Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

[I dvale] Flere rustne hobbymusikere med røtter i Tønsberg-regionen?


toralfsan

Anbefalte innlegg

Musikere som søker etter en gitarist for å spille inn plater, dra på turneer eller bli berømte, kan slippe å lese videre. Er du gammel nok til å ha hørt monoplater og lyst til å ha det gøy med å spille sammen med likesinnede, kan du derimot gjerne fortsette. Også om du matcher alder eller musikksmak i sinn.

Det er sikkert flere enn meg her i distriktet som rett og slett ønsker noen å spille enkel, røff blues/rock o.l., og som ikke har stort større ambisjoner enn å ha det gøy med den musikken vi tente på fra 60- og 70-tallet - kanskje litt før, og kanskje litt senere. Jeg er ikke i spillemessig stand til å steppe inn i et etablert band eller å matche erfarne musikere. Jeg er to år yngre enn den første Telecasteren, har spilt gitar av og på siden tenårene, men med langt opphold før jeg skaffet meg en god akustisk for 5-6 år siden, og jevnlig øving etter at jeg gikk elektrisk for ca. et halvår siden.

Tror nok det er en fordel om alderen er nokså lik, men spillenivå og interesser er kanskje enda viktigere for å matche. Har ingen spesielle "krav" om besetning eller favoritter, jeg er åpen, men altså ikke i stand til å henge med på et avansert repertoar. Jeg har nok å gjøre i det daglige, og reiser mye, så fra min side må det bli ren hobbyvirksomhet for å ha det gøy, men jeg er interessert i å spille så regelmessig som tiden tillater - jeg tror ikke det er like gøy å spille uten å øve samspill.

Musikkinteressene er allsidige, og mye bredere enn det jeg ønsker å spille og er i stand til å spille sjøl. Jeg lytter til jazz (eks. Duke Ellington, Charlie Parker, Miles Davies, Charlie Haden, Weather Report/Pastorius, Garbarek, Rypdal, Keith Jarrett, men også nyere), klassisk (fra gregoriansk kirkemusikk via Bach, Mozart, Beethoven, opera og Brahms til Arne Nordheim og Penderecki), rock (Stones, Who, The Band, Hendrix, Allman Bros, CSN&Y, Eagles, Little Feat, Steely Dan, Pink Floyd, Zappa, Beefheart, U2, Robbie Robertson, Springsteen, Clapton, Creedence, Dumdum Boys, men også Queen, Stevie Wonder, deLillos og Beatles), blues/roots/folk/country (Fleetwood Mac (de gamle), John Mayall, Howlin' Wolf, Robert Johnson, Stevie Ray Vaughn, Johnny Winter, Johnny Cash, Vidar Busk, Van Morrison, Ry Cooder, Dylan, Los Lobos, Marius Müller, Emmylou Harris, Canned Heat, Greatful Dead, men også Dubliners, Folque og Hellbillies), og mye, mye mer. Jeg falt aldri for pønken, men hører gjerne på The Clash eller Kjøtt. Jeg liker ikke tekno, men har lyttet til Kraftwerk siden de var unge. Jeg skyr svensktopp og DDE, men kan høre på Åge Aleksandersen og Abba. Jeg flykter fra black metal, men klarer meg ikke uten Led Zeppelin. Strengt tatt liker jeg bare én type musikk, den gode. Og jeg er heller ikke så nøye med at andre må like det samme som jeg. Men sjangere er ikke så interessant.

Bortsett fra når jeg spiler sjøl, da går det mye i det blå.

Jeg er så gammeldags at jeg liker å kjøpe musikk, jeg streamer nesten aldri, og liker både MP3, CD og vinyl. Har tre sekstrengere, én av dem er akustisk med pickup, og en god øvingsforsterker med ganske bra trøkk. Disponerer ikke øvingslokaler for andre enn meg selv, spiller ikke andre instrumenter (vel, kanskje kazoo), og er lite lysten på å kjøre to timer hver vei for fellesøvinger. Må nok øve mye mer for å bli en improviserende sologitarist, fusker mest i utvalgte tonearter, og har nok mer feeling og rytme enn fingerferdigheter. Kan også bruke stemmebåndene, men ikke til skjønnsang. Jeg leser besifring, og kan knote meg gjennom tablatur og noter med veldig god tid. Ikke så mye å skryte av, men jeg er spillesugen og har altså lyst til å dele moroa med noen.

Flere som vil prøve seg utover høstmånedene? Send meg en PM eller skriv her.

