Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

DIY neck through


Anbefalte innlegg

Ok, så jeg har lenge eid en bok som omhandler i stor detalj bygging av gitarer. Etter å ha drømt om å sette i gang med en gitar helt fra scratch, har det blitt template strat-er og tele-er. For et par måneder siden flyttet familien til et større hus, med en enorm enkelgarage (enorm som i at den er like stor som en dobbelgarage). Her har jeg fått spillerom av sjefen, og har nå mekket opp alt jeg måtte ha vekselvis i kjelleren i gammelhuset. Altså kunne jeg nå sette i gang med ordentlig spikking.

Treet er bestilt via byggtorgets lokale sjappe. Én plank 2 3/16 x8 valnøtt og to like store plank i lønn. De ankom på 3,8 meter, så de fikk jeg grovsaget hos dem. De hadde problemer med å måle fuktigheten siden de var så tørre, det samme hadde min billigsak som ikke måler under 6%. Og ja, vi fikk sjekket dette med annet trevirke. Dette var så sjelten bestilt fra deres lager at det har ligget i årevis.

Valnøtten er en relativt porefri tresort, med naturlige oljer i seg, så dette blir halsen. Frykten er om den er litt for myk. Lønnevinger utgjør kroppen.

avenadyg.jpg nydelig tre!

Valnøtten fikk jeg saget til halsemne hos en venn med bordsag. Den knelet. Hardt/seigt å sage i...

y9evebes.jpg her er alt i liminga. Viktig først er å høvle dette helt rett og helt i vinkel. Da mener jeg ikke "godt nok", men perfekt. Et par kyss med 320 sandpapir, og masse lim :)

Og så må man tykkelsesplane gitaren

vupa3yze.jpgupusa6em.jpg Formen og sjablon laget jeg og målte opp på plastglass (billigere og enklere å styre med enn plexi). Husk senterlinjen!

Denne føres så over på en plate som ikke påvirkes mye av temp etc, jeg brukte en gammel kjøkkenbenkeplate av typen med masse spon e.l inni. Denne brukes da når man freser, plastglasset blir litt tynt.

Deretter saget jeg med håndsag, ut grovformen og freset etter sjablonen for å få formen.

a6a2apup.jpg

Siste jeg gjorde var å frese spor til- og installere binding mellom tresortene. Dobbelt, som skal få sortfarget superlim i et kløv mellom seg i finish-prosessen.

abuqerys.jpgame8umaj.jpg

Dette er på baksiden av gitaren. Framsiden tror jeg skal få en annen topp, men det må jeg tenke litt på. Investeringsmessig er det jo kanskje litt dumt å bruke masse penger på en gitar som kanskje ikke blir så spillbar. Det er jo en prøveprosjekt i all hovedsak :)

Flere bilder og oppdateringer kommer etterhvert som de skjer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig prosjekt, som jeg er sikker på du ror i land. Skal bli morsomt å følge med på.

Stusset litt på det du skriver om "masse lim" Enten eller du tror det eller ei, så har jeg en gang i tiden jobbet på et snekkerverksted. Der var sjefen for treavdelingen gammel møbelsnekker, og han lærte jeg masse av, blant annet at man ikke skulle bruke mye trelim. Jo tynnere lag, jo bedre.

Ser ofte på bilder på nettet at det balles på med trelim så det tyter fram i store mengder. Etter det jeg har lært og erfart, er det ikke den beste løsningen. Så- hvorfor masse lim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, med masse så mener jeg at det er lim på hver eneste millimeter av sidene som skal limes. Jeg tar lim på begge ender, i et gjevnt lag, lar det "synke inn" i et par minutter og gnur endene mot hverandre. Det blir ikke mye squeezeout med denne metoden, så det er ikke mengder med lim til spille slik å forstå. Dette med å spre limet godt utover var noe jeg overså før, og tenkte at så lenge det var nok lim til å få masse squeezeout så kom det lim på alt. Men det å spre limet ordentlig gir faktisk mye bedre limskjøter og det holder mye mye bedre. Nå bruker jeg titebond 1 som har lang herdetid, derfor kan jeg la limet synke litt inn før jeg føyer skjøtene. Har det noe å si? Kanskje ikke, men jeg er hvertfall trygg på skjøten. Bruker man polyeurethan-lim må man handle raskere, men selv med dette har man 2-3 minutter på å anlegge skjøtene. Polyeurethan utvider også under herding og dermed er man sikker på at det er lim over absolutt alle kriker og kroker .

Ergo, mye er ikke så mye, men mer enn hva jeg har brukt før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan bli stilig.

Valnøtt i hals og lønn i "vinger" er en uvanlig kombinasjon, normalt er det motsatt.

Vet ikke om jeg har sett halser i valnøtt før, men har jobbet litt med det, og det er jo ett rimelig hardt og stødig treslag.

Ang. det med liming og mengde lim har jeg den samme oppfatning som dere, ett tynnt lag er mere enn nok. Ser alt for ofte at det sauses på med lim, så det renner av limeskjøtene.

Tenker du å lage en "curved top" på denne? Går med planer selv om å lage en neckthrough med "curved top", og da blir det nok best/enklest å gjøre det slik mtp. vinkel på halsen i forhold til kroppen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redd er jeg ikke, men veldig bekymret, som min kjære mor brukte å si. Kroppen skal tynnes ned en del, og om det blir en topp på den så skal den chambres hissig. Hvertfall skal den ned til 30mm i rundt kantene og rundt 40mm i midten. I tilleggskal den ha konturer , så enda skal mye tre bort. Ja du har rett i at det blir tungt, og trolig blir halsen ubalansert tung. Dette må jeg bare sjekke ofte når jeg former halsen, prøve å finne et godt balansepunkt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ryggen er betraktelig bedre og fikk jobbet litt med gitaren i dag.

ymy3e9u4.jpg

Idag monterte jeg trussrod. Jeg måtte jigge opp halsen. Har sett mange måter å gjøre det på, men dette må vel være den enkleste. Bruk sporfølger som ofte følger med fres når man kjøper den ny, og monter sammen et par plank i avstand som tilsvarer bredden på sporfølgeren. Fest med dobbelsidig teip, og fres i vei :)

Her er resultatet :)

eve2epet.jpg

Dette er selve rodden. Kinaprodusert, og jeg var usikker på kvaliteten, men den er strålende. Kostet 43kr, rustfritt stål og dekket av et plastlag som hindrer lim i å komme inn i opplegget. Kjøpte 2 stk :)

vysyvuqe.jpg

Her er en slisse som låser rodden ned i sporet. Valgfritt egentlig, men jeg ville hate at en spent rod av en eller annen grunn brekker opp gripebrettet. Gripebrettet er forresten i bubinga :)

u7eqetev.jpg

Neste er å høvle ned slissen, og lime gripebrettet. Det må hvertfall bli 24timer fra nå, så limet får stå til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.