Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Focusrite liquid saffire, elektroakustisk gitar


nepse

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle gå til innkjøp av en halvakkustisk nylon cutaway og har noen spørsmål.

Jeg har et focusrite liquid saffire lydkort som jeg tenkte bruke for å gjøre opptak.

Kortet har 2 instrument inputs,og som jeg har skjønt skal disse brukes til elektrisk gitar/bass

Hvilken inngang skal jeg velge med an halvakustisk gitar? Burde jeg ha en di boks i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan enten bruke en av instrumentinngangene, eller via DI boks inn i en XLR inngang på lydkortet. Mulig at en dyr DI (f.eks Radial) inn i XLR vil gi bedre lyd enn gjennom preampen i instumentinngangen, men det må du nesten prøve selv. Alternativ er å bruke en annen gitarpreamp hvis du har dette, inn i XLR på lydkortet.

Hvis du vil ha med den (halv)akustiske lyden i gitaren, mikker du den opp med en kondensatormikk og kjører inn på XLR inngang på lydkortet i tillegg og tar opp 2 spor samtidig (ett oppmikket og ett linje/DI spor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubalansert og høy-ohmig ut av alle gitarer og basser..en DI boks "oversetter" fra høy-ohmig instrumentsignal til lav-ohmig linjesignal (XLR). Samme som hvis du plugger gitaren din rett i en linjeinngang på en miksepult, så vil det låte passe svett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg kan skjønne det når det gjelder passive elgitar/ bass pickuper. Men det jeg tenker på er om det blir annerledes med en kassegitar som allerede har en aktiv preamp i seg . Så hvis man kobler jack outputen på en kassegitar iinn i en di boks og videre derfra inn i preampen på lydkortet så vil man jo i praksis

bruke to preamper ( en i gitaren og en i lydkortet ) og en di boks for å forsterke signalet. Dette vil jo også farge signalet en god del, så derfor jeg lurte på hva som er vanlig å gjøre i denne situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktive di bokser har ofte en pad, dvs bryter for å dempe signalet med f.eks 10 eller 20 dB. Dette kan nok løse eventuelle nivåproblemer :)

DI bokser farger lyden litt ja, derfor er det ofte greit å legge litt spenn i en slik en. Har prøvd en del forskjellige selv til bass i studio (Markbass, Dod, Radial, La audio, Schulz ++) , og Radial er så langt den beste jeg har vært borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel vil lydkortet ta imot signalet uten at du sliter med dette. Noen gitarer, som min Ibanez, har da også både høy- og lavohmig utgang.

De fleste lydkort har innganger som er veldig fleksible, så hadde jeg vært deg, så hadde jeg prøvd først, og så sett hva resultatet blir. Du ødelegger da ikke noe som helst ved å prøve.

Støtter Basstoms forslag med å kombinere linjesignal fra gitaren med en mikrofon. For oss amatører gir det et veldig bra resultat, selv om "proffe" lydmenn og studiorotter sikkert griner litt på nesen av en slik løsning. De har da også som regel tilgang til spesialbygde lokaliteter til å ta opp i, noe jeg ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den har en høyohmig og en lavohmig utgang. Nå har jeg vel koblet den til mikser meg begge utgangene, ikke samtidig da. Kan ikke huske at noe av det har bydd på noen problemer eller dårlig lyd. Som nevnt, sånne mikserinnganger er veldig fleksible.

Etter min mening er det bortkastet energi å problematisere så voldsomt over dette. Handle, koble til, og så tar du det derfra med DI- boks hvis du føler behov for det. Noen voldsom "farging" av lyden slik at den ene er god, og den andre dårlig tror jeg ikke at du kommer til å oppleve. Det at man kan høre forskjell, betyr ikke at den ene lyden er knallbra og den andre elendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er jo nettopp om det er behov for en DI boks, for da kan jeg ta med det i bestillinga. For jeg liker å tenke før jeg handler.

Det som er interesant for min del er å få et signal som drar med seg minst mulig støy inn i opptaket og gjerne så nøytralt som mulig.

Etter min mening handler ikke dette om å problematisere, men å anskaffe seg informasjon i forkant av et innhogg i økonomien.

Det er mulig jeg er amatør, men jeg vil gjerne ha proff lyd for det. Men samtidig er jeg ikke rik, så jeg kan ikke bare kjøpe masse utstyr hvis jeg strengt tatt ikke trenger det. Så det jeg lurer på er om det er nødvendig med en D.I boks (teoretisk og lydmessig sett) - for å balansere signalet før det når lydkortet når maks kabellengde er 5 meter(hjemmestudio) - for å få optimalt resultat. Eller om preampene i kassegitarene sørger for å gjøre denne "jobben" slik at man slipper å gå via en DI boks. Etter min mening et legitimt spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meningen å kritisere spørsmålet. oppfattet du meg dithen, så beklager jeg at jeg var uklar.

Jeg har koblet kassegitarer med preamp og ubalansert signal rett i en mikser med kabellengder du nevner mange ganger, og har aldri prøvd med DI- boks, da jeg ikke eier en. Grunnen er vel i første rekke fordi jeg synes det låter helt fint, særlig i kombinasjon med en ekstra rom- mikrofon. Jeg vet ikke om det låter "enda finere" med en DI- boks, det må i såfall andre svare på.

Selv er jeg amatør med stor A. Grunnen til at jeg nevner det, er at når jeg snakker med en del folk som driver med lyd, så setter de nesa litt i været når jeg nevner noe om å ta opp med den integrerte mikrofonen i gitaren, og sier noe om at det låter dritt uansett.

Det er jeg ikke enig i, og for mitt bruk har jeg klart å få til glimrende opptak av kassegitar på dette viset, synes jeg selv. Plassering av mikrofon, bruk av EQ og det å finne en korrekt klang i passe dose er for meg store nok utfordringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hkh - Din leverandør av dogmer innen lydteknikk®. ;)

Når det er sagt, så er jeg enig. Opptak av akustiske instrumenter blir som oftest finere med en dugende mikk enn med pickup. Men som basstom sier - kjør begge deler. Så kan du avgjøre selv hva du syns låter finest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt i innlegg nummer 11 i denne tråden- der ser man hvorfor jeg nevnte det der med nesa.

For all del, jeg tviler ikke på at hkh har helt rett. Jeg som ikke har greie på det, synes det låter veldig fint med å sette opp en mikrofon, og å tappe gitaren i tillegg. Derfor blir det litt på siden det å diskutere DI- bokser, siden det allerede er helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.