Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp! Informasjon om vintage Gibson ES-335


E5150

Anbefalte innlegg

En kamerat av meg har en fantastisk flott Gibson hollow-body som vi gjerne skulle hatt litt informasjon om. Dette er en gitar han har arvet etter faren og det er ikke aktuelt å selge den. Gitaren er en brun ES-335 med serienummer 965106. I følge serial dater projectbasen er gitaren fra før 1977, men vi får ikke opp noe mer konkret. Er det noen kjennere som ut i fra bildene kan si noe mer om hvor gammel gitaren faktisk er.

Bortsett fra noen bruksmerker og falming av forgylning er gitaren i grei stand. Broen har fine-tuners og er dermed neppe original. Originalkofferten er dessverre borte. Regner med at gitaren er verdt en akseptabel sum, men hva er en fornuftig verdivurdering?

IMAG1351_zpsad977509.jpg

IMAG1356_zps8bd1d151.jpg

IMAG1355_zpse246b755.jpg

IMAG1354_zps23bb8859.jpg

IMAG1352_zps65c2c668.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så dårlige og små bilder blir det ikke lett å hjelpe.. Er det for eks volute bak på headstock? Er Serienummer bak på headstock blekk eller stempla inn i treet? Står det Made in USA back på headstock? Alt dette er viktig skal en datere en Gibson. Frem med kameraet igjen :)

Det jeg kan hjelpe med er Finish. Om den er original kom Walnut Brown i 1969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bare tatt noen bilder med mobilen i denne omgang, men serienummeret er stemplet inn i treet og det står Made in USA på headstock.

Tenkte meg at dette måte være walnut ja. Da vet vi i hvertfall at gitaren er produsert en gang mellom 1969 og 1977.

Endret av E5150
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jevnt over er jo 70-tallet litt fy-fy når det gjelder Gibson og Fender....., men for mange er "vintage", "vintage", uansett om kvaliteten er topp eller "så der".

Les Pauls fra 70-tallet har jo ofte rykte på seg for å være blytunge og litt livløse (det samme gjelder hos Fender), men jeg er ikke helt sikker hvordan det er med ESer. En kamerat av meg har en 70-talls ES345 og den er nettopp tung og litt livløs - akustisk. Plugget i låter den fint, men ikke så "woody" som en god 335 kan låte.

Sent from my iPad using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg kan skimte endene av volute på bildet av baksiden av headstock der. "Made In USA" kom vel først i 1970?

Her er en tidlig '70 walnut på ebay: http://www.ebay.com/itm/1970s-Gibson-ES-335-TDW-Electric-Guitar-Walnut-/130946549968?pt=Guitar&hash=item1e7d05c8d0

Om den er priset riktig, skal ikke jeg mene noe om, men det kan kanskje gi en liten indikasjon.

I og med at den antageligvis ikke er helt original (bru), ville jeg tippet mellom 15-20.000,- Men som sagt, er det mer eller mindre kvalifisert gjetting.

Uansett, kan jeg vel ikke huske å ha sett '70-talls Gibsons til over 20.000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos verdi; jeg solgte en '68 ES345 for 20.000 for et par år siden, 100% original men med en liten brist i halsen. Rett pris da, det var omtrent der markedet lå på det tidspunkt. Omtrent samtidig solgte jeg en stock 12 stengs Es335 for samme pris. Som nevt, Norlin er ikke den gjeveste perioden til Gibson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.