Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Cubase eller Pro Tools?


Anbefalte innlegg

Hei jeg driver å bygger opp et hjemme studio fra bunnen av og trenger litt hjelp av noen som har erfaring.

Jeg skal først og fremst tar opp gitar, men jeg bruker også midi trommer og skal kjøpe et midi keyboard.

Jeg tenkte å kjøpe en Macbook pro med 8 gb ram, er dette nok eller må jeg kjøpe noe kraftigere?

Også lurte jeg på hvilket program jeg burde kjøpe. Jeg spiller først og fremst rock, men jeg vil også ha muligheten til å bruke midi til blant annet strykere og orkester.

Ut ifra det jeg har lest meg opp på så er det cubase som skal være best til både behandle midi og gjøre opptak. Er dette riktig eller er Pro Tools bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig bruker Cubase, men jeg tror ikke det er noe bedre eller dårligere enn Pro Tools, eller Logic for den saks skyld. Om det finnes trial-versjoner, så prøv de alle og se hvilket grensesnitt som passer deg best. Grunnen til at jeg bruker Cubase er fordi jeg alltid har brukt det, og gidder ikke sette meg inn i en ny måte å gjøre ting på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra det som jeg har forstått så har pro tools en fordel med at det er det de fleste bruker i musikk industrien profesjonelt, derfor er det letter å dele filer/prosjekter med pro tools. Men cubase skal ha flere plugins osv. Logic har jeg hørt går mye ut på det samme som pro tools, det er derfor jeg tenkte at jeg ikke skal bruke det. Hvis jeg først kjøper et program basert på opptak kan jeg likså godt kjøpe det som de fleste bruker profesjonelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også Cubase. Mest fordi det var det jeg begynte med. (eller egentlig Nuendo da, men det er jo det samme...) At ProTools blir brukt av de fleste proffe lydstudio her til lands, er jo et poeng, men ellers tror jeg det blir smak og behag. I mitt tilfelle tror jeg i hvert fall ikke at jeg hadde kommet til å få til ting i ProTools som jeg ikke greier i Cubase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelingen ProTools vs Cubase (Nuendo) ligger på ca 60/40 profesjonelt sett, der Cubase har den voksende andelen. Dette er fordi Cubase baserer seg på .VST-teknologi, der ProTools kjører .RTAS (dette er snakk om Plug-ins). VST-plugins er mye lettere å kode, og konfigurere, og således er det også tonnevise av eksepsjonelle freeware VST-plugins (eller billige sådan). Der man med ProTools gjerne må bruke noen tusenlapper på en tilstrekkelig samling med gode plugins (kompressorer, EQ'er, klanger, delayer og litt forskjellig), kommer man like godt ut av det med VST'er til en tidel av prisen ofte.
Brukergrensesnittet er nokså likt, personlig foretrekker jeg Cubase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er velger alltid ProTools foran Cubase. Foretrekker grensesnittet og arbeidsflyten i ProTools, og jeg synes mix-vinduet er mye mer oversiktlig i PT enn i C.

På den andre siden er Cubase langt mer åpen for tredjeparts plugins, etc. Men jeg er ikke så vill på plugins.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få til omtrent det samme på de fleste musikkprogrammer i dag. Cubase og Logic skal være bedre enn PT på midi, PT litt bedre/ enklere på ren audioeditering osv. Hvis du er helt fersk, kan det være lurt å velge et program som flere av de du kjenner bruker. Kompis-support er gull!

Selv bruker jeg Cubase7, men vurderer å gå over til Studio One Pro. Dette pga at Studio One har endel smarte løsninger som bedrer arbeidsflyten. Ser ut til å være et veldig bra program, og er samtidig mye billigere enn både Cubase og PT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt anbefale Pro Tools. Jeg har brukt det i snart 5 år og har ikke angra et eneste sekund. Det er veldig stort, men samtidig lettfattelig. Det er aldri vanskelig å forstå hvordan man skal gjøre ditt eller datt, alt er logisk lagt opp. Jeg kan heller ikke forstå at noen skal være spesielt mye bedre på MIDI per i dag, Pro Tools har hatt glimrende MIDI-support helt fra versjon 8 (og nå kommer 11 om noen uker). Hva gjelder lydfiler er det vel en kjent sak at PT er det greieste programmet å jobbe med. Styr ihvertfall unna Logic ettersom det kun støttes på Mac. Ikke et dårlig program, men jeg vil ikke anbefale noe som kun finnes for ett OS.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir nødt til å bruker plugins av forskjellig typer fordi jeg bare kan spille gitar og trommer selv. Jeg kan også nevne at jeg er 19 år og student så jeg er ikke akkurat millionær, så alt blir på budsjett...

Som nevnt tidligere hadde jeg tenkt meg å kjøpe en mac, men hvis logic bare er tilgjengelig til mac tror jeg at jeg dropper det siden det kan skape problemer hvis jeg skal dele filer med en som bruker pc.

Hehe jeg sliter med å bestemme meg, jeg vet at m-box lydkortet har pro tools som følger med, og at det skal være bra. Er det noen lydkort som det følger med cubase som fungerer bra, men som ikke koster for mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kjøper en UR28M følger cubase artist med, er dette et bra program eller burde jeg kjøpe hele cubase?

Det kommer nok til å funke for deg i starten, men du vil fort finne ut at du trenger fullversjonen :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.