Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stue bassforsterker


Steve Ryggen

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en bass :) , men har hitil bare brukt den på en gitarforsterker. Har planer om å kjøpe en bassforsterker for stuebruk. Den trenger derfor ikke spille så veldig høyt, men jeg vil gjerne ha god lyd. siden den skal så i stua, kan WAF med fordel være over middels. Er helt fersk på bassing, så vet ikke helt hva jeg evt. trenger av innebygde eller eksterne effekter. Trenger derfor noen gode tips og råd på hva jeg bør kjøpe.

Endret av Steve Ryggen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tror meget bestemt at en EBS session classic 60 combo'en er helt ypperlig for denne personen, trenger ikke å gi en helt fersk bassist bøttevis med valg. EBS'en låter klart og bra, og han trenger ikke noe mer enn det, det tullet vi litt mer erfarne bassister driver med ang "ja, men den låter litt mer sånn, og den låter litt mer sånn" er ikke nødvendig for stueforsterkere, og mest sannsynlig kommer ikke fyren til å høre de forskjellene på ganske mange månder, og da er det vel på tide å oppgradere til noe som kan brukes med band? ;)

Steve: Det første du muligens kan trenge av effekter er en kompressor eller vreng, men effekter er enklere å kjøpe som pedaler, da kan du justere det litt mer etter hvilken lyder du ønsker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisklasse ja. Vet ikke hva jeg må ut med for en brukbar forsterker. tenkte kanskje rundt 3k. Hvor stort element og effekt bør jeg ha?

Tja, Jeg pleier å si minumum 10" element, Skal forsterken bare brukes i stue og ikke på spesielt store volum så trenger du ikke mer enn en 30watter.. Ser EBS har sluppet en 30watter av Session Classic'en nå.. vurderer den nesten selv for å ha noe lite hjemme, hehe.

Forøvrig så er EBS en av de store markedslederene innen bassforsterkere, så du er trygg med å velge den ;) (Nei, Jeg bruker ikke EBS selv, men ingen av de jeg bruker har øvingsforsterkere, så da er det EBS jeg anbefaler)

edit: Hva er WAF?

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel kanskje si at jeg dessverre ikke er så ung og fremmadstormende lenger, så noe band blir det nok aldri. Har klimpret litt på gitar noen år og koser meg voldsomt med det. Nå har jeg tenkt til å prøve meg litt på bass for moro skyld :) Tenker å kjøpe en forsterker som jeg ikke trenger å bytte ut med det første. Spiller for det meste klassisk rock fra 60, 70 og 80tallet. Hender det sniker seg inn litt fra 90tallet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ampeg sine små er noe av det verste jeg har vært bort på, har aldri klart å få en bra lyd ut av de.. Men nå er jeg ganske anti-Ampeg's madrasslyd uansett.

Hartke sine låter overraskende bra, solid bygd er de og.. men igjen det er EBS sine og, de dør ikke med det første de heller. Av Hartke så vil jeg anbefale HyDrive comboene, selvom de er alt for kraftig for hva du skal bruke den til.

Men igjen (og igjen og igjen) EBS Comboen har alt du trenger, samt at de ikke er dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De små Ampeg-ene (er vel BA-serien du tenker på) syns ikke jeg er noe særlig, men det funker vel til stuebruk.

Jeg har ikke klart å skru meg til en lyd jeg liker på de (men det er jo personlig), og syns ikke de trøkker noe (men det trenger du forsåvidt ikke heller).

Har ikke prøvd den minste Orange-comboen heller, men den ser da i alle fall pen ut.

http://evenstadmusikk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=308_392_405&products_id=23713

Ellers er jeg enig, EBS-ampen er kul ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har EBS Session Classic 60, og er veldig fornøyd. Den har etter min mening følgende fordeler:

* Den har klar og fin lyd, og EQ-innstillinger som er enkle, men effektive.

* Den kan vinkles bakover for å gi mer "i fleisen"-lyd i små rom.

* Samme vinklingen gjør at den kan brukes som personlig bass-monitor på mindre gigs.

* Den har balansert DI-utgang for kobling rett i miksepulten når man bruker PA.

* Den er ganske liten og hendig og kan derfor fraktes greit mellom hjem og øvingslokale.

* Den funker greit i øving med band, men jeg har kun spilt med elektronisk trommemaskin så langt. MEN: Dersom man skal begynne å spille med band som har trommis, så vil man uansett måtte ha noe som er ganske stort og uhåndterlig i øvingslokalet, og da er den fortsatt grei som hjemmeforsterker.

* Spiller bra med effektpedaler foran.

* Har aux-inngang for musikk man kan øve sammen med. Har koblet mobilen til mer enn en gang for å ha noe å spille til.

Ulemper:

* Tjah... Kun at den neppe holder følge med en hardtslående trommis. Men den spiller høyt nok. Jeg har så langt aldri hatt behov for å skru den på maks hjemme eller sammen med band på øving (altså med forbehold om akustiske trommer). Får du en gang det behovet, så vil den fortsatt duge hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.