Web Analytics
Jump to content

Skrive sanger på norsk eller engelsk?

Recommended Posts

Den satt.. Men de fleste amatører her i norge skriver jo fortsatt på engelsk.. Med et håp om å slå igjennom, personlig føler jeg at det er litt "teit" å synge på norsk, men engelsk blir det dårlig uttale av..

En god tekst er en god tekst enten den er på engelsk eller norsk. Men på engelsk kan du slippe unna med en dårlig tekst hvis rytmikken og ordsammensetningene er bra. Personlig synes jeg det er lettere å uttrykke meg på engelsk. Er forresten nøyaktig 30 år siden jeg skreiv min første låttekst... på engelsk. :)

Hvis du skal spille Black Metal: whatever, ingen skjelner ord i brølinga uansett.

Ellers: Det som best uttrykker det du vil ha fram. Men tenk på hvem som skal synge det. Ingenting er så døllt som dårlig engelsk uttale.

Edited by sarge

Utrolig mye dårlige norskengelske tekster.......... selv på radio......... og det er en grunn for at svært få norske band gjør no særlig av seg i England. Nå er ikke låttekster nødvendighvis spes avanserte greier, men det er litt pinlig med helt grunnleggende språkfeil lista på P3 ass.

Men men, who caress........ kanskje bare jeg som drømmer om å høre Bertine synge sweet ass candy................

Edited by Gluke

• 3 weeks later...

Vi valgte tidlig å skrive tekst på norsk, nettopp fordi vi følte at det faller oss mer naturlig å ha uttrykksfulel tekster på norsk. Engelske tekster blir fort veldig klisjéfyllte og harry med mindre en behersker språket like godt som sitt eget morsmål.