Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tstone - oppdatert [02.05.05]


Tstone

Anbefalte innlegg

Nå har jeg fått meg digitalkamera, og hva annet å gjøre enn å ta bilder av elgitarene og legge dem ut på nettet?

Først ute min Tom Anderson Hollow Drop Top fra ´03:

droptopstativ.jpg

Farge Deep Tobacco Fade, gullmekanikk, Floyd, pickuper Sa1/Sa1R/H2+

droptopforfra.jpg

droptopswitcheroo.jpg

De små bryterne er "switcheroo"-systemet, som gir et utall måter å kombinere pickupene på (singlecoil, parellell/seriellkoblet humbucker)

Så min første elgitar, en Strat Plus kjøpt i 93:

stratstativ.jpg

fenderhode.jpg

Wilkinson roller nut, så den er "låst" til 009-042-strenger.

Og så selve juvelen i samlinga, en Hofner 176 (Takk til Thomas), produsert en gang mellom 1963 og 1966. Fikk den i gave, så jeg vet ikke så mye om den. Den har plasttrekk i stedet for lakk, og ekte sponplate/kryssfiner i kroppen!

hofnerforfra.jpg

hofnergulvet.jpg

hofnerkontroller.jpg

Og til slutt selve lydgeneratoren, en Mesa/Boogie Mark IV:

mesamarkiv.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kostet 2700 USD for to år siden, så den kom på totalt 20400. Måtte betale 30% depositum da jeg bestilte den, og betalte resten litt etterhvert da dollarkursen bare sank og sank... :)

Berrum: La ut noen lydklipp på gitargalleriet, tror det ligger på side 28 eller deromkring. Det er en utrolig fleksibel gitar - kan gå fra country-telecaster til metal "by the flick of a switch" (bokstavelig talt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig nice gitar da!!!!

Helsikens fin finish!

Men hvordan er San Fransisco som by? Hørt mye bra om den! Vurderer å flytte der som voksen 8) (er ikke alt for seriøs nå, men tror ikke jeg blir i Norge resten av livet, må nesten reise litt å sjekke ut ting! :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. ok.. men hva er alle de switch-sakene til ? ser det er fire av dem! selv har jeg bare en..:P

Kalles vel switcharoo. En bryter for hver mikk (av, split eller hum mener jeg) og en som overstyrer de andre og kjører bromikk på fullt. Mulig jeg ikke er helt presis, men da får jeg sikkert høre det.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her var det mange spørsmål.

Switcheroo-systemet (det med alle bryterne) er som Phoncible skriver, utstyrt slik at de tre nederste bryterne som står på linje styrer hver sin pickup. I midtstilling er pickupen av, i nederste posisjon er den humbucker (de to singlecoilmikkene er "stacked buckers"), og i opp-posisjon er den enten split (dvs single coil) eller parallellkoblet humbucker, som låter "tynnere" og "svakere" enn vanlig seriekoblet humbucker. Den siste bryteren, "blower-switch", slår på bakerste humbucker automatisk, til bruk i soloer o.l. Veldig hendig egentlig, fordi det er litt knotete å skifte kjapt med de tre småbryterne.

Gitaren er i basswood med quilted maple top, hard rock maple hals, african rosewood gripebrett. Mikker SA1R/SA1/H2+. Tok på en måte ganske mye sjanser da jeg bestilte den, fordi jeg ikke hadde mulighet til å teste ut mange forskjellige TA'er (bor i Trondheim, det kryr ikke av dem her). Gikk derfor for vanligste pickup/treverk-kombinasjon. Fordi jeg ønsket en slags superstrat, var valget av en Drop Top lett. Floyd Rose måtte jeg bare ha, det bor en shredder i oss alle... :mrgreen:

Hollow gir først og fremst en veldig lett gitar, den er markert lettere enn Strat Plus-en min. I følge Tom Anderson gir det også en rundere tone, noe jeg ønsket fordi jeg naturlig har ganske "skarp" lyd når jeg spiller, i alle fall på Stratocastere.

Per: San Francisco er i alle fall fin som ferieby! Hvis du skal bo der, vil jeg anbefale Silicon Valley-området (fra San Jose og nordover mot sentrum) eller "east of the bay", det er ganske så kalt, forblåst og fullt av tåke i sentrum til tider. Å kjøre fra Golden Gate til Redwood City/Palo Alto er som å fly fra Gardermoen til syden, to helt forskjellige klima...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok med en gitar (å Gud hvor den er deilig) fra Tyskland for noen uker siden. Fikk såkalt "carry to plane". Man tar den med til gaten selv, også pakker de den i et spesielt bagasjerom for skjøre ting. Vet ikke om det tilbudet finnes på såpass omfattende flyturer, dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke noe stort problem å ha den med på flyet. Gitarkassa lå i originaleska fra Tom Anderson, som jeg så igjen pakket i en enorm ibanez-eske som de hadde på musikkbutikken. Emballerte med masse avispapir og luftlommeplast (eller hva det nå heter) som jeg fikk fra sjappa, de var veldig behjelpelige med å finne emballasjemateriale (ikke så rart, kanskje, siden de da slapp å kaste det selv...).

Siden man kan ha med to kolli a 32 kg fra USA til Europa, var det ikke noe problem å sjekke den inn på flyplassen, men jeg var litt spent på hvordan den kom til å dukke opp på Gardermoen. Den ytre kassa hadde fått en flenge i toppen, men den indre kassa var helt fin. Heldigvis fikk jeg sjekket den gjennom på flyet til Trondheim, 50 kg bagasje gikk helt fint - men dette var 2 år siden, jeg tror ikke Norwegian godtar det uten ekstra betaling nå til dags.

For utfyllende guide om hvordan man tar med gitar som håndbagasje, finnes det en tråd om det på siden allerede der jeg tar opp noen generelle tips om dette:

http://forum.gitarnorge.com/viewtopic.php?...t=h%E5ndbagasje

Lykke til med gitarshoppinga i LA/SF, Cerpin! Husk å sette av god tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.