Web Analytics
Jump to content

rør-n00ben skal skifte rør

Straymond
 Share

Recommended Posts

hepp.

den digitale stjerten min har omsider fått hivd seg rundt og kjøpt seg en liten rør-amp.

denne ble kjøpt brukt og det ble fort tydelig at preamp-rørene mest sannsynlig må skiftes.

så:

jeg har forstått det slik at preamp-rørene kan jeg skifte selv, mens poweramp-røra trenger bias-justering uansett.

medfører sistnevnte punkt riktighet?

SÅ:

jeg har bestilt fullt rør-kit, så er det teit av meg å bare skifte preamp-rørene ettersom det er mest sannsynlig der grumset ligger og ha poweramp-rørene i resverve, eller burde jeg skifte hele suppedassen?

Prøv å skifte preamprørene og ha poweramprørene i reserve. Førstnevnte kan du bytte i hytt og gevær uten noe justering, mens BIAS mest sannsynlig må justeres når du bytter sistnevnte. Spørs hva slags amp det er! Noen amper krever ikke justering. Det finner du helt sikkert ved et kjapt google-søk.

...og pass på å ikke få strøm i deg! :)

hah! litt strøm har aldri drept noen!

....nei, vent litt.

takker for tips, karer! etter litt googling (som jeg strengt tatt burde starta med) så virker som ampen er plug'n play. det er forresten en peavey valveking 112.

ettersom onkel google kan være halv-skakk i svarene sine så har jeg og sendt noen ord til peavey for å se hva de kan si om saken :)

blir uansett å skifte preamp-røra først for å se om det hjelper på saken.

• Like 1

Du kan prøve utgangsrøra uten at det gjør noen stor skade, så vil du merke hvordan det låter.

6L6 skal gløde orange, og det skal lyse svakt blått i dem.

Sitat fra EspenP: på syttitallet var det ingen som tenkte på biasjustering. Da ble røra bare byttet!

Det var først på åttitallet at biasproben kom via Groove Tubes med tabeller, og dertil omlodding av ampene for å få korrekt bias.

Det finnes noen galninger her som bytter rør hvert år. Jeg har ikke byttet på 20, og den speller fortsatt som eil kule!

Jeg justerte ikke bias den gangen heller, så jeg mener det er oppskrytt!

Når sant skal sies har den for det meste stått i 20 år også. Brukt den litt i tre å nå. Fender Bassman 6G6B fra 1964.

Nå er jeg ikke en av dem som bytter rør så ofte.. Rettere sagt, jeg bytter ut amper oftere enn jeg å rekker å bytte rør.

Men så lenge du bytter til samme type rør så skal det som regel ikke være en nødvendighet å justere bias, etter min mening.

Men det å være forsiktig ville jeg ikke tatt for lett på. Målte oppmot 400V i Madampen da jeg finjustere bias på den :) Husk at amper har store kondensatorer som kan lagre energi over tid.