Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Omformer til Roland JC-120 H


cocoa

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et ganske noob spørsmål ang strømomformer etc, so bear with me. :D Jeg kjøpte en JC-120H på eBay fra usa og den har en 3 pin plug. Jeg har en step down converter fra clas ohlson men den er for svak for denne ampen slik jeg har forstått det, og den virker bare med 2 pin plugs uansett.

Her er infoen som står bak på ampen -- forhåpentligvis kan jeg få litt veiledning til hva slags omformer jeg trenger?

AC 117

50/60 hZ

400VA

Link til en side som selger riktig omformer hadde vært et pluss. :) Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket med Roland Norge hvor mye de skal ha for en 230V Trafo, for så å bytte denne med 117V trafoen som sitter i.

Alt blir mye enklere når det bare er å plugge i veggen.

Ellers, velkommen til forumet :)

Takk :)

Jeg kontaktet Roland Norge men de sa at trafoen til denne ampen har gått ut på produksjon og kan ikke skaffes lengere.

Er det noen andre jeg kan kontakte for å skaffe riktig trafo? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den du linker til er ikke billigere enn å få laget en... Og i tillegg er den for liten, det står 400VA på ampen.

det kan godt hende man kan lage en for noen kroner billigere hvis det er det man har lyst til, men jeg har ihvertfall brukt den på mine to amper som henholdsvis er på 40 og 50 watt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har erfaring med og lest, er det anbefalt at en stepdown converter bør levere minst 3 ganger utgangseffekt på forsterkeren den skal brukes på. Hvorfor kan sikkert andre utbrodere.

Kanskje det har noe med dette å gjøre? (riktig nok hi-fi)

Klippet ut fra Patos: http://www.patos.no/patos/page.php?34

Receivere på f.eks fantastiske 5x100-120watt til 3990.- er ikke uvanlig, mens andre mer ærlige produsenter er ”frekke” nok til å forlange hele 5990 eller kanskje enda mer for usle 5x50watt. Valget av forsterker burde derfor være enkelt…

De reelle ytelser er ofte noe helt annet enn hva reklamen sier.Teknisk sett er de fleste receivere og forsterkere bygget som ”Klasse AB” forsterkere, med minimal klasse A drift (tomgangstrøm). En klasse AB forsterker (med lite klasse A drift) har i praksis en virkningsgrad på rundt 60% (teoretisk 70% med svært mye forvrengning)Virkningsgraden til en forsterker sier noe om hvor stor delen av effekten den trekker fra lysnettet (230v) som går med til lyd i høyttalerne og hvor mye som går med til varme i forsterkeren.For at en forsterker skal kunne gi f.eks 2x100watt (til samen 200watt) må den i det minste ha en strømforsyning som kan trekke 330watt fra lysnettet, regnet med 60% virkningsgrad, der 130 watt går med til varme i forsterkeren.(60%x330watt=200watt til lyd og 40%x330watt=130watt til varme)

Går man 3990.- receivere på 5x100watt (til sammen500watt) litt etter i sømmene er det ikke uvanlig at disse kun kan trekke 200-250watt/VA fra lysnettet. (maks trekk fra lysnettet står som oftest på baksiden av reciveren i nærheten av nettledningen).

Dette kan ikke være annet enn en teknisk sensasjon, tenk et elektrisk produkt som kan gi hele 500watt samtidig som det bare bruker 200-250watt! Sannheten er selvfølgelig noe helt annet. Hvis forsterkeren kan trekke 200watt fra lysnettet kan den i beste fall gi til sammen 120 watt lyd til høyttalerne. 60%x200watt=120Watt. Fordelt på to kanaler blir dette maksimalt 2x60 watt eventuelt 5x24watt kontinuerlig i surround!!!!!

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

This man speaks the truth. Store deler av den totale effektforbruken er ren varmeutvikling. Nå er jo ikke JC120 så ille som en røramp, men med 120w kontinuerlig utgangseffekt skal det en godt dimensjonert strømforsyning til. 400VA som det står på ampen høres veldig fornuftig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.