Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Knotten som reima festes på datt av


Anbefalte innlegg

Jeg har en billig Ibanez som jeg skulle feste strap locks på for et års tid siden. Skruene som fulgte med strap lock-opplegget hadde tydeligvis akkurat for liten diameter, så de rev med seg det meste av "gjengene" i treverket slik at verken strap lock'en eller den gamle knotten sitter fast.

Jeg googlet meg fram til et tips om å smøre inn to-tre tannpirkere med trelim og legge de i skruehullet i gitaren (og la det tørke), for så å skru inn skruen på nytt. Hvor holdbart er dette egentlig? Jeg synes ikke det høres ut som noe man tar guitar spins med akkurat, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannpirkere med trelim funker fint det. Enda bedre er kanskje cocktailpinner i stedet for tannpirkere. Jeg mener også at du ikke trenger å bore hull før du setter i skruen. Dette er jo treskruer, så de fester seg kanskje vel så bra uten å borre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri skru noe som helst inn i gitaren uten å borre først. Jeg hadde en kjedelig opplevelse med dette for noen år tilbake.

Hvis det ikke har vært hull fra før, er jeg enig, men tannpirkere har har vanligvis ganske mykt treverk, og du skal presse inn rimelig mange i et slikt hull før det evt. blir noe problem. Borrer man opp på nytt etter å limt inn to-tre tannpirkere i et reimfestehull, er man jo omtrent like langt. Vitsen med tannpirkerne er jo "fylle etter " treverk som har blitt borte. Jeg har gjort dette mange ganger på mange gitarer og aldri borret etter å ha fylt et hull med tannpirkere og litt lim. Aldri vært noe problem.

Skal man derimot skru inn noe der det ikke har vært hull fra før, er det stor fare for at våde lakk og treverk kan sprekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man gjøre dette skikkelig, er oppskriften slik:

Bor opp hullet til en kjent diameter.

Man kan enten lage sin egen rundstokk med en drill og litt pussepapir, eller handle litt rundstokk i en kjerringbutikk. Panduro og så videre har gjerne slike ting.

Lim fast rundstokken med Titebond, eller til nød superlim eller Casco trelim, ikke "vinterlim".

Bor opp et nytt hull til skruen, etter at du har sjekket diameteren med et skyvelære.

Skru fast. Da holder dette trolig like lenge som du skal ha gitaren rundt halsen.

Skal man jukse, er coctailpinner mye bedre enn det nest beste, nemlig tannpirkere, og det aller mest elendlige, fyrstikker. Bruker man noen av de to siste alternativene er superlim fint, da det tross alt gjør treverket du bruker, hårfint hardere enn papir, litt sterkere. Dessuten krymper superlim minimalt.

Når det er sagt, finnes det etter sigende mange eksempler på at fyrstikk- klissing blir verdens beste reparasjon, etter tilhengerskaren å dømme.

Jeg har spilt gitar i noen år, og har i oldtiden "fikset" slike ting med fyrstikker, jeg også. Problemet mitt var at jeg til stadighet måtte gjøre jobben om igjen. Greit nok hvis man vil ha det som hobby. Jeg foretrekker å bruke tiden på andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.