Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygg nr2! Candy apple red, active strat


Anbefalte innlegg

Hei og hopp!

Etter jeg for første gang bygde.. eller satt sammen om du vil en gitar for første gang i fjor trengte bygge lysten seg inn på ny.

Den første gitaren som ble en slags hybrid av alt mulig ble til slutt utrolig bra til og være relativt billige deler, kropp og hals som er i utgangspunktet skulle kastes..

Nå aner jeg ikke verken hvem som har produsert disse kroppene eller halsene, hvilket treverk det er laget av eller noe men jeg tok sjansen..

Og over all forventning så ble resultatet helt supert, låter helt knall og kan brukes i alt med kombinasjonen P90, strat og humbucker, i alt 7 forskjellige stillinger.

Helt klart på høyde med classic vibe telecasteren jeg har både når det kommer til spill følelse og lyd.

Her er da hvordan gitaren til slutt ble etter jeg strippa både kropp og hals for lakk og defekter, plugga og drilla opp igjen nye hull og tok en veldig lett "relic" jobb på den.

z2xx.jpg

Forøvrig veldig imponert over de svarte strengene til DR.

jeg har prøvd disse før også men da flasset de med engang, kjøpte igjen noen sett for litt siden hvor alle sammen har holdt seg bra uten og flasse i det heletatt!

Synes svarte strenger gjør seg veldig på denne gitaren :)

Så nok om denne gitaren her, over til neste prosjektet!

Har i lengre tid lengtet etter en strat igjen, da selv om den første prosjekt gitarer kommer veldig nært flere at posisjonene til en strat så blir det uansett ikke helt samme følelsen.

Falt pladask da jeg kom over denne kroppen i candy apple red da den fargen er utrolig fin, samt var president sale på GFS nå :)

Så da kastet jeg meg rundt og bestilte det jeg trengte av deler.

Her har vi delelisten:

21 Fret, Satin Finished "Stratocaster Style" Maple Neck with Rosewood Fingerboard

ugyz.jpg
Vintage Tremolo fits Mexican, Korean, Chinese made guitars
943m.jpg
Genuine Aged Bone Nut- Fits Import Strat/Tele 43mm
rg6l.jpg
Gloss Finished, Candy Apple Red, Double Cutway Body, Swimming Pool Rout
h5pc.jpg
Ultra Thick Chrome Neck Plate with Screws for Strat/Tele
q058.jpg
White/Black/White SSS Pickguard for Strat
swnt.jpg
REDactive Strat Active, Neck, middle and bridge
wq8d.jpg
Set of Three Black Strat Replacement Knobs
pxuz.jpg
Handwired STrat Harness- Plug-N-Play for Redactives.
wc7b.jpg
Gotoh Style Tuners, Tortoiseshell Grained tuner Button, Sweet!
havj.jpg
I tillegg til dette har jeg da kjøpt med string trees og plate for baksiden.
Jeg fikk også lyst til og prøve aktive pickups, selv med de fordeler/baksider det bringer med seg, men jeg søkte litt rundt og var veldig mange fine ord om dette red activ settet.
Tror også det blir veldig stilig og litt custom preg over hele gitaren med disse turtoise stemmeskruene, er av samme fabrikat som det jeg brukte på den første gitaren og har ingenting og utsette på kvaliteten!
Jeg valgte en litt mer tradisjonell bro på denne her også som helt sikkert er av grei kvalitet, det som blir spennende er hvor godt hullene matcher kroppen.. der gikk jeg på en kjempe bom sist gang, men er heldigvis ikke alt for mye jobb og fikse :)
Blir nok litt mer rent montering arbeid og justering på denne gitaren da jeg ikke blir og strippe ned lakken slik jeg gjorde på den første gitaren, de eventuelle defekter som er på kroppen kan jeg leve med da jeg er av de som mener skader og merker på en gitar er en del av historien til det instrumentet.
Total kostnad: 2100 ink frakt.
Synes ikke dette er ille, klart jeg kunne nok funnet en grei gitar brukt (eks classic vube strat) til den summen, men her er jo selve bygginga som er artig, samt jeg får gitaren akkurat slik JEG VIL :)
Forøvrig muligens jeg oppgraderer tremoloen ved en senere anledning, men får se hvordan denne oppfører seg først, er veldig sjeldent jeg bruker vib armen, så muligens jeg bare blokker den av, alt avhenger av hvordan den vil holde seg stemt, time will show
Det var det for denne gang, nå kommer det verste med hele bygget nemlig ventingen..
Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kroppen ser ikke standard strat ut, og da vil vel plekterbrettet kreve litt jobbing for passe vil jeg tro.
Er samme fasongen på fenne som den første gitaren, er i hovedsak litt skarpere horn, så er det øvre hornet forlenga litt og noe smalere, utifra hva jeg har målt på den frøste gitaren så er det nok snakk om at den lille fliken på oversiden av plekterbrettet kanskje må kappes av litt og rundes av, så muligens lage svingen på motsatt side litt skarpere. Utenom det skal det stemme ganske så likt :) Er uansett en ganske smal sak da jeg har tilgang på en hel del pusse maskiner på jobb og plastikk er jo utrolig lett og jobbe med så ser ikke på det som en stor utfordring, det som er mest spennende og som kan bli litt jobb er hvordan teemoloen vil passe :) Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woho! endelig er pakka sendt ihvertfall :)

