Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

MrWalker [06.03.05] (oppdatert 12.11)


MrWalker

Anbefalte innlegg

En oversikt over mine "søte små"

hovland1.jpg

Hovland Custom 5 fretless

Bygget av Frank Hovland i Bergen, 1997. EMG 40CS pickup og EMG BQC preamp, Schaller stol og stemmeskruer, nøttetre i vingene, og gjennomgående hals i lønn, laminert i tre lag. Gripebrett i ibenholt. 34" mensur.

grendel1.jpg

Grendel 5

Designet av Michael Tobias og bygget i Tsjekkia. Grendelen ble senere innlemmet i MTD sin portefølje, og fikk forlenget halsen til 35". Denne bassen har Bartolini hum-cancelling J micer, og Bartolini preamp (bass/diskant og "slap switch"). Andre kontroller er volume/balanse. Kroppen er i poppel med en flammelønntopp, og halsen er i lønn med wenge i gripebrettet. Hipshot mekanikk. 34" mensur.

conklin1.jpg

Groove Tools GT7 by Conklin

Bassen er designet av "multi-strengpioneren" Bill Conklin, og produsert i Korea (av Cort, faktisk). Halsen har syv lag med wenge og purpleheart, og er bred og god, samt meget stabil (med to truss-rods). Kroppen er i sumpask, med en topp av flammelønn. Bolt-on design, med en temmelig dyp "halslomme," som faktisk går helt ned til 14.bånd! Bartolini micer med Mighty Mite preamp, vol/bal/bass/diskant. Vet ikke hvilken stol som er brukt, men den ligner egentlig litt på Mighty Mite sin 7-strengsstol (ikke så rart om det er denne, da Mighty Mite og Cort eies av samme firma, og mange Cort-modeller har Mighty Mite-deler). Blytung, men verdt hvert gram...

palmer.jpg

Palmer BO5 fretless

En bass kjøpt som et prosjekt. Billig Kina-kvalitet, med palisander (rosewood) i gripebrett og lønn i hals. Hva det er i kroppen vet jeg ikke, men antar at det er basswood/aghatis el.l.

curbow1.jpg

Cort Curbow 4

Fikk den superbillig fra USA, men elektronikken var brent opp. Jeg bytta derfor ut all elektronikken med en Q-tuner pickup. Helt passiv, direkte til output jack. Ingen volumkontroll eller andre forstyrrende elementer! Denne micen låter utrolig klart og fint, omtrent som om man spiller på krystall! Helt klart den råeste bass-micen jeg har spilt på noen gang. Bassen er 34", med en veldig dyp halslomme. Kroppen er i luthite (kunststoff), halsen er av lønn med ebonol-gripebrett. En veldig lett og elegant bass, med en utrolig slank og fin hals. behagelig å spille på i timevis!

quattro1.jpg

Jan Bråthen Jazz Bass

aka Audi JB Quattro

Jan Bråthen heter mannen som har bygget denne bassen, for de fleste er nok produktene hans solgt under Guitar Workshop-navnet mer kjent. Dette er bass #5 fra han. Den forrige eieren har omlakkert den i blått (Audi metallic lakk), og dermed var kallenavnet for denne bassen på plass, Jeg leter nå etter materiell så jeg kan lage en passende logo til å sette på hodet! :mrgreen:

Bassen låter veldig fint, selv om den er ganske sliten i lakk og finish. Kroppen er i furu, og det synes... furu er som kjent veldig mykt, og det er en god del hakk og skrammer i den. Men den låter veldig bra likevel. Alembic elektronikk, som har helt utrolige muligheter. Låter utrolig fint til slapping!

12.11: Nå er bassen oppdatert med hvitt (pearloid) plekterbrett og Gotoh-stol. Bildet er litt dårlig, men det gir et visst inntrykk!

pickguard.jpg

deanjb1.jpg

deanjb2.jpg

Dean Jeff Berlin Signature Exotic

En bass man lett blir glad i. Dette er signatur-bassen til Jeff Berlin, og den er bygget i Tsjekkia. Den ser ganske kjedelig ut, men skinnet bedrar. Utrolig lettspilt bass med stort lydpotensiale. Kroppen er i or med zebrawood i toppen. Halsen er av lønn (som vanlig) med ibenholt gripebrett. Passiv elektronikk fra Bartolini med vol/vol/tone-oppsett. Micene gir (som forventet) den klassiske, varme Bartolini-lyden, og er helt glimrende til jazz! Mic-plasseringen gjør at den ikke låter kjempebra til slapping, men det går... litt Jonas Hellborg-aktig når man slapper i vei.

