Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strengetykkelse til akustisk gitar


Sorg

Anbefalte innlegg

Er en stund siden jeg har spilt akustisk, men skal legge litt akustisk gitar på ei skive vi holder på med. Mener å huske at det er vanlig med tykkere strenger på akustiske gitarer, dvs hvertfall 0.11. Har en del pakker med 0.10 elixir polyweb og tenker bare å bruke en av disse. Skal kun spille litt fingerspill, etc. Kan det funke eller bør man opp i tykkelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en stund siden jeg har spilt akustisk, men skal legge litt akustisk gitar på ei skive vi holder på med. Mener å huske at det er vanlig med tykkere strenger på akustiske gitarer, dvs hvertfall 0.11. Har en del pakker med 0.10 elixir polyweb og tenker bare å bruke en av disse. Skal kun spille litt fingerspill, etc. Kan det funke eller bør man opp i tykkelse?

Prøv ! :-)

Kanskje det funker før akkurat det ni/du holder på med ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man misliker standard akustiske strengesett fordi de føles stivere enn de elektriske settene man er vant til, så kan jeg anbefale å forsøke et sett Newtone Acoustic Heritage Series NHS-011. De er laget for å ha ganske jevn tension, og er temmelig lettspilte. Men man må ha en akustisk gitar som låter fyldig i utgangspunktet, for siden disse er litt tynnere enn normalt, så låter de nok ikke fullt så fyldig som de tykkeste settene. På min Washburn låter de uansett fyldig nok, og jeg opplever faktisk at etter at jeg fikk på disse, så henter jeg fram den akustiske gitaren litt oftere. :) (Men så har jeg preferanser som setter kontrollert strengespenn veldig høyt i prioritet, da)

Når det gjelder strengetykkelse generelt, så er det ingenting som skulle tilsi at man trenger veldig tykke strenger på akustisk gitar.

Sjekk ut siden med Newtone's akustiske strengesett:

http://www.newtonest...oustic_page.htm

Tynneste streng varierer fra 0.009 til 0.013 for normale akustiske gitarer. Som noen andre sa: Det er jo bare å prøve. Du skader ikke gitaren din, ihvertfall. Tynnere strenger betyr lavere strengespenn.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 0.10 og lav strengehøyde på mine akustiske og får mer lyd ut av dem enn naboens kremgitar med 0.12 Elixir. Så det kommer an på både gitaren og strengene.

Spiller du med plekter får du mer lyd ut av tynne strenger, til fingerspill ville jeg gått opp i tykkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tykke strenger primært hvis man spiller mye med plekter, akkorder, osv? Dvs til f.eks fingerspill så kan vanlig 0.10 funke?

0.010 er tynnt på en kasseigitar ... Men det kan virke ... Og siden du har en del pakker liggendes så er det vel bare å prøve da ?

Har selv aldrig brukt tynnere enn 0.011" på kassegitar selv, det virket fint på en "lett" OM gitar til sån lett fingerspill ....

Husker jag lest at rockegitarister bytta ut di tynne strengene mot enda tynnere banjostrenger "in the good ol' days" ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo ingen fasit på det med hvilke strenger, tykkelse osv.. Som flere har sagt prøv ut. Sjøl bruker jeg mye 0.13, men har også gitarer med 012 og 011. Du merker jo fort om de 010 strengene funker eller ei. Og evt kan det jo bare justeres. Vet om flere som sverger til 010 på kassegitar både i studio og live. Synes sjøl det blir for pinglete.. men smaken er som....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.