Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp med akkorder til Alf prøysen


Tittentei

Anbefalte innlegg

Finn Ludt, sammen med rundt 35 andre anerkjente låtmakere er oppført som komponister i APs samlede verker. Ikke for å rive ned bildet av mannen, men han kunne kun tre-fire grep på gitaren, og mange av sangene med relativt komplliserte jazzharmonier er ikke laget av han. Skrekkeksempelet er vel oppunder uspillelige "Så seiler vi på Mjøsa", som er et akkordhelvete av en annen verden (det er akkorder med tall på, også!) ( bare overgått av "frøsøminner" av Asmund Bjørken, men den er da i det minste konsistent.)

(Skriv ned akkordrekkene her på første forsøk, så er du god.. :) Høres så utrolig enkelt ut helt til du skal spille med ) (og finn fram kvintsirkelen, så skjønner du mer av det som foregår.)

Her kan også nevnes at for eksempel "Romjulsdrøm" synges feil hvert eneste år av tusenvis av nordmenn. Rytmikken er mer komplisert i den egentlige utgaven enn det folket lirer av seg.

Grunnen er jo enkel, tidens "listepop" var jazz, og disse komponistene behersket et langt større utbud av akkorder og rytmiske triks enn det Prøysen gjorde, og det skulle da bare mangle. Ellers benyttet AP seg av veldig mye tradisjonelle dansemelodier og snutter. Slik jeg ser det, var han i mye større grad en ordets mann enn musiker. Det betyr ikke at han ikke lagde mye fin musikk.

Men lagde han mye av melodiene selv? Nei.

"Romjulsdrøm" er komponert av Toralf Borg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet, Slagerexperten.

Dine innlegg er litt krassere i kanten enn den tonen vil pleier å ha her på forumet. Jeg skjønner at du kan skrekkelig mye om Prøysen, greit nok.
Det er også fint å få korrigert direkte faktafeil, men kan ikke helt se at det presenteres noe som er så galt, verken av meg, eller av andre i tråden, bortsett fra den første besifringen som er annerledes enn mange bruker.

Per se er en besifring av en sang omtrent aldri feil, det finnes flere veier til målet, og det er også forskjellige stilarter man kan benytte seg av når man setter akkorder til en melodilinje.

Rent bortsett fra at det er nevnt (og avkreftet allerede før dine innlegg) at AP skrev melodier selv, sliter jeg med å finne ut hva som krever bruk av store bokstaver og utropstegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var allerede slått fast her at Prøysen slettes ikke skrev melodiene til visene sine. Ja, det er kunnskapsløst å tro at Prøysen først og fremst var en musiker, men jeg kan ikke forstå at det skal være en dødssynd på et gitarforum. Videre er akkordene som CF allerede har postet mer eller mindre identiske med det som blir spilt på Prøysens originalinnspilling. Så utover å fornærme Knut Anders Sørum og bumpe en tråd som har vært død i tre måneder (etter at trådstarter hadde fått svar på det han lurte på) ser jeg ikke helt hva du tilfører her enn dårlig stemning.

Nå har jeg sagt mitt, og overlater eventuell moderering til de som har noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.