Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny bassgitar


erotomaniac

Anbefalte innlegg

Du bør være LITT mer presis. Spesielt er hva som er dyrt veldig relativt. Si sånn omtrent hva du er villig til å bruke av penger, i det minste. Ellers er jo Fender J- og P-basser ganske sikre (nærmest industristandard), men når du sier 5-strenger så tyder jo det på at du kanskje er på jakt etter noe spesielt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig her, altså. P eller J, eller noe annet litt vintagelydende og gjerne utseende er flotte saker.

Hva skal du med femtestrengen? Bluesband speller bare i A og E likevel, og da holder det lenge med en firestrenger.

Jeg har basser fra 4 til 7 strenger, og ville definitivt plukket med meg en firestrenger til bruk i et bluesband.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to 4-strengere, en Cort Artisan C4 2004 limited, og en tung, fretless (defretted) Ibanez Roadster Series RS900. Den første var et godt kjøp (flaks) jeg fant på finn.no, den andre ble valgt etter prøvespilling i butikk. Jeg vil anbefale prøvespilling i butikk. Selv med ganske lite erfaring kjenner man hva som passer i hendene.

En liten kuriositet: Jeg spiller i et hobbyband, og en del av låtene vi spiller går i D eller G. I de tilfellene er det faktisk ganske fett å kunne gå ned til dyp D, så jeg prøvde meg litt med drop D. Det låt fett, men 7 halvtoners avstand til neste streng ble upraktisk. Løsningen ble å stemme ned begge bassene fra EADG til DGCF. Det er sært, men jeg liker det. :) Dette har også gjort at ønsket mitt om en 5-strenger er blitt langt mindre.

Som nybegynner ville jeg startet med en 4-strenger. Du finner ut hva du ønsker etterhvert når erfaringen kommer. Å stemme i DGCF var ikke noe jeg tenkte på i starten.

Skal du ha 5-strenger så ville jeg absolutt, uten forbehold, anbefale deg å forsøke flere ulike basser i en velassortert butikk. Det er mange forskjellige varianter av halsprofiler og strengeavstand som gjør at det er enorm variasjon, og jeg ville aldri ha kjøpt en 5-strenger uten å finne ut hva som føles rett i hendene mine.

Jeg liker slank hals og liten radius (her jeg funnet ut), og sånn sett synes jeg denne er spennende og med en fin pris:

http://www.4sound.no...24&artno=298986

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har du rett i det. Men jeg har mer enn en gang dratt med meg en femstrenger, fordi det er stas å ha litt ekstra "der nede", og tenkt på etterpå hvor ofte jeg faktisk brukte femtestrengen, og fant ut at jeg kunne telle det på en hånd.

Femstrengere er tross alt litt mer strul, og litt mer tungspilt, slik jeg opplever det. Skal jeg spille i storband og med blåsere, ev. med korps, og med Eb, Bb, eller i beste fall C- note, er den nesten et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har du rett i det. Men jeg har mer enn en gang dratt med meg en femstrenger, fordi det er stas å ha litt ekstra "der nede", og tenkt på etterpå hvor ofte jeg faktisk brukte femtestrengen, og fant ut at jeg kunne telle det på en hånd.

Femstrengere er tross alt litt mer strul, og litt mer tungspilt, slik jeg opplever det. Skal jeg spille i storband og med blåsere, ev. med korps, og med Eb, Bb, eller i beste fall C- note, er den nesten et must.

Men her har altså trådstarter spurt om råd ang en 5 strenger, så da blir det vel litt rart at 50% av de som svarer prøver å forklare han at han heller bør gå for en firer? 5 strenger er helt fint, til nybegynnere, bluesband og alle andre som har lyst mener nå jeg..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. det har du faktisk rett i. Det er jo ikke noe i veien for å bruke femstrengere. Føler meg litt tatt på fersken her nå. Da er jo, som du foreslår, Yamahabasser i den prisklassen et godt kjøp.

Likevel, siden jeg har spilt bass i mange år, og i mange sammenhenger, så bør det da være greit å nevne for trådstarter at en firestrenger med litt klassisk lyd kanskje er et like greit valg slik jeg har erfart og ser det. Det at jeg skriver noe slikt, er da ikke noen fasit. Kun en synsing på Internett.

Det rådet er ikke gitt uten noe erfaring eller kunnskap, men likevel, du har et godt poeng.

Hvis ingen begynner å spille blues på sjustrengs aktive basser, så blir det jo ikke noe utvikling. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. det har du faktisk rett i. Det er jo ikke noe i veien for å bruke femstrengere. Føler meg litt tatt på fersken her nå. Da er jo, som du foreslår, Yamahabasser i den prisklassen et godt kjøp.

Likevel, siden jeg har spilt bass i mange år, og i mange sammenhenger, så bør det da være greit å nevne for trådstarter at en firestrenger med litt klassisk lyd kanskje er et like greit valg.

Det rådet er ikke gitt uten noe erfaring eller kunnskap, men likevel, du har et godt poeng.

Hvis ingen begynner å spille blues på sjustrengs aktive basser, så blir det jo ikke noe utvikling. :)

Hey, hold your horses... :o

4 strenger er også helt fint :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Jeg har så og si bestemt meg for 5 strenger.

Har tenkt å bruke 5000,- ++ .

Jeg har flyttet til et knøttlite sted i nord hvor det ikke florerer med musikkbutikker og den som er her ikke har veldig godt utvalg på basser. Jeg liker basser med slank hals da jeg finner disse mer lettspilt og nærliggende gitar som jeg har spilt i over 20 år. (burde kanskje visst mer om bass da...:))

Har funnet en Yamaha bass jeg syntes ser bra ut (på grensen til litt småharry med LED-lysene): http://no.yamaha.com/no/products/musical-instruments/guitars-basses/el-basses/rbxa2/?mode=series#tab=feature .

Fant også en Jazz bass på finn:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=36343018

Hva tror folket? Fender Jazz bass er vel et veldig trygt og safe valg.

Men ser folk nevner at Yamaha basser også er veldig gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.