Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Varighet på rør


tommy_sn

Anbefalte innlegg

Tja, varigheten på rør vil jo selvfølgelig variere på bruk. (Står ampen stasjonært eller blir de flyttet hit og dit f.eks). Varme rør er ekstremt lite glad i støt. Beskjeden jeg fikk i butikken da jeg kjøpte min Marshall, var ca 4 år ved "pen bruk"

Ang dine andre spm må du nesten vente på andre mer erfarne/teknisk kyndige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok som mange sier her helt avhengi av forsterkertype og hvor mye du bruker den. jeg skifter som regel hvert 2. eller 3. år. preamprørene varer gjerne lit lengre. Har vel ca 20-25 gigger per år + lit freelance med revy kor studio osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen på forumet her bytter jo en gang i året. Dette er å kaste kroner ut av vinduet.

Jeg har en hjemmelaget Mesa MKIII klone som er rimelig HiGain. Når jeg var på mitt mest aktive med spilling måtte jeg bytte det røret som stod for det meste av vrengen ca. en gang i året. Det merket jeg på at jeg jevnling måtte skru opp Gain, og når jeg kom til 8-9 så skiftet jeg.

De andre rørene har en mye roligere hverdag og bør ikke skiftes like ofte.

Noe annet som spiller inn er hvilke kvalitet du kjøper.

Nå spiller ikke jeg så mye lenger, men det kan gå 10 til 20 år før jeg bytter. Jeg vet det er som å banne i kjærka, men de holder mye lenger enn hva enkelte her på forumet skal ha det til!

EDIT: De billigste kinesiske rørene holder nok ikke like lenge, som de du betaler litt mer for!

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sparer på utgangsrøra hvis du ikke kjører dem hardt. (hvis det er det du lurer på?)

Hvis du har en forsterker der du kan veksle mellom forskjellig output,

så er det nok helt avhengig av hvordan ampen er konstruert.

Men det er også mange andre faktorer som er avgjørende.

F.eks. er det rør som ikke tåler å settes i vintage amper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.