Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som kan fortelle meg litt om denne bassen?


lammis

Anbefalte innlegg

Har fått låne en bass av en venn av min far som har kjøpt dette instrumentet på 70 tallet.

http://www.lammis.no/albums/bass/ <<<<---link til bilder.

Som det går frem av bildene så er det en "Grand Bass Morris", og på halsen står det at det "MB-190".

På baksiden er det brent inn "HS Anderson, Part II, By Morris", samt at den er laget i Japan.

Den trenger litt vask og rens, ellers ser den pen og fin ut, uten riper eller hakk.

Noen som vet noe historie, samt verdi?

Primærspørsmålet er vel også: Bassen er i god stand, men den trenger nye trenger, samt en skikkelig rens/ vask/ behandling. Ellers så virker alt som det skal, og den spiller bra som bare juling. Men vil nok spandere på den en elektronisk rens, da jeg får litt støy (buzzing/ summing) når jeg kobler den til PA til tider.

Jeg er HELT fersk på gitar/bass så jeg kan veldig lite om streng-instrumenter. Jeg er best på blåse-instrumenter, og der har man ikke slike problemer. Men er det sånn at det er billigere å bare kjøpe en ny bass, enn å ha denne på service, så vil jeg jo revurdere det selvfølgelig.

Jeg har en Epiphone Thunderbird IV Bassgitar Vintage Sunburst på vei, så mine spilleferdigheter på bass er ikke så gode at jeg har lov å kreve så alt for mye, men jeg vil jo helst spille på ett instrument som er så lettspilt som mulig. Men det merker jeg vel når jeg får den andre bassen....

Jeg hadde satt pris på litt input av dere som har litt peiling. Denne bassen er alt for fin bare for å ligge i en kasse.

Hilsen

John-André

Endret av lammis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ingenting om den, men den ser jo bra ut på bildene. Halsen ser laminert ut, noe som skal gjøre den mer solid og stabil. Hvis du ønsker å beholde den, så synes jeg du skal koste på deg det du nevner. Det koster uansett ikke mer enn en ny bass som "spiller bra som bare juling".

I tillegg er det et familieklenodium, men du må jo selv kjenne på hva den betyr for deg.

Edit: Har søkt på nettet og i New Zealand var det en som vurderte å kjøpe en brukt. Den hadde en utropspris på drøyt 600 USD, noe de fleste på talkbass som svarte mente var høyt og svært prutbart:

http://www.talkbass.com/forum/f8/japanese-morris-grand-bass-1028598/

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

P bass med gjennomgående hals? Fett!

Det jeg kan si om den av å se på bildet:

5 delt Laminert gjennomgående hals i lønn med det som ser ut som Valnøtt-fineer, Gripebrettet ser ut som det er Ibenholt, Vingene (Kroppen) ser veldig ut som Ask.

Visstnok så var disse bassene håndbygd på samme fabrikken (Moridira) som Hohner sine instrumenter på 70tallet, og Prince spiller på en H.S Anderson tele. (Kalt MadCat) Her er hjemmesiden deres, jeg kan ikke et kløyva ord japansk, så jeg kan ikke si deg hva som står her :Phttp://moridaira.jp/h_s_anderson

Skulle gjerne hatt hendene på den bassen selv, bare for å finne ut hvor bra kvalitet den er, for min del så ser den meget intressant ut.

Verdi kan jeg ikke si noe om, uansett hvilken historie bassen har så vil folk flest bare se på den som nok en "Japan-kopi".. men tror jeg hadde testet markedet for 5000 på den, av den enkle grunn at den er noe så fett og sjeldent som en P bass med gjennomgående hals, Det er absolutt en bass som vekker interesse.

Det er en vesentlig stor forskjell på de der da, Sarge, Den der er bolt on.

"would bang"

Edit:

Om du bor i Oslo-området må du bare komme innom for en gratis setup :P

Endret av Thunder Fingers
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, se der, ja. Jeg så ikke bildet av baksiden før nå. Gjennomgående hals er absolutt et kvalitetstegn. Du får neppe et tilsvarende nytt instrument til under 6000 kroner, vil jeg tro, om det i det hele tatt finnes.

Hva din er verdt kommer også an på båndslitasje og slikt. Men støtter Thunder i at dette ikke er hverdagskost, og kanskje noe noen er interessert i.

Mitt råd: Gi den en rens og sammenlign den med Epi-bassen du har på vei. Jeg mistenker at "gammelbassen" har både bedre ergonomisk balanse og har mer nyansert lydbilde. Forsøk også å spille dem stående. Kan hende du velger å beholde den gamle.

Endret av sarge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke særlig greie på bass som sådan, men den der, som både har historie og unik coolness (gjennomgående hals!) ville jeg brukt noen kroner og/eller timer på å pusse opp. Som Sarge nevner er ergonomien bedre enn en T-Bird - det kan jeg bekrefte siden den ene bassen jeg har er en T-Bird, og den er ikke så godt balansert som andre basser jeg har prøvd.

(Hvis noen ønsker å bytte en praktisk talt ubrukt Epihone Thunderbird Pro IV VSB (neck-thru) mot en Ibanez SR eller lignende, send meg PM!)

Endret av DrJustice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bor i Oslo-området må du bare komme innom for en gratis setup :P

Takker og bukker for fin tilbakemelding, samt tilbud om setup! Nå bor jeg i Florø (9 timer kjøring fra Oslo), så det blir vel litt i overkant å kjøre ens ærend. MEN, jeg er der da en og annen gang. Vi kan ta kontakt når jeg vet jeg skal nedover.

Ellers kunne jeg veldig godt ha tenkt meg å fått pussa opp bassen litt. Men trenger både hjelp og gode råd på veien til det. Noen som vet om noen på vestlandet som kan bistå og er flinke på slikt?

Bassen er ikke til salgs, til info. Men greit å vite ca. verdi :)

Hilsen John-André

Endret av lammis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.