Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strengebuzz på fretless bass


sarge

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har akkurat gjort en oppussing av min nyanskaffede frankenfretless, og en av grunnene var at defrettingjobben var gjort meget ujvent. Jeg hadde også på enkelte steder tydelig buzz i strengen og spesielt tydelig i bånd 3 på D-strengen (en F, altså).

Nå har jeg gjort ferdig re-defrettingen, og halsen en jevn og fin overalt. Men akkurat i denne posisjonen (eksakt der 3. bånd var på D-strengen), så er det fortsatt buzz. Flytter jeg fingeren til en annen streng i samme posisjon eller noen mm oppover eller nedeover strengen, så forsvinner buzzet.

Spørsmålet mitt blir: Kan det være selve strengen som har en (nesten usynlig) ujevnhet som forårsaker dette?

Jeg fikk sen leveranse av flatwound-settene jeg har bestilt, og satte på det gamle roundwound-settet, så det er samme streng. Noen som har opplevd noe lignende på fretless?

Jeg kan også opplyse om at jeg har forsøkt å spille F mange andre steder på samme bass, både på E og A strengene og kan nesten utelukke at det er noe annet som vibrerer i samme resonnansfrekvens.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som så at strengen må vibrere mot et eller annet, så det kan godt være en ujevnhet som forårsakre det. Bruk sandpapir og en kloss, og dra forsiktig over brettet. Du burde se ujevnheter rimelig fort, og da kan du kanskje få gjort noe med det. Dersom det er treverk (og ikke fyllmasse eller liknende) der eventuelle ujevnheter finnes, kan du bruke det gamle 'vann og strykjern'-trikset for å håndtere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gripebrettet er nyoverhalt og helt slett på det aktuelle stedet. Det er også slik at det var buzz på eksakt samme sted før overhalingen. Det er lakket treverk.

Her er DIY-tråden for overhalingen av gripebrettet: http://forum.gitarno...nfretless-bass/

Som man ser er det en enorm overgang fra før til nå, og derfor synes jeg det er veldig rart at den samme strengebuzzen er der fortsatt på akkurat det samme stedet.

Uansett skal strengene byttes. Det blir da spennende å se om jeg får samme greia med flatwounds.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.