Web Analytics
Jump to content

Problemer med broa

Superdude
 Share

Recommended Posts

Jeg har nettopp skiftet strenger på gitaren min og mens jeg gjorde det så løsnet broa. Jeg satte den på igjen, men da hadde skruene vridd seg litt så den hadde gått litt opp. Etter at jeg satt på strengene senket jeg den ned til der jeg følte at det passet, som var omtrent der jeg hadde den før. Men når jeg nå spiller på den dypeste e-strengen så kommer det en skurrelyd. Jeg fant ut at det var strengen som krasjet med båndene nærmest hode og det syntes jeg var rart. For å få den til å ikke gjøre det må jeg løfte broa ganske mye og da blir strengene ca 7 mm unna langt unna halsen, og det går ikke. Jeg brukte akkurat samme type streng og brohøyden er den samme.

Jeg setter stor pris på hjelp :)

Edited by Superdude

En Epiphone les Paul

- Jeg fant ut at det var strengen som krasjet med båndene nærmest hode og det syntes jeg var rart.

Høres ut som det er nøtta som er problemet, ikke broa ...

2 av 3 Gibson elgitarer (ikke Custom Shop...) jag eid har hatt samme problem ... Ie. att 'nøtta' er før lav på en eller fler strenger.

Du må øke høyden på broa på den siden det skurrer. Har du endret tykkelse på strengene?

Eneste måten å løfte broa høyt nok, er å gjøre den så høy at det blir altfor langt unna båndene. Nei jeg byttet til samme tykkelse på strengen.

- Jeg fant ut at det var strengen som krasjet med båndene nærmest hode og det syntes jeg var rart.

Høres ut som det er nøtta som er problemet, ikke broa ...

2 av 3 Gibson elgitarer (ikke Custom Shop...) jag eid har hatt samme problem ... Ie. att 'nøtta' er før lav på en eller fler strenger.

Det gir mening! Men jeg har aldri gjort det før. Er det noe man kan gjøre noe med selv eller burde jeg dra til en butikk for å få fikset det?

Det gir mening! Men jeg har aldri gjort det før. Er det noe man kan gjøre noe med selv eller burde jeg dra til en butikk for å få fikset det?

Det enkleste er å skifte hele nøtta.

Du kan prøve å shimme den, men jeg ville ikke anbefalt det.