Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

El.gitar for slide


pwdrfngr

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg spiller en del med slide og bruker for tiden en Gibson Les Paul til dette. Action er akkurat høy nok, men for høy for å spille uten slide. Det er litt synd, fordi halsen er veldig god å spille på.

Derfor tenkte jeg å kjøpe en relativt billig el.gitar, kanskje brukt (budsjett 3500), og gjerne Tele, SG eller Danelectro. Poenget er at jeg kan tåle at halsen og gripebrettet er slitt eller av lav kvalitet, siden den kun skal være til slidebruk.

Jeg har tenkt ut følgende alternativ:

-Kjøpe en helt ny Squier Telecaster, og evt. bytte en pickup eller to
-Kjøpe en brukt Fender MIM eller Epiphone på Finn.no
-Kjøpe en kul tele-kropp med hardware på ebay, og kjøpe en billig hals og noen fete pickups.

Hva synes du er den beste løsningen? Hva gir mest valuta for pengene? Har ingen erfaring med å kjøpe gitar i deler.
Selv synes jeg det er teit å kjøpe en helt ny gitar for å bruke til slide, samtidig er mange av de brukte lavprisgitarene på Finn overpriset.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

På eBay får du kjøpt ymse løsninger for å heve strengene; søk på "slide guitar nut riser". Dette er det absolutt billigste alternativet (ca 15 dollar).

Personlig synes jeg SG er tingen for slide (lett tilgang til høye bånd), og særlig hvis du satser på p90-pickup i neck og Filtertron i bridge. GFS har pickups til en rimelig penge som gjør susen også for slide-gitar. Ellers er jo Dano skikkelig tøffe greier med slide.

Ellers må du gjerne regne med å skifte stemmeskruene hvis du vil bruke skikkelig tykke strenger (unntaket er Fender/Squier vintage-skruer, altså split-shaft, som gjerne tar det meste av strenger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epiphone LP/SG på Finn.no får man for en slikk og ingenting. En brukt Epiphone LP Standard får man fort for et sted mellom 1500 og 2000 kroner. SGer er også rimelige.

Ellers er Danelectro knall til slide. Kan jo vurdere en eller annen obskur og billig no-name asia-sak også. Sitter og rare pickups i slike som gir en morsom kulør som ikke en LP/SG/Strat/Tele klarer å gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke hvor du holder til, men hvis du er i Stavanger kan du få denne av meg gratis:

guitarfront.jpg

Dette er en rølpegitar som har vært gjennom diverse uhyggelige eksperimenter, blant annet som fretless-gitar. Det er derfor ingen bånd å bekymre seg for = NULL båndklirr :D

Hvis du holder til i nærheten av Asker, så har Musikklink opphørssalg for tiden...

Endret av fuzz-mullah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.