Edit 5.11.2012: Setter denne i dvale siden ting skjer, men lukker ikke innboksen for seriøst interesserte. Særlig hvis du spiller keyboard.

post-8009-0-64042300-1342225751_thumb.jp

Endret av toralfsan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann toralfsan.

Som allerede nevnt, en sterk søknad.

Jeg bor én times kjøring unna, men ser ikke det som et stort problem, hvis resten stemmer. Har omtrent samme bakgrunn som deg, og er jevngammel med den første Telecasteren :)

De siste åra har lært meg at man får det beste resultatet av å sette sammen et repertoar som man har stemmer til, i bandet. Det er til syvende og sist vokalen som styrer hva man kan gjøre på en tilfredstillende måte. Jeg liker også en masse greier, i likhet med deg, men som min baryton-stemme tilsier at jeg ikke kan begi meg ut på.

Nå har jeg forsåvidt etablert meg greit, har til og med 2 bassister og 2 trommiser jeg kan bruke, dersom det ikke passer for noen, være seg for spillejobber eller øvinger. Men jeg er også åpen for å prøve meg med andre , for man "stivner" lett etter noen år med med de samme folkene. Jeg ser heller ikke på en times kjøring som uoverkommelig dersom man har en god greie på gang.

Slik jeg ser det, blir utfordringa di å finne folk. Bass, trommer, vokal, rigg, øvingslokale, kort sagt hele pakka. Om du får til dette i ditt nærmiljø, og mangler en rytmegitarist / vokalist, så hører jeg gjerne fra deg.

Alternativt kan du revurdere din holdning til å kjøre én time, for jeg har alt du mangler, en times tid unna deg. Hvis det kunne være tema, så kan vi jo starte med en liten sammenkomst etter ferien ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det, blir utfordringa di å finne folk. Bass, trommer, vokal, rigg, øvingslokale, kort sagt hele pakka. Om du får til dette i ditt nærmiljø, og mangler en rytmegitarist / vokalist, så hører jeg gjerne fra deg.

Alternativt kan du revurdere din holdning til å kjøre én time, for jeg har alt du mangler, en times tid unna deg. Hvis det kunne være tema, så kan vi jo starte med en liten sammenkomst etter ferien ;)

Tar gjerne en prat etter ferien, jeg. Har lave skuldre og butte albuer (godt slipt og laidback med alderen). Og den kjøringa, man kan kanskje møtes på halvveien. Stathelle er ikke så langt unna, jeg er stadig forbi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg egentlig burde flytte til tønsberg!

Bra "søknad" Høres akkurat ut som noe jeg kunne ha tenkt meg. Selv om er noe ung, så deler vi musikk smaken til de grader :)

Men desverre feil del av landet =/

Du får si fra om du skal flytte ;-)

Når det gjelder alder, så er det nok den mentale alderen som er viktigst. Men jeg tenker også at i et slikt samspill, for å ha det gøy, er det en fordel å dele andre interesser også. Og blir aldersforskjellen 20+ år er det kanskje færre berøringspunkter? Skjønt musikk er overskridende både når det gjelder alder, språk, kultur og mye annet. Det er jo bl.a. det som gjør musikken så attraktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar gjerne en prat etter ferien, jeg. Har lave skuldre og butte albuer (godt slipt og laidback med alderen). Og den kjøringa, man kan kanskje møtes på halvveien. Stathelle er ikke så langt unna, jeg er stadig forbi der.

Neida, Stathelle - Tønsberg er ikke så langt. Møtes på halveien for en kaffe er også enkelt, Men utfordringa med å få noe greie på samspill er forutsetningen om å ha et permanent øvingslokale, hvor alt står ferdig rigga, slå på lys og amper, klar - ferdig - øv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Det er så utrolig sjelden jeg ser noen andre som nevner at de liker Queen at jeg blir nesten litt rørt. Jeg har spillt meg igjennom alle sangene de har gitt ut notene til og det er nær umulig å få til noe særlig mer enn provisorisk for en amatør som meg, men la meg fortelle dere at å spille gammel Queen er veldig gøy. Den første plata deres Queen 1 lånte mer enn litt av Zep og Hendrix!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble godt voksen før jeg lyttet skikkelig til Queen, men de vokste seg bare bedre og bedre i mine ører. Flott å oppleve at "backing-bandet til Freddy Mercury" ikke var noe dårligere enn frontmannen.

Ikke det jeg kjøpte mest av, men de falmer ikke med årene. For noen år siden hadde jeg den ustyrlige glede å synge Bohemian Rhapsody i en koreansk karaokebar i Seoul med et kombinert norsk-koreansk selskap. Heftig ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.