Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til Marshall JCM2000


AC_DC

Anbefalte innlegg

Rørene skal være like gamle som forsterkern, altså litt over 1 år.

Skulle heller ikke tro at kabinettet er sprengt siden det tåler på 300w.

Det er det 1960a kabintettet. Jeg har ikke testet toppen på noen andre kabinetter nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan tenke meg til at det er utgangsrørene dine som har begynt å ta kvelden. Man kan aldri forutsi levetiden på slike rør, første gangen jeg kjøpte rør fikk jeg vite at det ikke var noen garanti på sånt, nå i disse forbrukerettighetstider er garantitiden på 60 dager eller noe sånt, så er rørene et år gamle, kan det godt hende at de trenger å byttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal skifte utgangsrør: Må det være av samme fabrikant som pre-amp rørene, som sikkert er sovtek? Eller kan jeg kjøpe noe annet som f.eks GT eller J/J? Og hva med bias å det styret?

(Jeg er ikke akkurat den skarpeste kniven når det gjelder rør-teknologi enda)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det trenger ikke være samme merke som preamprørene, og ja, du må få justert biasen. Dette kan du heldigvis svært enkelt gjøre selv på den toppen du har med et multimeter. Hør her:

De fire utgangsrørene dine jobber parvis. Det vil si at, sett fra bakfra fra venstre, er rør nr 1 og 4 i par, og rør nr 2 og 3. Det du må gjøre, er å få to par matchede rør fra der du bestiller ifra, slik at de rørene du setter i samme par ikke avviker så mye fra hverandre. So far so good!

Har du sett de tre små pinnene som ser ut som en slags kontakt under rørene dine? Disse bruker du til å justere biasen. Finn fram multimeteret, still det inn på 200 milliampere, sett den røde måletingen på pinnen lengst til høyre, og den sorte på pinnen i midten. Det skal nå stå 90 på displayet til multimeteret, og det skal det stå fordi det er det Marshall anbefaler. Står det IKKE 90, så må du finne frem en ørliten flat skrutrekker. Ser du de hvite små rundingene på hver side av de 3 pinnene du driver og måler på? Disse kan skrues på. Det er her selve justeringen av biasen skjer. Den til venstre styrer rørpar 1-4, den til høyre styrer rørpar 2-3. Skru forsiktig mot høyre eller venstre til multimeteret viser 90. Så gjør du det samme på andre siden. Når begge viser 90 er du i boks!

Forsterkeren må stå på,ha rørene varmet opp i standbymodus, og skru så på ampen så den er klar til å spille på før du justerer biasen. Er det mer du lurer på, søk på google.com, eller send meg en privatmelding, så skal jeg svare så godt jeg kan. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er sannsynligvis ikke årsaken, men dette har faktisk noe for seg:

Skru av bakplata. (Skru også av det ene håndtaket, og bank ut bakveggen innenfra) Skru fast alle høyttalerne, alle fire skruene. Om cabbet fjerter når du spiller høyt, prøv å finn en liten klut/stykke tøy eller liknende, og kil mellom bakveggen og stabilisatorpinnen som går fra front til bakvegg. Skru fast alle skruene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.