Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

set up i utlandet


Gjest Hans Hansen

Anbefalte innlegg

Gjest Hans Hansen

Hei

Har det noe for seg å få utført en setup av gitar i USA når man må stemme ned og sende gitaren som baggasje til Norge ett par dager etterpå?

Vil det samt transporten hjem til Norge påvirke selve setupen?

Er ett salig noob spm men jeg lurer på om man etter transporten er like langt som før setupen slik at man må ta en ny setup av gitaren vel hjemme i Norge igjen.

Er snakk om en nyere gibson sg standard i hardcase som fraktes som håndbaggasje fra NY til Frankfurt og som spesialbaggasje fra frankfurt til Norge.

Lufthansa på siste flight og tviler på at de lar meg ta gitaren med i kabinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de prisene som er her i landet ville jeg tatt setup i USA, koster vel omtrent det samme som et strengeskift. :) Tviler sterkt på at gitaren påvirkes mye av flyturen fra Frankfurt til Oslo om sommeren.

I noenogtredvetusen fot er tempen stort sett lik sommer som vinter ... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noenogtredvetusen fot er tempen stort sett lik sommer som vinter ... ;)

Jepp, men tempen i cargo hold blir neppe under ti grader åkkesom. Noen timer med ti grader tar ikke oppsettet noe skade av. Blir vel det samme som å ha gitaren liggende i bilen noen timer om høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men tempen i cargo hold blir neppe under ti grader åkkesom. Noen timer med ti grader tar ikke oppsettet noe skade av. Blir vel det samme som å ha gitaren liggende i bilen noen timer om høsten.

Mener nå å ha hørt om folk som har frosset i hjel i lasterommet på fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men tempen i cargo hold blir neppe under ti grader åkkesom. Noen timer med ti grader tar ikke oppsettet noe skade av. Blir vel det samme som å ha gitaren liggende i bilen noen timer om høsten.

Det er en bob bob betraktning. Gitaren vil i dette tilfellet først ha fløyet transatlantisk, og være nedkjølt i tørre omgivelser, før den igjen blir oppvarmet og utsatt for kondensering under nedstigning. Deretter transit i ugjestmilde forhold i Frankfurt, ofte klamt og varmt. Og så da siste legg, med nedkjøling til mange minus i løpet av de få minuttene det tar å stige til noenogtredvetusen fot etter takeoff. Det er ikke riktig å sammenligne dette med nedkjølingen inne i en bil som står parkert i ei gate. Jeg hadde i hvertfall ikke giddi å ta et setup i USA for å spare et par hundringser for deretter å fly til Norge.

Mener nå å ha hørt om folk som har frosset i hjel i lasterommet på fly.

Det er riktig. Men Ichi har et poeng, og det er at nyere fly har honeycomb skin, som isolerer betydelig bedre enn de gamle tynne aluminiumsplatene man brukte for noen tiår siden. Trur ingen ville fryse i hjæl i belly i dag.

B)

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skal til av setup for å kompensere for endinger i temperatur og fuktighet bør enhver gitarist klare selv. Setup dreier seg mye om personlige preferanser mht strengehøyde og neck-relief så med ørlite øvelse fikser man det best selv. Drar man til et sted med drastisk annerledes klima er det likevel sjelden aktuelt med annet enn en liten justering av truss-rod. Gi bare instrumentet tid nok til å akklimatisere seg først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg skal leke flykaptein, så er vel tilfellene av at folk fryser i hjel, eller er så kalde at de ikke klarer å områ seg der hvor folket har gjemt seg i hjulbrønnene, og ikke blant baggasjen. Når landingshjulene folder seg ut, så ramler man ut, og det er jo flere faktorer inne i bildet der.

Som et eksempel, er det masse minusgrader i bagasjerommet, vil jo rødvinsflaskene som vi nordmenn liker å ta med fra syden være frosset og sprukket alle som en, og slik er det jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvor kaldt det må være, og hvor lenge det må være så kaldt før en vinflaske fryser. Kombinasjonen av 10 - 14 % alkohol, samt at vinen befinner seg inne i en flaske, hvor det allerede da er overtrykk i f.h.t. omgivelsene, tilsier vel at det må være ganske kaldt før vin fryser. Men det er vel også en relativt kjent sak at det frarådes å ha rødvin i bagasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.