Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Feedback-problemer


Lundebird

Anbefalte innlegg

Har akkurat satt sammen pedalbrettet på nytt etter jeg fikk for mye støy med det gamle oppsettet. Nå får jeg akkurat like mye støy, men så oppdaget jeg at når jeg skrur av taklyset forsvinner det. Sjekket litt rundt på nettet, men fant ikke mye. Fant ut at alt må være jordet, så sjekket det også, men alt ser ut til å være riktig der og. Som sagt får jeg ingen støy når jeg skrur av lyset, så det virker ikke som at det er noe feil med pedalene eller ampen. Prøvd med begge ampene jeg har i huset, men samme lyd med begge. Legger med et bilde av pedalbrettet i tilfelle det skulle vise noe. Alt får strøm fra en Cioks DC-10 og en Boss-adapter med en treveis-splitter (for å fikse ACA-strømproblemer med PH-1r og DM-3). Hvis du kommer på noe som kan være et problem, hyl ut.

Alle gitarene mine har single-coils, så jeg lurer på om det er det som er problemet. (Telecaster og 2x Stratocaster).

post-13014-0-39196500-1388764470_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å spre pedalene litt utover?

EDIT: En annen ting jeg for støy av er hvis jeg bruker separate utganger fra min fuel tank. Altså en utgang til hver pedal. Da får jeg mer støy enn hvis jeg bruker en utgang og ledning med flere kontaketer...

Endret av Mills Kaviar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å lokalisere 'feilen' må vi se på hva slags lys du har i taket...

Det kunne vært interessant å vite om lysene enten er:

A) dimbare lys

B) lysrør

Dimbare lys får lysstyrken sin ved at strømmen skrus av- og på i intervaller så kjapt at øyet ikke enser det. Slik hyppig bryting av et vesentlig antall watt skaper forstyrrelser i kursen dimmeren er tilkoblet. M.a.o. Vil du få forstyrrelser til amp dersom du står på samme krets/sikring.

Lysstoffrør stråler mye elektromagnetisk stråling, som din pickup klarer å fange opp. Du kan jordskjerme gitaren meget godt og slippe unna mye av støyen, men for å bli helt kvitt det må du enten fjerne lysrøret (som i; skru det av) eller fjerne deg fra lysrøret.

Endret av tronni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å spre pedalene litt utover?

EDIT: En annen ting jeg for støy av er hvis jeg bruker separate utganger fra min fuel tank. Altså en utgang til hver pedal. Da får jeg mer støy enn hvis jeg bruker en utgang og ledning med flere kontaketer...

Dette er jo helt høl i huet, det skal være omvendt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt høl i huet, det skal være omvendt :P

Ikke nødvendigvis. Noen pedaler trives best i selskap med andre, og isolert kan medføre mer støy enn parallellt. I utgangspunktet er ikke isolert noe bedre enn parallellkoblet og vice versa, det er bare greit i de tilfellene hvor pedalene overfører støy via strømmen til andre pedaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fulgt rådet til Kristoffereide og sjekket skjermingen, samt pickupsene.

Feedback er som regel en form for ustabilitet i en krets, og det at lys påvirker trenger ikke nødvendigvis å bety at det er der problemet ligger, men at det bare trigger et allerede skapt problem. Men man vet aldri, det kan være.

Skjekk alle kablene og skjermingen, samt at pedalene blir forsynt riktig med nok strøm.

Når du slår av lyset, og skrur opp volumet på ampen: får du feedback da, eller er det fortsatt stille?

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordfeil i huset?

Det høres uansett ut som en jobb for en elektriker.

Lurte litt på det samme.. litt rart rom når det kommer til elektronikken.

Har du prøvd å spre pedalene litt utover?

EDIT: En annen ting jeg for støy av er hvis jeg bruker separate utganger fra min fuel tank. Altså en utgang til hver pedal. Da får jeg mer støy enn hvis jeg bruker en utgang og ledning med flere kontaketer...

Kjører to doble-ledninger, en trippel, og resten enkle separerte. Som sagt, så forsvinner støyen når jeg skrur av lyset, så tror ikke avstanden mellom pedalene gjør så mye for meg.

For å lokalisere 'feilen' må vi se på hva slags lys du har i taket...

Det kunne vært interessant å vite om lysene enten er:

A) dimbare lys

B) lysrør

Dimbare lys får lysstyrken sin ved at strømmen skrus av- og på i intervaller så kjapt at øyet ikke enser det. Slik hyppig bryting av et vesentlig antall watt skaper forstyrrelser i kursen dimmeren er tilkoblet. M.a.o. Vil du få forstyrrelser til amp dersom du står på samme krets/sikring.

Lysstoffrør stråler mye elektromagnetisk stråling, som din pickup klarer å fange opp. Du kan jordskjerme gitaren meget godt og slippe unna mye av støyen, men for å bli helt kvitt det må du enten fjerne lysrøret (som i; skru det av) eller fjerne deg fra lysrøret.

Jeg har dimbare lys i taket, og ja de står på samme sikring. Antar det må være mye av problemet.. Det høres ganske sannsynlig ut! :)

Er det støy eller feedback det er snakk om her egentlig?

Skrev feil i tittel. Det er støy det er snakk om.

Jeg ville fulgt rådet til Kristoffereide og sjekket skjermingen, samt pickupsene.

Feedback er som regel en form for ustabilitet i en krets, og det at lys påvirker trenger ikke nødvendigvis å bety at det er der problemet ligger, men at det bare trigger et allerede skapt problem. Men man vet aldri, det kan være.

Skjekk alle kablene og skjermingen, samt at pedalene blir forsynt riktig med nok strøm.

Når du slår av lyset, og skrur opp volumet på ampen: får du feedback da, eller er det fortsatt stille?

Hva mener dere med skjermingen av gitaren? Har ikke hørt om det før.. pedalene får riktig med strøm, og alle har mer enn tilstrekkelig (ikke for mye - sjekket det og).

Takk for alle svar sålangt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjerming av gitaren betyr at mqn lager et kammer av hulrommet i gitaren (faraday-bur-ish) for å beskytte elektronikken mot stråling og støy fra andre kilder enn strengenes bevegelse. dette gjøres i all hovedsak med koppertape eller folie som tapes til veggene i hulrommet, som så jordes til gitarens jordpunkt. Castorfiber har med hell brukt alutape fra biltema til dette også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.