Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gjøre strengene som nye igjen


simenandreas

Anbefalte innlegg

Har lest flere metoder for å "refreshe" strenger, men de fleste har konkludert med at det vel egentlig er en ting man gjør når man er helt blakk og ikke har råd til nye. Det gir ikke den samme attacken og slikt som i nye strenger. Har man 3 år gamle og kjempeseige og ekle strenger hjelper det nok en hel del. Men de blir jo aldri "som nye".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett hovedproblem med koking av strenger: Materialtretthet.

Når du bender på strengekrøllen ved stemmeskruen for å ta ut strengen, så svekkes kjernen. Det betyr at risikoen for at strengen ryker øker.

Nå er det slik at jeg foretrekker innspilte strenger framfor nye, så koking driver jeg uansett ikke med. Litt EQ fikser som regel finjusteringen gjennom strengens levetid.

Endret av sarge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spritbad er mye mer effektivt og holder lenger enn denne kokingen som en del holder på med. Man trenger da ikke dra fram den fineste whiskyen, eller whiskeyen for den del, konsenstrert vindusspylervæske holder lenge. Vil man "lyxa til det lite" kan man handle seg en bit med avløpsrør og tilhørende tetninger, slik at man kan unngå å rulle opp strengene. Spritbadet gjør strengene mye friskere, og holder mye lenger enn koking, som er omtrent som å tisse i buksa.

Det aller mest effektive er faktisk å vaske hendene før man spiller. Enkelt og greit.

Det er klart at det blir grisete når man svett og fæl etter å ha bært utstyr er innom den lokale Kebabpusheren og smører innpå en ladning MUK, krydder, fett og rømme, og så tafser på bassen rett etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare å kjøpe seg en ny gitar når strengere er utslitt ;-)

John Entwistle om innspillingen av My Generation:

“I bought this Danelectro bass and it had these tiny, thin wirewound strings on. They were so thin, they sounded just like a piano, an unbelievably clear sound. The only thing was that you couldn’t buy these strings. When we recorded ‘My Generation,’ I ended up with three of these Danelectros just for the strings. The last one I had, the string busted before we actually got into the studio to re-record it, so I did it on a Fender Jazz in the end with tape-wound La Bella strings.”

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er jo relativt heldige idag, med alle mulighetene for nettkjøp osv. Det er jo ikke nødvendig å betale skjorta for en pakke strenger lengre heller, når en kan kjøpe fra Basstringsonline og andre. Har hørt mange rare historier fra Øst-Tyskland og andre land i Øst-blokken om hvor vanskelig det var å få tak i strenger; Det fantes bare et fast antall strenger for butikkene å ta inn, og var man heldig hadde man noen i vest som kunne sende strenger til en. Da var det sikkert helt nødvendig å koke osv.

Jeg er så kjip at jeg aldri kaster strenger, jeg tar vare på gamle sett som reserve. Når jeg tar de fram igjen, har de alltid littegranne liv igjen i seg etter å ha ligget uten tension en stund. Flatwounds, nylons og lignende varer jo lenge, (med mindre man ønsker seg en Steve Harris type lyd) og de er alltid kjekt å ha noen på lager. Jeg har enda noen perfekt innspilte Rotosound 77 flats, som jeg har brukt i 7 år liggende i en skuff just in case.

Ps. Kan legge til at jeg har god erfaring med den GHS stringcleaner greia. Det er dog viktig at man ikke tar på for mye, det stoffet der er nok ikke det beste å få masse av på hendene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.