Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Starting the Shred.


Metal-FTW

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har lenge spilt gitar, og har holdt på innenfor metalsjangeren i lange tider nå. Jeg har ansett meg selv som em rytmegitarist, men nå på torsdag fant jeg ut at det var for real på tide å bevege seg inn i "the world of shredding". Så 10 timer på torsdag, og 10 timer på fredag gitt til nihard dedikert øving på skalaer, alternatepicking, economypicking, legato, fingerindependence- osv osv. Men, i går kveld merket jeg noe "rart" i venstre hånd (frethand). Mindten (ca)av håndflaten på oversiden av hånden var preget av et slags litt rart ubehag, som jeg ikke tidligere har kjent. Er dette å anse som normalt når en vier seg ut på shreddesiten?

Jeg prøvde å google det litt, men som i de fleste tilfeller, fant jeg en dels sier som forklarte meg at jeg hadde kreft og 2-3 skjeldene dødlige syndromer.

Takk på forhånd

Endret av Metal-FTW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk. Var bare litt pussig, da jeg ikke har merket det før. Men ja, kanskje litt ekstremt å kjøre 10 timer daglig i lengden. Noe anbefalte øvingsrutiner for å oppnå shredskills?

Øv på ting du synes høres jævlig fett ut helt til du synes det går fort nok, uansett hva det er. Det trenger ikke være et skalaløp for å være shred, eller gå fort. Det er bare det man vanligvis øver på å spille fort. Og det synes jeg er litt synd. Hvis du hører litt på noen vise ord fra Guthrie Govan, så er det meste han spiller lynraskt, noe som han egentlig bare synes høres kult ut, og øver på det til det sitter automatisk i fingrene, hastigheten kommer litt "av seg selv".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Takk igjen. Jeg har bare på disse få dagene med øving, hatt en ganske god følelse på forbedring, allerede. Jeg tror ubehaget på overarmen kan skylles finger independece-øvelser og movement economy-øvelser . Prøvde en varian a "spider" som jeg ikke har sett tidligere.

Men takk for tids :)

Endret av Metal-FTW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er musikkpedagoghatten på:

SLOW AND STEADY!

Hastighet, nøyaktighet og teknikk bygges sten på sten, dag for dag. Alle de nye evnene og kunnskapene du tilegner deg skal modnes og internaliseres. Du utvikler både sensomotoriske (muskelhukommelse, som f.eks. akkordformer) og kognitive (bevisste handlinger, som f.eks. skalavalg i improvisasjon) evner, og disse prosessene tar tid. Noe vil gå fort, noe vil ta lang tid. For å bruke meg som eksempel, så har jeg tatt kvantesprang i forståelse/bruk av skalatyper og arpeggioer over det siste året, mens plekterteknikken min har tatt museskritt de siste 4 årene. Det handler selvsagt også om prioritering av øvingstid, metoder og forutsetninger, men poenget mitt er der.

Tre tips/råd fra meg:

1. Bruk metronom. Shreddere uten timing er verre en verst.

2. Knytt alt opp mot musikk. Mekaniske øvelser som "the spider" er effektive, men når får du reell musikalsk nytte av dem? Bruk gjerne tid på øvelser, men du får mer igjen for å plukke et repertoar som bygger opp under teknikkene du ønsker å lære deg. Da lærer du tross alt låter og musikalsk bruk av teknikker. Ta for deg f.eks. Eugene's Trickbag - sweeping, arpeggioer i ørten former, string skipping, legato, plekterteknikk, alt i en låt.

3. Sett deg litt mer konkrete delmål. Hovedmålet ditt er "lære å shredde", men hvordan kommer du dit? Du kan godt ha rene hastighetsmål ("Innen mars skal jeg klare å spille 16-deler i 150 bpm."), eller repertoarbaserte mål ("jeg skal spille Paganinis Caprice 24 feilfritt på den lokale jammen i april"). Det viktigste er at du setter deg delmål som du faktisk når - da dyrker du motivasjonen din. :)

4. Ikke slit deg ut, hverken fysisk eller mentalt. 10 timer øving om dagen er i utgangspunktet uproblematisk, men du bør ha et variert innhold, med teknikk, skalaer, repertoar, improvisasjon, og evt. teori og gehørstrening. Da utvikler du deg ganske helhetlig, og du unngår slitasje på muskler, sener og motivasjon. Det blir ikke mye shredding hvis du møter veggen i mars.

Men er du allerede nå motivert til 10-timers økter, så tenker jeg du spiller sirkler rundt meg om et års tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.