Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Dual Rectifier Revision F. strøm problem


Lykkjen

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har kjøpt en Dual Rectifier Revision F. fra utlandet.

Men så har det seg selvsagt slik at jeg ikke får plugget den i strømkontakten fordi den har en annerledes strømkontakt enn den vi har i Norge.

Så jeg lurer på om jeg bare kan kjøpe en strøm adapter som man bare setter på, eller om jeg har nødt til å ta den med til en reparatør sånn har får fikset det i selve forsterkern så den tåler strømnettet vi har i Norge?

Mvh

Lykkjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha omformer for å konvertere mengden og spenningen på strømmen som åker inn i forsterkern. Forsterkeren er bygd for å tåle nettspenningen til landet den er lagd for, men det norske strømnettet har nødvendigvis ikke samme nettspenning. Omformeren fikser dette problemet.

stikkkontakt med norsk strøm -> omformer -> utlandsk strøm -> forsterker som vil ha utlandsk strøm. Gulle godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha omformer for å konvertere mengden og spenningen på strømmen som åker inn i forsterkern. Forsterkeren er bygd for å tåle nettspenningen til landet den er lagd for, men det norske strømnettet har nødvendigvis ikke samme nettspenning. Omformeren fikser dette problemet.

stikkkontakt med norsk strøm -> omformer -> utlandsk strøm -> forsterker som vil ha utlandsk strøm. Gulle godt!

Så det er helt safe for forsterkern?

Vet du hvilken omformer jeg trenger? Jeg er ikke helt sikker på hvor mye strøm som går igjennom den toppen, men jeg mener det er 100W...

Endret av Lykkjen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke prøvd å plugge den i, i det hele tatt! :) Skjønte fort at det ikke gikk an...

"Hvis du med "utlandet"?" ?

Her har det tydeligvis forsvunnet noe under en redigering Beklager.

Jeg prøvde å spørre om hvilket utland du hadde kjøpt den i. Utlandene har ikke lik strømstyrke. Nå er jo det svart på, men det er generelt sett lurt å oppgi så mange presise opplysninger som mulig når du spør etter hjelp. Da får du gode svar fortere.

Siden du har kjøpt den i USA, trenger du en omformer. Kobler du den til i veggen med "riktig" stikk satt på nå, så ødelegger du den.

Et annet alternativ er å undersøke om den kan bygges om for en fornuftig sum.. Det har jeg ikke kunnskap om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha en 220V til 110V omformer som klarer 400 watt på denne. Den er utstyrt med en 2A sikring (på 220V versjonen altså..) , så minst 400 watt vil jeg si. De 100 watt du snakker om er levert effekt ut til høyttaleren, den trekker atskillig mer, og resten kommer ut av ampen som varme, mye varme når du skrur opp volumet!

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det tydeligvis forsvunnet noe under en redigering Beklager.

Jeg prøvde å spørre om hvilket utland du hadde kjøpt den i. Utlandene har ikke lik strømstyrke. Nå er jo det svart på, men det er generelt sett lurt å oppgi så mange presise opplysninger som mulig når du spør etter hjelp. Da får du gode svar fortere.

Siden du har kjøpt den i USA, trenger du en omformer. Kobler du den til i veggen med "riktig" stikk satt på nå, så ødelegger du den.

Et annet alternativ er å undersøke om den kan bygges om for en fornuftig sum.. Det har jeg ikke kunnskap om.

Ah, okay! :) Tusen takk for svar! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha en 220V til 110V omformer som klarer 400 watt på denne. Den er utstyrt med en 2A sikring (på 220V versjonen altså..) , så minst 400 watt vil jeg si. De 100 watt du snakker om er levert effekt ut til høyttaleren, den trekker atskillig mer, og resten kommer ut av ampen som varme, mye varme når du skrur opp volumet!

Ah, dette var et fint svar! :)

Men ettersom du sier minst 400, så hadde det vært fint å vite hvor mye det blir på maks, for jeg vil ikke at det plutselig omformern eller noe skal gå når jeg har spilt på den en stund og! :)

Jeg skal jo også kjøpe et kabinett til dette, men det er vel bare en enkel høytalerkabel som skal imellom toppen og kabinettet

Tror du denne holder:

http://batterionline.no/ladere-adaptere/omformere/revolta-500w-omformer-transformator-220-110v-til-110-220v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den du linket til klarer 500 watt, det skal holde. Vet ikke nøyaktig hvor mye ampen trekker, men bruker du 500 watt trafo så ryker sikringen i ampen før trafoen brenner opp!

Og pass endelig på å bruke en skikkelig høyttalerkabel fra amp til kabinett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest at omformeren bør takle minst 3 ganger forsterkerens utgangseffekt for å være safe. Når det gjelder kab, så kan du bruke hva som helst såfremt du bruker høyttalerkabel og at impedansen stemmer. (ohm) Forsterkeren din har sikkert flere muligheter vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.