Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken klarlakk/overflatebehandling for pre-relic?


Anbefalte innlegg

Hei.

Så langt har jeg laget gitarer med lakkbeis og beislakk fra Herdins. Den klarlakken er omtrent som gulvlakk, altså ekstremt hard og slitesterk.

Men nå har jeg altså en ide oppe i hodet til en relic-aktig gitar. Vi snakker altså kunstig frembragt illusjon av aldring og slitasje.

Jeg ser for meg at man da kan ha god bruk for en mindre slitesterk overflate. Noen anbefalinger?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Husk også at om du skal ha naturlig klakelering i lakken, så må nitroen få tid til å "cure". (Hva er det norske ordet for dette?) Dette kan ta 8-12 mnd etter det jeg har lest. Om du var gira på å gjøre dette , så er det kanskje kjappere å gjøre jobben med et barberblad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt, hvis du går en autentisk look, så er nitro et must. Iallfall hvis du skal ha krakkeleringer. Men vær så snill og ikke bruk for mye sandpapir ;) Tenk less is more, og studer maaaange bilder av gamle gitarer. Syns heller ikke barberblad metoden ser spesielt bra ut. Har du et eksempel bilde av noe slikt som du er ute etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man tak i nitrolakk hos vanlige fargehandlere? Er det begrensninger mhp hva slags finish man kan lakke over med slik?

Og: Har det noen hensikt dersom man ikke er ute etter glossy finish i utgangspunktet? Finnes det andre alternativer som er greit å jobbe med for å få en illusjon av slitasje?

Jeg har et par mulige fallbacks:

1. Ikke bruke klarlakk i det hele tatt

2. Biltema hobbylakk.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nitrolakk får man ikke tak i hos vanlige forhandlere nei. Det viktigste for meg når jeg lakkerer er at klarlakken er nitro, fargen er ofte akryl. Funker helt fint!

Jeg syns at for å få en nogenlunde reell "relic", så bør man først få denne omtrentlig glossy, for deretter å jobbe seg "nedover" på en måte.

Ellers har Jula en ok akryl klarlakk, men pass på, den tar laaang tid før den er herdet, Hagmans tror jeg den heter. Og den krakkelerer ikke hvis du er på utkikk etter det.

Tror kanskje det hadde vært lettere hvis du hadde et konkret eksempel på hva du er ute etter? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å få nitrolakk skikkelig blank. Det er nok egentlig den minste bekymringen. Det du ikke får, er sånn amcar-utsillingsfinish der man formelig kan se det flere millimeter tykke laget med klarlakk utenpå, men hvis du skal ha relicgitar, er vel neppe det du er ute etter.

Da bør du heller tenke på ting som at nitro er betraktelig vanskeligere å sprøyte enn vanlig lakk, det er en tynn suppe som renner omtrent som vann, og du bør tenke på å bruke åndedrettsvern av god kvalitet. Nitro er rett og slett noe svineri. Det er ikke uten grunn at det stort sett ble tatt ut av bruk for femti år siden.

Den ene gangen jeg har prøvd var det med lakk som en hadde skaffet i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.