Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp med akkorder til Alf prøysen


Tittentei

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk!

Jeg er en middelmådig gitarspiller på 26 år fra Gjøvik. Har alltid hatt forkjærlighet for Prøysen, og har utrolig lyst til å lære meg Ungkarssorg. Alf Prøysen skrev den i utgangspunktet som et dikt, og laget melodi til den i etterkant. Knut Anders Sørum har coveret den med en ganske god verson på piano, denne finner dere på spotify om dere vil høre den.

Har sett i mange sangbøker fra Alf, men kan ikke finne akkorder til denne. Ønsker å spille inn en ren akustisk verson på gitar, men sliter med akkordene. Kan dere hjelpe meg?

Hilsen Andreas Olav på Gjøvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok utgangspunkt i Knut Anders Sørum sin på spotify. Regner med resten av låta er lik, tok bare første vers.

C C/E F C

Je hadde ei jinte som je var så glad i
F C G C

Vi brukte å møtes på vægom i blant
C C/E F C

Å hadde je blund på et øvve i mai
F C G C

Så skar du få klokke og lommbok i pant
F C

Je stolte på jinta som presten på blåna
F C G

Å hadde hu sagt det var folk oppå måna
F G C (C/F - C )

Så hadde je trudd det var sænt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sånn spotify, men fant originalinnspillingen på YT.

Den er litt annerledes, ganske nære dette her:

C C/E F C

Je hadde ei jinte som je var så glad i
Dm G Dm G/H C

Vi brukte å møtes på vægom i blant
C C/E F C/E

Å hadde je blund på et øvve i mai
Dm G Dm G/H C

Så skar du få klokke og lommbok i pant
F C/E

Je stolte på jinta som presten på blåna
F C Am Dm G

Å hadde hu sagt det var folk oppå måna
C Dm G C (C/F - C )

Så hadde je trudd det var sænt.

Det er nok ikke Prøysen som spiller gitar. Han lærte aldri mer enn fire akkorder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har ikke sånn spotify, men fant originalinnspillingen på YT.

Den er litt annerledes, ganske nære dette her:

C C/E F C

Je hadde ei jinte som je var så glad i

Dm G Dm G/H C

Vi brukte å møtes på vægom i blant

C C/E F C/E

Å hadde je blund på et øvve i mai

Dm G Dm G/H C

Så skar du få klokke og lommbok i pant

F C/E

Je stolte på jinta som presten på blåna

F C Am Dm G

Å hadde hu sagt det var folk oppå måna

C Dm G C (C/F - C )

Så hadde je trudd det var sænt.

Det er nok ikke Prøysen som spiller gitar. Han lærte aldri mer enn fire akkorder

Du har nok rett i det, MEN DEN TOSKEN SOM SA DET SKULLE HVERT SKUTT! :P

Har forkjærlighet for prøysen, men flertallet av de bra visene har rundt 629 akkorder i seg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Prøysen har laget masse fint materiale, noe ganske enkelt og noe lit mer komplisert. Ikke alt er like rett frem som det høres ut bestandig.

Jeg har spilt lit med Elin Prøysen i noen sammenhenger, som er dattera til Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn Ludt, sammen med rundt 35 andre anerkjente låtmakere er oppført som komponister i APs samlede verker. Ikke for å rive ned bildet av mannen, men han kunne kun tre-fire grep på gitaren, og mange av sangene med relativt komplliserte jazzharmonier er ikke laget av han. Skrekkeksempelet er vel oppunder uspillelige "Så seiler vi på Mjøsa", som er et akkordhelvete av en annen verden (det er akkorder med tall på, også!) ( bare overgått av "frøsøminner" av Asmund Bjørken, men den er da i det minste konsistent.)

(Skriv ned akkordrekkene her på første forsøk, så er du god.. :) Høres så utrolig enkelt ut helt til du skal spille med ) (og finn fram kvintsirkelen, så skjønner du mer av det som foregår.)