Schaller stemmeskruer og BadassII strengestol. Strengene på denne bassen tåler å bli justert lavt! Er nok definitivt den raskeste bassen jeg har! Er meget godt fornøyd med den.

olp_mm1.jpg

OLP MM1

Kinesisk kopi av Music Man's Axis gitar. Helt kurant, jeg er ingen gitarist og denne duger i massevis for meg. Lønn i hals og gripebrett, basswood i kroppen med foto-flames og kremhvit binding (ganske lekkert å se på, faktisk, og ikke så lett å avsløre som jukse-flammetopp!). Ellers en helt klassisk What-you-see-is-what-you-get gitar... en volumkontroll og en mic-vender, that's it.

Diverse utstyr

Ellers har jeg litt annet småtteri, listet nedenfor:

Kurzweil K1000

Behringer v-amp bass

Behringer FCB1010 Midi Foot Controller

Yorkville Bloc80B bass combo

Morley Dual Bass Wah

Danelectro Cool Cat Chorus

(+ et piano, en cello, noen andre gitarer, et munnspill, ++)

BASSER JEG IKKE LENGER HAR

cirrus1.jpg

Peavey Cirrus 6

Amerikansk Peavey, med ABM mekanikk og 18V Peavey Cirrus elektronikk. Tre-bånds eq, og volum/balanse. Dette er bubinga/walnut-modellen, med nøttetre i vingene på kroppen og i halsen, og bubinga-topp. Gjennomgående hals i flere lag lønn og nøttetre. Hodet er belagt med grafitt, og halsen har cirrus-emblemet ved 12.bånd. Ganske lekkert, synes jeg! ;) Halsen har forøvrig 35" mensur.

Solgt fordi jeg aldri helt klarte å venne meg til 35"!

olp1.jpg

OLP MM2

Kinesisk Stingray-kopi med overraskende god kvalitet. Originalt var den satt opp med separat volum for hver coil, men jeg har forandret det til master vol/master tone og en serie/parallell-bryter. Gjør stor forskjell! Gunsmoke grey finish (sølv metallic), lønn i hals og gripebrett (gripebrettet er limt på, så det er ikke en "ekte" lønne/lønne-hals) og basswood (amerikansk lind?) i kroppen. Låter helt greit, og for meg er denne bassen i første rekke en "rølpe"-bass som jeg kan ta med når jeg ikke vil spandere en av dem ovenfor! :)

Solgt fordi jeg ikke brukte den så mye, og fordi den var altfor fin til å bruke som rølpe-bass!!

OPPDATERT 3.april: Nytt bilde av Cort Curbow m/Q-tuner pickup.

OPPDATERT 25. september: Solgt noen basser

OPPDATERT 15. oktober: Kjøpt en velbrukt Jazz bass og en nydelig Dean!

OPPDATERT 12. november: Satt på plekterbrett og Gotoh-stol på Jazz bassen.

Endret av MrWalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Wow.. MASSE snadder der gitt :D

hehe... jo, takk for det! :) Kona synes det kanskje er litt mye snadder, men men... har brukt noen år på å samle dem, og tror ikke jeg gidder å kvitte meg med noen av dem.

Måtte i så fall være OLP-bassen, det er vel den jeg har minst forhold til. Men ellers har de jo alle sin sjarm, hver på sin måte! :D

Det neste som står på ønskelisten er en elektrisk ståbass av et eller annet slag. Får se hva som skjer etterhvert (ser for meg at det kan ta litt tid...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen :)

Det er nå de fire øverste som er litt spesielle, resten er forsåvidt relativt billige og må jo sees på som "hyllevare." Samling er det vel ikke før jeg har noen Fender-basser der, fortrinnsvis fra før 1975... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Fender vil gjøre susen! :wink: hehe..

Joda... men så koster de gamle flesk, da! :D Må innrømme at jeg ikke har så stor tenning på gammel Fender på grunn av det. Og nyere Fender har jeg heller ikke så mye interesse for, spilte en ganske modifisert Fender Precision i mange år, og da jeg bytta den ut med Hovlanden ovenfor, så falt Fender-interessen min ut. :) Men det er merkelig nok en modell jeg liker, og det er Fender Jazz Special. Japansk modell med PJ-micer. Det er vel det eneste (nesten) av Fender jeg faktisk kunne sett for meg akkurat nå. ;) (med mindre noen kom og gav meg et fantastisk tilbud på en strøken pre-75 Jazz bass, da...) :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva stemmer du Groove Toolsen i?

Den er stemt i jevne kvarter, sånn:

H - E - A - D - G - C - F

Synes det er det enkleste og mest "bass-aktige."

Har prøvd å stemme den som en gitar øverst, men det funka ikke for meg. Vet at det er flere som bruker den stemminga, også. Andre igjen stemmer dem fra F# nedenfra.

John Turner fra Lord Only har en serie med Conklin 7-, 8- og 9-strengere, og bruker de to siste stemmingene (H - E - A - D - G - H - E og F# - H - E - A - D - G - C). Hva han bruker på 8- og 9-strengerne vet jeg ikke helt, men antar at det blir de samme systemene med en streng til på under- eller oversiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.