Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vedlikehold


Palle

Anbefalte innlegg

Jeg driver og setter meg litt inn vedlikehold av elektrisk gitar.

Tenker da primært på rengjøring og oljing av gripebrettet.

Jeg har sett omtrent det som finnes av videoleksjoner på området på Youtube,og det som går igjen er :

Ronsonol (lighter bensin) som påføres med klut .Stålull, barberblad.

Dette er da til rengjøringen.

Når det kommer til oljingen så blir det fort mer komplisert og mange forskjellige meninger.

Bore oil, lemon oil, mineraloljer, diverse sånne fretboard conditioners fra kjente leverandører.

Og alle meningsyterne sier at det de andre anbefaler vil ødelegge gitaren og livet ditt.

Hva faen skal man bruke? Og er det i hele tatt nødvendig?

Jeg spør fordi jeg har to eldre gitarer som det aldri vært gjort noe med. Ikke olje, ikke setup, aldri rengjort, ingenting, og de spiller som en drøm. Tror vi mennesker har en tendens til å overdrive slike ting. Vi vil ha det "beste" til vårt og våre, og det beste er alltid synonymt med det dyreste i våre hoder. Og slikt blir møtt med åpne armer av kapitalistene. And voila .. Et marked er skapt.

Hva bruker dere? Og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har mye rett i det du har observert. Enkelte "oljeskiftere" ser for seg gripebrett som en organisk pustende organisme, som trenger nærmest daglig mat for å overleve. Slik er det ikke, etter min mening. Det jeg skriver her videre, er også ikke fasit, men min mening.

Man kan enkelt holde gripebrettet rent og fint. Det viktigste er rette og slett det å vaske hendene. Nå skal det videre ikke stikkes under en stol at vi svetter forskjellig og at svetten vår ikke er den samme. Noen mennesker kan klisse på gitarer i ukesvis uten problemer, mens andre møkker ned halser bare de tar på dem. Det er ikke tøys, men en personlig observasjon.

Oljer man for mye, og gnikker for masse, kan faktisk båndene løsne fra halsen. Det har aldri vært noen stor gevinst i å overdrive. Det er stor forskjell på halser. Noen gripebrett kan ta til seg enorme mengder olje, mens andre lar oljen ligge på utsiden, uansett om de er et halvt år gamle, eller førti år. Det finnes ingen fasit. Jeg har stelt med orkestergitarer fra begynnelsen av sekstitallet der gripebrettet har tatt til seg null olje, og nye gitarer som har slurpet i seg det samme, og omvendt.

"Naphta", som amerikanerne kaller det, eller lighterbensin, er fint for å fjerne drit og lort hvis det er masse av det, og mest som å løse det vekk. Gamle bankkort er fine saker for å skrape gripebrett rent. Det å polere opp bånd som er fulle av gammel skitt og møkk gjør faktisk gitaren bedre å spille på, det er ikke bare noe som ser pent ut. Det viktigste erfaringen jeg har her, er alt med måte.

Altså- om det er nødvendig eller ikke, må du selv avgjøre. Stort sett pleier jeg å avslutte båndpuss og møkkfjerning med et lag med olje. Så tar jeg det derfra, når jeg ser hvordan treverket reagerer. Det er ikke noen tvil om at et passe oljet gripebrett holder seg rent lenger, og er lettere å spille på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. De fleste gitarer går gjennom et langt liv uten så mye som en dråpe oljepåfyll, men som Castor sier, er det lettere å holde et oljet gripebrett rent.

Jeg bruker en fuktig mikrofiberklut til å rengjøre gripebrett ved hver strengeskift. Oljer ved "behov" og da bruker jeg Fret Doctor. "Behov" er som regel ved kjøp av ny brukt gitar og ellers med 1 - 1,5 års mellomrom, men da også i forsiktig mengde. Jeg kjøpte en 30 ml. flaske for flere år siden, og jeg har fremdeles ikke brukt så mye som 1/4 av flaska, og jeg har 10 gitarer som potensielt kan behandles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ofte fort se om et gripebrett trenger oljing eller ei. Som Audun, så bruker jeg også fretdoctor - funker veldig bra. Men bruker det også sjeldent. Ei flaske holder veldig lenge, og koster vel en hundrelapp eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.