Web Analytics
Jump to content

Komponenter til bygg fra gammel elektronikk?

Recommended Posts

Så en gammel Tandberg kassettspiller i bruktbutikken i dag, seint 60-tall eller tidlig 70-tall hvis jeg ikke tar feil. Sikkert noen gode, gamle komponenter der, men hvilke apparater er de mest relevante å rappe komponenter fra til pedaler og forsterkerbygg? Transistorer og kondensatorer er vel det som er interessant, siden de gjerne koster mest.

Edited by Ichi

Hm..... Hank begynner stadig med det!

Jeg startet som skrotnisse da jeg var liten gutt tidlig på 70-tallet. Var på fyllinga og dro hjem gamle transistorradioer osv.

Når jeg skulle begynne å å bygge noe, viste det seg at jeg aldri fant de komponentene jeg var ute etter, spesielt kondensatorverdier.

Jeg fant fort ut at dette var dårlig business. Noen motstander kunne jeg bruke, men disse koster jo i dag ca. 20øre pr. stk.!

Det man faktisk kan ha glede av er om man får fatt i en gammel rør-radio. Her kan du bruke nett- og utgangstrafo til å lage en såkalt bedroom amp.

Men du skal ha litt peil på elektronikk for å få det til, for dette blir jo ikke noe ferdig kit!

Personlig knertet jeg to gamle båndspillere (fordi jeg har for mange), men jeg tok vare på trafoene og trolløyene.

Det har ikke blitt noen bedroom-amp ut av det enda, men jeg er fortsatt ikke død!

En annen sak jeg tar vare på fra gammel elektronikk er store gamle VU-metere som satt i gamle bånd og kassett-spillere. Dette viser seg å være svært så imponerende på barn og ungdom som ikke er oppvokst med disse. Har et par som indikerer ut-volum i studioet vi har på skolen jeg jobber, og disse imponerer elevene. Noen annen funksjon har de faktisk ikke ;)

Er skrotnisse sjøl, men med begrenset plass kan jeg dessverre ikke ta vare på alt. :D Hender rett som det er at jeg finner lure løsninger på diverse prosjekter med fullstendig urelaterte deler jeg har liggende. Vel, vel, da får vel slike ting stå i fred for min del. :) Hvis jeg ikke finner en gammel rørradio eller to da... :D