Dette er første gang jeg har loddet noe, men alt sitter som det skal når jeg trekker litt i ledningene.

GwJzHuq.jpg

5mmisrm.jpg

ufetfuO.jpg

Endret av WinstonSmith
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde vært et hull opp til broa....
Lodd en kabel til jord og strekk den rundt til strengene, surr den rundt den tynne e-strengen, med god kontakt, og hør om det hjelper....
Hvis det gjør det MÅ du få jordet broa....

Jeg orker ikke å sammenligne disse skjemaene, men dette fra Seymour Duncan virker helt garantert... De har iallfall jording til broa med..

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2h_2v_2t_3w

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mine gitarer er det skrudd inn en skrue i kontrollhulrommet, som blir et felles jordingspkt. Derfra går en lednig til brua på et eller annet vis. Stolpene til abr brua er et fint pkt på gitarer som har slikt. Må ihvertfall ha kontakt med strengene på noe vis:-)

Hvis det ikke er et hull til dettd må du fram med drillen!

Ble jo jaggu pen gitar, forresten:-)

Edit: skrivurleif (sendt fra Island)

Endret av helgen666
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen.

Da ser det ut til at det blir av med strengene, opp med bridgepickupen og frem med drillen og loddebolten.

Utfordringen blir vel å få loddet et punkt på skruen til bridgen; noen som har noen tips til hvordan dette bør gjøres?

Takk forresten. Det er jo mitt første prosjekt, så jeg er ganske fornøyd. Finishen er gjort med TruOil Walnut Stain og så avluttet med TruOil Gunstock Finish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å lodde på skruen til bridgen. Stikk ledningen inn i hullet, la den avisolerte biten av ledningen være ca. 1 cm lang. La den ligge løs langs kanten mens du setter i skruen, og dermed klemmer ledningen fast og jorder den. Det er lurt å sjekke med et multimeter at det virkelig ble kontakt fra broa til jord før du monterer strengene igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk: Gitaren vil fremdeles støye når du ikke tar på strengene eller annet hardware. Dette er helt normalt for en gitar som ikke er skjermet grundig med folie/skjermingslakk e.l. Humbuckere skal i utgangspunktet støye mindre enn singlecoils. Støyen du hører kan ofte relateres til støykilder som lysstoffrør, gamle pc-skjermer etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Takk for alle som kom med tips. Jeg prøvde å jorde broa, men det hjalp ikke nevneverdig. Jeg har levert den inn til en proff for å få satt den opp rikitg, så får jeg heller se på det som læring når jeg finner ut av hvordan han fikser det.

Det koblingsskjemaet var da veldig lekkert. Hvordan har du laget det?

Takk for dét!

Skjemaet er laget i Microsoft Visio, med en gitarstencil:

https://sites.google.com/site/guitarstencilsproject/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager bro', men jeg vil anbefale deg å gjøre dette på nytt. Grunnen til støyen, som vil bli uholdbar om du er i nærheten av elektromagnetiske stråler (EMS) (crt skjerm, lysrør, trafoer etc.), er måten dette er kablet og skjermet på. I prinsippet har du laget en antenne for EMS med signalkablene, og svært lite jord som kan plukket dette opp. Et røft anslag er at du sitter med 80-90 cm uskjermet kabling. Skal du ha et uforstyrret signal, må alle signalkabler være beskyttet med jord. La oss gå etter det mest alvorlige:

Se på kablene som går fra volum pot til pickup velger. Her har du signal, men ingen jord rundt. Ergo har du Ca. 60cm (blå, brun og rød kabel) med signal som suger til seg EMS , og ingenting jord som vil stoppe de.det du trenger her er en kabel med signal i midten og jord rundt som kan fange opp støyen. Da vil ikke signalkabelen plukke opp noe forstyrrelse.

Shielded_Guitar_Internal_Hookup_Cable.JPMojotone-22-Ga-Shielded-External-Braid-C

I controlcavity'en har du også mye blottlagt signal mellom pottene og ledningen som går ut til jack. Du kan bruke en to-leder kabel her også, men fortsatt vil signalet bli blottlagt der du splitter jord og signal for å lodde de på de respektive plassene, så det beste og enkleste vil være å dekke hele rommet her og med PU velgeren med enten alu/kobber folie eller metallisk maling som er koblet til jord. (Folie skjermer best, men er mest tidkrevende).

Step8-533x400.jpgFirstCarolinapics022-1.jpg

Selve pickupen er også god på å fange opp støy, da signalet først blir eksponert mot EMS her. Derfor blir broen (nesten) alltid koblet til jord, siden strengene da blir jordet, og de vil suge til seg mesteparten av EMS'ene, dog ikke alt.

Tar du tak i disse tre punktene, skal gitaren være (nesten) støyfri etterpå.

Edit: så først nå at du har levert den inn. Da ordner det seg nok. Om ikke gjør jeg jobben billig dersom du bor i stavanger/sandnes området, det klør i fingrene når jeg ser sånt :)

Endret av tronni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.