Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken gitar er dette?


AddiToll

Anbefalte innlegg

  • 1 month later...
Vurderer å kjøpe ny kassegitar med innbygget mic. Ser at de i videoen bruker en ekstern mic på gitaren.

Er det å foretrekke? Blir det bedre lyd? Hva koster evt. noe slikt?

Tja. Det kommer an på hvilken sammenheng. Hvis man vil gjengi gitarens egenklang, er det klart at det beste er en ekstern mikrofon, men i en live situasjon er det ikke alltid det er like enkelt å bruke en slik. Hvis man er fullt band på scenen med masse annen lyd, vil en ekstern mikrofon plukke opp en del av det som foregår rundt, samtidig som det kan være vanskelig å få nok monitor uten at du får feedback. Det er jo disse settingene piezo-systemene kommer til sin rett, men de låter ikke så naturlig som en ekstern kondismikk.

Når det er sagt, er det ikke noe i veien for å mikke en gitar som har innebygget piezo når man er f.eks. i en studiosituasjon, men det er alltid kjekt å ha en innebygget løsning også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i dette. Proffe lydteknikere fnyser voldsomt over en slik løsning.

Jeg, som bare er en glad amatør, synes jeg får en veldig fin blanding av lyd når jeg kombinerer en ekstern mikrofon sammen med piezo- signalet fra Ibanezen min. Det har sikkert med det å gjøre at jeg bruker veldig få timer på mikrofonplassering, har et rom å ta opp i som ikke er optimalt, ikke har de rette "Mojomikrofonene", og ikke minst bruker mindre tid på dette på et par år enn en proff bruker på en uke i forhold til å velge "riktig" mikrofon, plassere, skru og ratte. Gi meg 10 "mojomikrofoner", og jeg vil ikke ane hva jeg skal gjøre med dem, fordi jeg ikke har peiling på forskjellene. Resultatet hadde sikkert blitt katastrofalt.

For meg er denne kombiløsningen noe som fungerer veldig bra, og som gjør at jeg med liten erfaring og på kort tid kan få til en kassegitarlyd som er kurant i mine ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.