Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefale Tele?


Arcticwonder

Anbefalte innlegg

Øhhh. Så G&L gitarer har ikke trussrod-justering, ikke skruer i halsfestet, og ikke skruer til plekterbrett? Og ingen G&L trenger noen gang justering?

Foreløpig har jeg ikke hatt behov for å justere noe som helst etter et halvt års spilling, praktisk talt daglig. Og når jeg får behov, trenger jeg ikke annet enn umbracoen til selve trussroden, for den ligger åpen.

post-8009-0-48668400-1343475138_thumb.jp

Dessuten har alle G&L som standard individuell justering av strengesadlene, men jeg ser jo til og med CS Fendere som ikke har det.

Har ikke noe imot Fender, tvert imot, jeg har spesiell sans for Tele-konseptet og lyden fra Fender SC. Jeg har bare funnet ut at du får mer for pengene, bedre finish og vel så mye "fender-lyd" med en G&L. Siden gitarene er PLEK-et (se nedenfor), og det merkes - de fleste andre gitarer jeg har spilt på i løpet av ganske mange år, har hatt en eller annen liten unøyaktighet i båndene, det har ikke min US G&L. Når jeg bestiller en gitar fra California og den ankommer heimen helt perfekt, trenger jeg ikke noe mer.

EDIT: PLEK-ing gjelder bare for US G&L-gitarer, ikke Tribute-modellene.

Endret av toralfsan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

By the way, Leo got it right the first time... ;)

Enig i det. Bare se på den enorme populariteten og all den musikken som er laget med Teler og Strater i løpet av de 58-60 årene som er gått siden de første kom. Men det betyr ikke at selv det beste ikke kan forbedres. Det har Fender selv gjort etter at Leo solgte fabrikken, og det har Leo Fender og George Fullerton gjort, de senere årene fortsatt med bl.a. Paul Gagon og Grover Jackson.

Jeg har ikke noe negativt å si om fender, jeg bare påpeker overfor en trådstarter som er interessert i å spandere inntil 10 store på en Fender Tele at det finnes et kvalitetsalternativ fra USA til den prisen, og at han får et produkt som ikke ligger tilbake for dyrere Fender-gitarer (med norske priser) hverken i lyd, spillbarhet eller finish.

Her er forresten litt mer om PLEK, jeg synes det er interessant:

http://www.glguitars.com/features/plek.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har nevnt, er det veldig sjeldent man behøver justering hvis man får det riktig. Jeg har gjort det noen ganger da jeg har hatt flere gitarer med justering i helen på halsen. Poenget her var å få fram at det å ta av halsen ikke er så avskrekkende som man skulle tro, og at man utelukker mange gode modeller hvis man avskriver de med justering der.

Jeg karret til meg en svak G i sløyd på skolen, så dette er absolutt ingen heksekunst. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig har jeg ikke hatt behov for å justere noe som helst etter et halvt års spilling, praktisk talt daglig. Og når jeg får behov, trenger jeg ikke annet enn umbracoen til selve trussroden, for den ligger åpen.

post-8009-0-48668400-1343475138_thumb.jp

Dessuten har alle G&L som standard individuell justering av strengesadlene, men jeg ser jo til og med CS Fendere som ikke har det.

Har ikke noe imot Fender, tvert imot, jeg har spesiell sans for Tele-konseptet og lyden fra Fender SC. Jeg har bare funnet ut at du får mer for pengene, bedre finish og vel så mye "fender-lyd" med en G&L. Siden gitarene er PLEK-et (se nedenfor), og det merkes - de fleste andre gitarer jeg har spilt på i løpet av ganske mange år, har hatt en eller annen liten unøyaktighet i båndene, det har ikke min US G&L. Når jeg bestiller en gitar fra California og den ankommer heimen helt perfekt, trenger jeg ikke noe mer.

EDIT: PLEK-ing gjelder bare for US G&L-gitarer, ikke Tribute-modellene.

Vel og bra, men fy f.... for en headstock :unsure:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.