Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

set up i utlandet


Gjest Hans Hansen

Anbefalte innlegg

Neida, det er ingen som sier at det er ekstremt. Men det tilsvarer en tur på et fjell på ca 3500 meters høyde over havet, med brå overgang fra varmt og fuktig, til kaldt og tørt, samme ned igjen, og så opp og ned enda en gang. Og da er det svært mange gitarister som ville ha sjekka setup etterpå. Derfor er det kanskje like lurt å vente med setup til etter turen. Er jo ikke noe verre enn det......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kommersielle fly har lasterom som er under trykk, samme trykk som kabinen. På mange fly er bare ett (gjerne det bakerste) lasterom oppvarmet. Da vil temperatur ligge rundt 18-20 grader. Det blir ikke minusgrader i de andre lasterommene, dog. Sjelden temperaturen går noe særlig under 6-7 grader i disse, selv på lange distanser. Lufttilførselen til samtlige lasterom er nemlig den samme luften som har vært i kabinen.

På Boeing-fly er som oftest bakerste lasterom oppvarmet, mens på MDD-fly er som oftest fremfre lasterom oppvarmet. Når det gjelder Airbus vet jeg ikke.

Castor har forøvrig helt rett når det gjelder hjulbrønnene. Her er det kaldt, og lavt trykk. Sjelden man transporterer gitarer i hjulbrønnene, med mindre det er en blindpassasjer som har med en gitar i tilfelle overfarten blir kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kommersielle fly har lasterom som er under trykk, samme trykk som kabinen. På mange fly er bare ett (gjerne det bakerste) lasterom oppvarmet. Da vil temperatur ligge rundt 18-20 grader. Det blir ikke minusgrader i de andre lasterommene, dog. Sjelden temperaturen går noe særlig under 6-7 grader i disse, selv på lange distanser. Lufttilførselen til samtlige lasterom er nemlig den samme luften som har vært i kabinen.

På Boeing-fly er som oftest bakerste lasterom oppvarmet, mens på MDD-fly er som oftest fremfre lasterom oppvarmet. Når det gjelder Airbus vet jeg ikke.

Castor har forøvrig helt rett når det gjelder hjulbrønnene. Her er det kaldt, og lavt trykk. Sjelden man transporterer gitarer i hjulbrønnene, med mindre det er en blindpassasjer som har med en gitar i tilfelle overfarten blir kjedelig.

Har også hørt at det skal gjøre jævlig vondt å dette ut av en sånn hjulbrønn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kommersielle fly har lasterom som er under trykk, samme trykk som kabinen. Lufttilførselen til samtlige lasterom er nemlig den samme luften som har vært i kabinen.

Nå er jeg riktignok en utdatert gammel hund, men ingen av de flya jeg har typerating på har noen som helst slags lufttilførsel til lasterom. At det lekker varm luft dit fra cabin er en annen sak, hvilket også er årsaken til at det ikke er minus 56 der.

Men denne tråden handlet jo om at trådstarter ba om synspunkter på å ta et setup før han forlot USA, eller evt vente til han kom hjem. Og som før nevnt, selv om han flyr med et "moderne" fly, så vil det tilsvare at han tar med gitaren opp på en fjelltopp, tilsvarende 8 - 10.000 fots høyde, med rask oppstigning til tørr luft og lav temp i forhold til etablert temp og fukt på avgangsstedet, osv som før beskrevet. Mitt synspunkt, i forhold til trådstarters etterlysing, er og blir at jeg for min del ville ha venta til jeg var vel hjemme, og gitaren hadde fått stabilisert seg.

B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.