Bestilt litt småtteri på eBay samtidig, bla en batteri kasse jeg tenkte å prøve og få frest ned i baksiden på kroppen, samt input jack plate jeg blir å montere i kanten nede på gitaren da jeg ikke er så veldig glad i kabler som går over og inn i kroppen på oversiden.

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var pakka mottatt og etter 8timers arbeid begynner ting å falle på plass :)

Begynte med å ta med meg litt deler ut i boden.

i7uw.jpg

Ved første inspeksjon så var spesielt kroppen i mye bedre stand en jeg ville tro, bare litt småtteri av noen riper her og der, så ser bare litt brukt ut så der gjør ingen ting, ei heller noe DA poleringsmaskin ikke kan fikse.

Halsen derimot hadde et lite hakk, men pusset raskt over denne med litt finere sandpapir. Da ble den ikke merkbar lenger så ikke noe og henge seg opp i.

j9ss.jpg

Halslomma hadde litt topper etter lakkering, har nok ligget igjen noe småflis under.

6gxb.jpg

Et par minutter med fila så var det problemet ute av verden.

lg1c.jpg

5q0y.jpg

etter en 10minutters tid med litt finpuss lå halsen godt i lomma, var nok ikke en dårlig ide og kjøpe 1mm tykkere hals en lomma på kroppen, har man litt og gå på.

Tremoloen gikk rett inn uten noen form for tilpassing.

Plekterbrettet trengte litt mer pleie som antatt ved nedre horn.

kv69.jpg

o02d.jpg

Begynner med et drastisk kutt

31vp.jpg

Etter en del pussing, og varming med varmepistol for å forme en ny bøy begynner ting å ta form, langt fra optimalt men det får duge en så lenge.

blir nok å varme opp igjen plata senere for og få ting litt mer riktig, skal blant annet litt opp i enden

f92b7.jpg

En annen ting jeg oppdaget var at hullet for den siste tone knotten var mye lenger ned en jeg trodde så har var det rett i kroppen..

begynte å borre ut noen hull.

64h9.jpg

b2ca.jpg

Etter litt sliping med dremel gikk ting mer på plass, får ta finpussen her senere.

Ble litt ivrig så ble dårlig med bilder av monteringen av elektronikken.

Men dette gikk veldig fort unna da alt er plug n play, en 15minutters tid så begynner ting å ta form.

7aat.jpg

Borret opp hullene til stemmeskruene fra 8mm til 10mm så vips var de på plass.

litt skuffet over at de ikke er så mørke som på bildene fra GFS, men uansett passet de greit sammen med resten.

cn5b.jpg

v5bv.jpg

Jeg har bestandig likt å ha kabelen ut på undersiden av gitaren kontra oppå som typpisk stratocaster / SG modeller har, men her var det hull på undersiden på lik linje med gitar nr 1 jeg satt i sammen så hadde allerede bestilt deksel som ble montert.

Tok en rask runde med håndpolering og jeg må virkelig si jeg er forelsket i denne fargen..

Ellers føles både kropp og hals meget smooth ut, overasket over arbeidet på halsen da det ikke var mye og sette fingeren på, jevnt over godt håndarbeid.

kk61.jpg

bjr7.jpg

En så lenge har jeg bare testet at elektronikken fungerer, står igjen litt små ting som strenge trær, deksel på baksiden, bestille inn skruer til pickguard da jeg glemte dette, egne dekaler til headstock og litt..

blir vel å sette på strenge trær i morgen, så forhøre meg med gitar tec'n nede i Gjøvik (Husker aldri navnet hans men en gammel kar som driver litt på gjøvik musikk om det er behov blant annet)

Dette er da jeg ikke har utstyr eller kunnskapen til å "slotte nut'a" så blir vel best at han tar seg av det på denne også :)

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.