Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

askret gjør ting han ikke kan, Del 2: Bytter bånd på bundet hals


Anbefalte innlegg

Del 1 var denne tråden: http://forum.gitarnorge.no/topic/47586-askret-gjoer-ting-han-ikke-kan-del-1-bytter-baand/page__st__20#entry598048

Nå ligger en billig Supreme Les Paul på arbeidsbordet.

Denne har set-neck, og binding på halsen. Dermed blir det noe mer komplisert, men metoden er jo den samme, bortsett fra måten de nye bånda må klargjøres på. Og at det er vanskeligere å håndtere halsen nå, må nesten hale med kroppen også..

Siden det meste er likt som en 'løs' hals uten binding blir det ikke så mange bilder her...

Men slik ser gitaren ut, bindingen er av den enkle typen, ikke noen binding som går opp langs bånda, sånn som Gibson bruker å gjøre..

DSC03652-800.jpg

Nut av, ta ut bånda på samme måten som sist, og klipp til nye bånd i rette lengder.

Det som må gjøres ekstra nå er å klippe av 'tang'en, slik at bånda kan legges oppå bindingen. Brukte fret-cutter tanga til å fjerne enden av tang'en, og den lille fila mi for å få flaten på undersiden så rett som mulig. Dersom noe sitter igjen her vil bånda ikke komme langt nok ned, og dermed bli for høye på kantene.

Fikk et noe uskarpt bilde for å vise dette:

DSC03667-800.jpg

Når alt er på plass er det samme prosedyre som sist, med klipping av kantene,, sliping av kantene, fret-dress og polering!

Kan jo si at dette også gikk veldig bra! Fullt spillbar gitar fremdeles, og den billige Kina-gitaren er absolutt brukbar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok noe lenger tid med denne enn den enklere typen. Jobben med finklipping av bånd, samt litt mer komplisert å pusse de øverste bånda gjorde at tiida gikk. Viktig å maskere deler av kroppen slik at ikke filer og andre skarpe gjenstander ødelegger den flotte finishen på Supreme-gitaren! Spesielt viktig om det var kameratens dyre Gibson R0.......

Må nesten ha med et par bilder av ferdig gitar:

DSC03672-800.jpg

DSC03673-800.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelse gjør mester! Dette er faktisk ikke så veldig vanskelig, men krever nøyaktighet og tålmodighet..

En liten detalj med set-neck gitarer.. Det er viktig at halsen OG kroppen ligger godt nedpå et solid underlag. Bygg opp under kroppen om nødvendig slik at halsen ligger rett og godt i krybba. Man trenger et solid underlag når man banker de nye bånda på plass..

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Og gitaren er ikke så verst! Tror de selges for rundt 1200 kr, laget i Kina. Synes den ser bra ut, og den er fin å spille på, og ganske fin lyd i den også! Absolutt en grei gitar, spesielt for en nybegynner kanskje!

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Castor, om man driver med dette daglig hadde nok en spesialtang for dette vært ok, dvs. et par tenger, for de er laget for å passe forskjellige fretwire-størrelser..

En slik tang fra StewMac kommer fort på 500 kroner inkludert frakt og mva.... 282 kr er prisen i nettbutikken.

Klart det tok ekstra tid å klippe og file til bånda, men jeg synes resultatet ble bra. For en amatør som gjør dette annethvert skuddår synes jeg det er greit nok..

Germaniumkid, denne gitaren har gjort jobben sin her hos meg nå! Blir vel hengende på veggen min og samle støv....

Eller kanskje den dukker opp veldig billig på Finn!

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Germaniumkid, denne gitaren har gjort jobben sin her hos meg nå! Blir vel hengende på veggen min og samle støv....

Eller kanskje den dukker opp veldig billig på Finn!

Hvis du gir den bort til en egnet fritidsklubb/rockeklubb/institusjon (som vi blir enig om) skal du få pengene i retur og den sorte av meg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kule tråder Askret. Jeg ble så inspirert at jeg tidligere i dag gjorde en fort og gale båndslip på en trashy gitar jeg har liggende. Profft ble det ikke, men det var en klar forbedring. De dypeste hakkene/gropene tok jeg ikke, men flere av de mindre ujevnhetene forsvant. Jeg gikk ikke særlig vitenskapelig til verks. Rettet ut halsen, tegnet over båndene med sprittusj, la den til rette på noen håndklær og gikk bananas med et langt bryne (billig fra clas). Deretter en kjapp runde med litt 400 og 1200 sandpapir på kantene av båndene. Gitaren har flere ganger vært på vei til dynga, men nå tror jeg den blir her litt til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Jeg har problemer med min Line 6 Relay G70 live. Den har fungert bra i mange år, men det har blitt mer ustabilt de siste årene. Til info så bruker de andre i bandet G30 fra Line 6. På soundchecks så funker alt fint. Jeg kan gå rundt hele scenen og mister ikke lyden. Men under konserten, med folk (og mobiltelefoner) i salen, så kan jeg knapt bevege meg bort fra mottakeren uten av jeg mister signalet.. Er det noe jeg kan gjøre for å løse dette eller er hele oppsettet utdatert? Det merkelige er riktignok at G30, som er en dårligere og eldre modell, funker helt fint for de andre i bandet.. 
    • Söker rockprojekt att vara med i Norge, med fokus på live-gig. Jag är öppen för alla typer av rock/metal och ser fram emot att få spela med likasinnade musiker. Har erfarenhet av både studioarbete och liveframträdanden, och är redo att bidra med både energi och kreativitet.
    • Bildet er tatt i dag. Min Tele Deluxe
    • I fjor bygde jeg en Telecaster Deluxe. Det er den beste gitaren jeg noen gang har hatt, selv om jeg har kjøpt giterer til 6000kr i butikk før Gitaren består hovedsaklig av deler fra Guitarfetish, feks kropp og pickups, mens halsen, som måtte ha CBS hode, kommer fra en Squire Stratocaster Affinity. Kroppen er i Or, og halsen i lønn med rosentre gripebrett. Eletronikken har jeg bygget selv jeg kjøpte deler lokalt i nederland, og det er koblet på samme måte som på en moderene Les Paul. Gitaren har Push pull potmeterer for coilsplit og alle pots er som allitd på mine bygg - CTS. Gitaren har ikke antydning til pickupsus for jeg har skjermet den profesjonellt. Dette er alså ikke en Fender Telecaster så jeg gav den en egen logo på halsen der det står "Helge Tele Deluxe". Halsen hadde jo originalt en stratocaster logo. Jeg syntes gitaren har nydelig klang og jeg har aldri hatt noen bedre gitar. Hvis dere vil se byggeprosessen så klikk på denne linken: https://www.youtube.com/watch?v=HtBjxB9VAYk&t=42s  
    • Har en slik miksepult som jeg vurderer å selge. Ser at andre selger selger pre amp stripene, og kompressorene separat. Noen som har tanker om pris evt? Selges med alt utstyr, kabler, strømforsyning osv. Har tidligere vært eid av NRK.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.