Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Story of the Bass...


DrJustice

Anbefalte innlegg

Ut ifra hva jeg kan forstå var den første (kjente) elektriske bassen en fretless solid body laget av Paul H. Tutmarc i 1933. Den var riktignok bare en prototype. I 1937 lanserte Tutmarc den første produksjonsmodellen av en fretted elektrisk bass. Det var lenge før Leo Fender lanserte sin første masseproduserte elektriske bass.

Les mer her og her.

Tutmarcs første elektriske fretless bass fra 1933:

Paul-tutmarc.PNG?itok=IKOdXcE_

Tutmarcs første produksjonsmodell fra 1937, Audiovox Model 736 Bass Fiddle :

paul_5.png

Endret av DrJustice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel også være verdt å nevne at Bill Wyman var den første til å spille elektrisk fretless da han røsket ut bånda på sin bass i 1961 da den var håpløs med bånd. Den bassen brukte han både live og spesielt i studio til langt opp på 70-tallet. Legenden sier at han også forminsket størrelsen på kroppen.

Bass Centre lager en signatur av den nå. Den er dog båndet.

http://www.basscentre.com/british-bass-masters-series/BBM-Wyman.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette er et godt eksempel på hvordan store produsenter nærmest kan omskrive historien,ved å gjenta det samme om og om igjen, som hvem som fant opp elgitaren, og hvem som lagdeden første bassen.. Nok om det

Man skal også huske på at da bassgitaren kom til Norge etter hvert, så ble den ansett mer som gitar enn som et bassinstrument. De første utøverene var like gjerne gitarister som bassister, og det var helt vanlig å stemme bassen som de fire tynneste strengene på en gitar. Dessuten var strengedempere helt vanlig, for å få vekk den ekle sustainen som bassgitaren hadde.

Selv på min gitar fra 1974 lå det en diger kloss med gummi inne i ashtrayet da jeg fikk den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.