Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Cubase eller Pro Tools?


Anbefalte innlegg

Nå har du fått mange forslag her, men her er min erfaring:

Cubase har en mye enklere måte å forklare funksjonene på, dvs. de bruker ord det er lettere å forstå funksjonen av.

Miksemuligheter ligger rett oppe i dagen, ved at hver kanal/spor automatisk får EQ og sends.

Opsettet er mye enklere og forståelig, hvor du har alt på en meny.

ProTools har en stor fordel (når du først har fått den til å virke ordentlig): Det er redigeringsvektøyene.

Trimming, fades, klipping, flytting osv. kan du utføre med musa uten å måtte klikke det til en ny funksjon.

Så hvis du redigerer mye lyd er ProTools å foretrekke.

Dette er jo ikke noe svar på tråden, men begge har sine fordeler og ulemper.

Stort sett alt av interessante plugins finnes både til VST og RTAS.

For tiden bruker vi ProTools.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare forskjellige plugin-formater. Cubase bruker VST, Pro Tools bruker RTAS. Som bruker merker man ikke forskjell, og de fleste plugins finnes i begge formater. RTAS er historie veldig snart dog. Med Pro Tools 11 som forventes i løpet av en måneds tid går de over til AAX isteden, som er betraktelig bedre enn RTAS. Forøvrig er det vanligvis så enkelt som at du velger hvilke formater du vil installere direkte under installasjonen av "pluginene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk, merk at jeg har mye å sette meg inn i...

Er det noen som kan anbefale noen plugins pakker? jeg trenger først og fremst strykere så jeg har sett litt på cinematic strings, det virker som et veldig bra produkt, men er det noen som har andre erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag bestämde mig för flera år sedan för att bara välja en DAW och så stick with it istället för att fippla runt mellan olika program. Valet blev Cubase och så har det varit med det. Något som blir intressant i fortsättningen är hur Steinberg/Cakewalk/Avid mfl kommer att implementera multitouchteknologien. Jag har inte hunnit sätta mig in i det (har precis hoppat in i Windows 8 och touchscreen) men av vad jag har förstått så ska tydligen Cakewalk med sin Sonar X2 vara steget före de andra. Rätta mig gärna om jag har fel, jag har inget belegg för det, bara läst det någonstans. Jag har bara hunnit testa Cubase litegrann i Win 8 och tycker att det verkar funka kanon, speciellt vid mixing, trots att min Cubaseversion inte har stöd för multitouch (så man kan bara dra i en regel år gången), men ändå, najs :) .

Här är en Youtubevideo som omhandlar temaet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult, men jeg tror jeg bare kjøper en vanlig macbok pro, jeg har ikke behov for masse fancy greier. Og jeg er igrunn ganske blakk generelt, så jeg prøver å gjøre dette så billig så mye...

hvis du vil gjøre det billigst mulig så kjøper du en PC istednfor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.