Her kan også nevnes at for eksempel "Romjulsdrøm" synges feil hvert eneste år av tusenvis av nordmenn. Rytmikken er mer komplisert i den egentlige utgaven enn det folket lirer av seg.

Grunnen er jo enkel, tidens "listepop" var jazz, og disse komponistene behersket et langt større utbud av akkorder og rytmiske triks enn det Prøysen gjorde, og det skulle da bare mangle. Ellers benyttet AP seg av veldig mye tradisjonelle dansemelodier og snutter. Slik jeg ser det, var han i mye større grad en ordets mann enn musiker. Det betyr ikke at han ikke lagde mye fin musikk.

Men lagde han mye av melodiene selv? Nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo vært riktig festlig, men slik er det ikke. Sammen med Gurid Nordli fikk han en datter, som heller ikke het Trude. Tror kanskje jeg husker hun heter Bente,og jobber i et eller annet departement. Nå føler jeg meg litt som Metusalem. men hans beste arbeider finner man kanskje ikke med Prøysen. Sjekk heller Erik Bye, som heller ikke kunne synge, men som hadde en formidlingsevne man kan misunne, og sammen lande en god del låter som tilhører den norske kulturarven. Vår herres klinkekuler, foreksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Heisann godtfolk!

Jeg er en middelmådig gitarspiller på 26 år fra Gjøvik. Har alltid hatt forkjærlighet for Prøysen, og har utrolig lyst til å lære meg Ungkarssorg. Alf Prøysen skrev den i utgangspunktet som et dikt, og laget melodi til den i etterkant. Knut Anders Sørum har coveret den med en ganske god verson på piano, denne finner dere på spotify om dere vil høre den.

Har sett i mange sangbøker fra Alf, men kan ikke finne akkorder til denne. Ønsker å spille inn en ren akustisk verson på gitar, men sliter med akkordene. Kan dere hjelpe meg?

Hilsen Andreas Olav på Gjøvik

Her er det tydeligvis VANVITTIG mye "gjetting" ute og går! Folk ANER jo IKKE hva de snakker om overhodet! Jeg skal ta det punktvis:

1. Alf Prøysen skrev ALDRI melodier selv, bare tekster! Han er muligens kreditert en eller to melodier selv, men da dette IKKE vites sikkert, holder vi oss til at han var en ren tekstforfatter!

2. "Ungkarssalme" kom for første gang ut på trykk i Alf Prøysens andre egne visesamling "Viser I Tusmørke" fra 1951. Den skiftet navn til "Ungkarssorg" da den ble gitt ut på Columbia 78-Plate i Oktober 1950.

3. Den velkjente melodien som alle her tydeligvis tror Alf Prøysen skrev sjøl, (Sier litt om hvor skammende lite folk vet om Norges største kunstner gjennom alle tider), ble IKKE skrevet av Prøysen (Da Prøysen som tidligere nevnt IKKE skrev melodier!), men av Knut Roen! Det er KNUT ROEN som komponerte melodien til "Ungkarssorg"!!! Knut Roen var forøvrig journalist fra Sarpsborg, og "Ungkarssorg" er den eneste av Alf Prøysens tekster som han har skrevet melodi til! Så vet vi det.

4. Hvis man ønsker så korrekt besifring som mulig, burde man prøve og få tak i et eksemplar av "Viser I Tusmørke". Hvor lett det er i dag, vet jeg ikke, men det skader jo ikke og høre med biblioteket kanskje man har flaks! Man kan jo også sjekke med "Norsk Visearkiv på Universitetsbiblioteket i Oslo, de har den garantert, eller så ligger den sikker ute for salg på enten finn.no eller QXL! Men det beste er nok og Google litt rundt på forskjellige nettantikvariater og bruktbutikker! Mange av de har en ordning der du kan bestille og betale på nett, og få boka i posten! Jeg har boka sjøl, men det er ikke til noen hjelp her inne!

Håper dette ærlige og sanne, men til tross litt krasse innlegget rettet opp i en del missforståelser! FAKTAFEILENE er i hvertfall korrekte nå!

HA EN GOD DAG!

Endret av SlagerExperten!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.