Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gloss top på Martin


Stagg

Anbefalte innlegg

Har en Martin DX1AE - budsjettutgaven til Martin, altså - og den har ikke gloss top. Noen som vet hvor man henvender seg for å få toppen lakkert - og vil det i såfall bli uforholdsmessig dyrt? Regner med at et gitarverksted / en gitarbygger kan påta seg et slikt oppdrag, men da tipper jeg at tusenlappene får vinger... Har også fått tips om at møbelsnekkere kan ta en slik jobb.

post-6403-0-23125800-1394619374_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Truckstop Chuckie! Har du tips til hvordan jeg går frem hvis jeg prøver å polere den opp selv? Skal selvsagt surfe på nettet - men du eller andre kjenner kanskje til nettsteder som kan være aktuelle. Snakket med en gitarforhandler som mente at jeg kunne olje toppen, men jeg er usikker på hvordan den vil se ut da. Det handler jo også om lydkvalitet her. Gitaren har veldig fin lyd (topp av heltre Sitka-gran) og jeg vil ikke gjøre noe som reduserer kvaliteten på lyden. OBS! Viktig: Toppen er av helt ubehandlet Sitka-gran, så den må vel grunnes på en eller annen måte før man eventuelt kan påføre poleringsmiddel og polere den blank. Og da spørs det hvordan det går med lyden. Ulempen med helt ubehandlet topp er for øvrig at den er veldig utsatt for hakk og andre skader. Har lest et sted at det er nok å sette en fingernegl i treverket, så er skaden skjedd.... :-(

Endret av Stagg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes rart ut om det er ubehandlet? er det ikke mattlakk som er brukt da? har en Taylor med Sitka gran, men den har en veldig tynn blank lakk.. riper og hakk blir det jo uansett på en gitar som brukes! Tror nokk en slik proff lakkering må vurderes i forhold til kostnad! lakk på et akkustisk instrument har mye å si på lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikket nærmere på den, og jeg tror du har rett Morten: Den har nok et tynt strøk av matt lakk. Tror jeg lar den være som den er. Blir den eneste i samlingen med matt topp - og det er jo litt stilig..... :P Takk for svarene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitaren din har finish på alle overflater, på en eller annen måte. Treverket må lukkes på en eller annen måte. Hvis ikke hadde nok gitaren din kollapset i dette finurlige norske klimaet, for ikke snakke om veien fra fabrikk, til butikk og videre til deg. Gitaren din har en eller annen form for lakk, men det kan være at den bare er veldig tynn slik at det føles som om den er ulakkert. I så måte kan det være at det blir vanskelig å få noe gøyglans uten å legge ekstra lag med lakk, og da kan du i verste fall risikere å 'ødelegge' gitaren klangmessig ved at du minker vibrasjoner i gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke polere opp matt klarlakk. Den mangler rett og slett komponentene som gir glans.

Kortversjon, la gitaren være slik den der. Tykt lag med lakk på en topp på en kassegitar er ikke noe å trakte etter lydmessig. En matt topp vil også trolig holde seg fin i en lengre periode enn en glanset topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange velkvalifiserte synspunkter her, folkens! Og smaken er jo som vi vet forskjellig - noen liker glossy top - andre ikke. Det viktigste er vel at gitaren får "utvikle" seg mht både utseende og lyd. Så jeg tror jeg holder fast på det jeg skrev tidligere her; jeg lar min Martin være som den er. Takk for mye nyttig info, forresten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.