Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Klirring i min nye bass?


Esp_ltd@95

Anbefalte innlegg

Hei folk.

I går fekk eg min første bass, ein 5-streng warwick corvette (lys natur finish). Eg har eit problem. Når eg speler ein A# note, får eg ein ekkel klirrelyd frå inne i halsen/headstocken, dette sjer litt andre plasser og, men mest på den tonen, spesielt når eg speler nermere bridgen. Nokon som veit kva eg skal gjere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først kan du sjekke om halsen er helt rett. En hals skal ikke være helt 100 % rett, men ha en bitte liten C bøy.

Du kan også prøve å løfte alle strengene litt ved bridgen. Dette må du med et lite verktøy som sikkert fulgte med bassen. Vet ikke helt hva det heter. Hvis det er mest fretbuzz på akkurat den tonen kan du forsiktig file fretten litt. Denne videoen kan vise deg:

Jeg har gjort den samme på en squier og det har fungert helt ypperlig. Men hvis dette er en warwick fra Tyskland, altså ikke en "rockbass", så skal egentlig frettene være godt jevnet. Men det finnes jo unntak.

Endret av simenandreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også godt over stemme skruer osv. Og sjekket om noe er løst

Har gjort det også, men det sitter som ei kule. Eg prøvde og å ta av strengene, klippe litt av tuppen av, og putte dei på igjen, for a vere sikker på at det ikkje var tuppen som låg og klirra inne i tuneren. Dette er veldig rart egentlig, for eg får ein grusom klirring av den åpne e strengen. Eg la øyra mitt heilt oppi headstocken, og det virker som det kommer frå tuneren. Eller så kan det jo vere nuten som klirrer... Problemet med å sende den på reperasjon til 4sound i bergen er at eg bur 4 timer vekke frå bergen. Om de ikkje kan fikse bassen på dagen eg er der, må eg reise tilbake til bergen seinere, og dette blir jo 16 timer med kjøring. Eg er mest sikker på att dette er noko eg kan fikse sjølv, berre eg veit kva problemet er.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er trolig et skudd i blinde, men jeg hadde også et slikt problem på en bass en gang i tiden. Det klirret noe grusomt, jeg trodde trussroden var synderen. For å gjøre en lang historie kort, så var det rett og slett et av ørene på stemmeskruene som var synderen. Det er jo slett ikke sikkert det er det i dette tilfellet. Det blie fikset med et par dråper superlim, forøvrig.

Forslag- få med en kompis mens du spiller på bassen, og så "tar" han eller hun systematisk på alle delene på hodet. Det kan tenkes dere finner klirredelen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det også, men det sitter som ei kule. Eg prøvde og å ta av strengene, klippe litt av tuppen av, og putte dei på igjen, for a vere sikker på at det ikkje var tuppen som låg og klirra inne i tuneren. Dette er veldig rart egentlig, for eg får ein grusom klirring av den åpne e strengen. Eg la øyra mitt heilt oppi headstocken, og det virker som det kommer frå tuneren. Eller så kan det jo vere nuten som klirrer... Problemet med å sende den på reperasjon til 4sound i bergen er at eg bur 4 timer vekke frå bergen. Om de ikkje kan fikse bassen på dagen eg er der, må eg reise tilbake til bergen seinere, og dette blir jo 16 timer med kjøring. Eg er mest sikker på att dette er noko eg kan fikse sjølv, berre eg veit kva problemet er.

Bare tenker høyt her nå, men hvordan er vinkelen mellom nut og tuner? Prøv å slakk strengene helt opp, og vind de på nytt rundt stemmeskruene, og start nederst, slik at vinkelen blir så stor som mulig. Har vært borti til dels grusomme lyder om vinkelen har vært for slakk. Jeg fikset det ved å sette på et vanlig strengetre. Legg litt ekstra trykk på strengen bak nuten med fingrene, mens du plukker den åpne strengen. Om dette hjelper, ville jeg sett etter strengetre på ebay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.