Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av første bass


bmko

Anbefalte innlegg

Det er etter min mening viktig å ikke tenke FOR mye når man skal ha sin første bass. For når alt kommer til alt, så er det bare gjennom erfaring man finner ut av hva man selv foretrekker. Så lenge det er basser som erfarne bassister synes er greie valg, så gå etter magefølelsen. Det viktigste er å få seg en bass og begynne å spille.

Lykke til!

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da falt valget til slutt for denne http://www.norskmusikk.com/ksd-proto-v60j-5-string-candy-apple-red-elbass/, det var denne som ga meg den beste følelsen ;)

Så kommer det til den neste vanskelige biten. Hva burde jeg gå for når det kommer til lyd. Det som blir aktuelt er nok headset for hjemmeøving og forsterker når man spiller sammen med andre. Hvordan er den enkleste måten å løse dette på? Er ute etter noe som gir en ok lyd, men helst ikke koster skjorta ;) Som dere skjønner er jeg ikke helt inne i hvordan denne biten fungerer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med bass. Ser bra ut, den.

Har du fast øvingslokale, eller må du frakte forsterkeren til hver øving? Hvor høyt/hva slags musikk spiller de du spiller med?

De fleste forsterkere har hodetelefonutgang, så der trenger du bare headsettet.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øyeblikket er det litt forskjellige, deriblant i en kjeller i bolighus. Dessverre kan vi ikke spille så høyt noen av stedene, sjangere er i hovedsak rock/progrock og noe blues når jeg får viljen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har du, denne, som jeg personlig ville løpt og kjøpt for kun 1 mnd siden, men siden jeg kjøpte en EBS Reidmar, så er jeg ikke på jakt lenger:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?WT.synd_type=agent&finnkode=47565996

Du trenger kabinett i tillegg, men en slik lettvektstopp er en veldig fleksibel løsning, du kan f.eks. ha et lite kabinett hjemme og en større stack i øvingslokalet.

Kjøper du brukt, kan du finne OK kabinetter ned rundt 1000-lappen. Sa får du totalpakke for forsterker til 3000.

Hvis du skal ha nytt blir det dyrere.

Mitt tips: http://evenstadmusikk.no/index.php?main_page=product_info&products_id=37174

Jeg har dette som hjemmekabinett, og det er kraftig nok til øvinger i band med vanlige akustiske trommer også, så lenge gitaristene vet å begrense seg til trommevolum.

Her havner du jo uansett rundt 4500 for totalpakka, så det er kanskje lurt å si noe om forsterkerbudsjettet ditt. For noen er 4500 en billigforsterker, mens det for andre sprenger budsjettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vel kanskje på dette som litt i overkant. Har lest litt rundt om kring og ser at denne får mye skryt http://www.4sound.no/bass/forsterker/basscomboer/ebs-session-classic-60-combo og tror at denne kan passe ganske bra. Noen som har andre forslag i denne prisklassen? Ser for meg at dette vil gjøre jobben i utgangspunktet + at den har PA utgang.

Veldig fin amp. Det var min første bassforsterker. Nydelig lyd, veldig kjekk aux-inngang. Veldig god øvingsforsterker for hjemmeøving. Jeg solgte den fordi den ikke holdt følge med rocketrommis og to gitarer i ulike tilstander av overdrive (den klarte det nesten, men ikke helt).

Dette er jo grunnen til at jeg lurte på hva slags musikk du skal spille og hvor høyt bandet skal spille på øving.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg går for denne, om det mot formodning skulle bli for slapt etterhvert er det bare å oppgradere til noe kraftigere, uansett vil det sikkert være fin for hjemmebruk. Gleder meg virkelig til å komme igang nå :)

Er det ellers noen tips til smarte løsninger og utstyr som kan være fint for en nybegynner?

Takker for kjappe svar og god feedback så langt ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.