Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En pakke aus Deutschland


Anbefalte innlegg

I dag kom det en diger pakke fra Tyskland! Trafoene, chassiet og rørene skal etter hvert bli til en tokanals high-gain topp.

Handlet også litt candy til noen andre prosjekter. Grønn tolex ser bra ut på nett. ^_^ Den ser middels ut på rull.. :huh: Det spørs hvordan det blir på amp... :mellow:

7410387728_cdc2f47eca_b.jpg

7410387528_4e7987ea36_b.jpg

:ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bildene av strøkne, grønne amper! Det gir litt mer tro på tolexen her. ^_^

Jensen-høyttaleren er en P10R, 10" AlNiCo. Tror den skal stå i et 2x10" sammen med en C10R.. eller kanskje et 4x10" med et par WeberVST-høyttalere i tillegg. Får se hvordan det går når sagen og overfresen skal til pers.

7416374078_a9033f0986_b.jpg

Dette er kondensatorene til hele signalveien og halve strømforsyningen. Rør er på plass, og det meste av plugger, kontakter, brytere og releer er også i boks. Det gjenstår en diger ordre fra Farnell og en litt mindre ordre fra Mouser før byggingen kan begynne, dessuten må printkort legges ut og etses.

Signalveien er stort sett ferdigtegnet, men det mangler noe på strømforsyningen. Ampen skal ha litt forskjellige triks på lur, for eksempel MIDI-styring, power scaling, S/P-loop, tuner ut m/tilhørende 9V aux-strøm til tuneren (og til delayen som skal stå i loopen), DC-glødere, og så fantommatet MIDI-fotbryter. Dette krever en litt mer omfattende strømforsyning enn det som er vanlig. Det trengs 500V til sluttrinnet, 400V til preampen, 6,3VDC til preampgløding, 6,3VAC til sluttrinnet, -50V bias, ca. 50V til å heve gløderene i preampen, 5V til mikrokontrolleren for svitsjing og MIDI, 9V til aux-strøm og så til slutt en egen 5V til fantommatingen. Denne siste må gå på en egen isolert regulator, sånn at ikke kanalvelgingen i toppen dør hvis den fantommatede MIDI-fotbryteren dør (for eksempel hvis noen drukner MIDI-kabelen i pils på en scene).

Her er skjemaet til "hovedkortet", med preampen, kanalvelging og mikrokontroller.

7416450034_cb0d6562c8_b.jpg

Håper det blir bra. Si fra hvis dere ser noe feil! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det ser ikke så dumt ut, og det blir spennende å se om det vil funke ^_^

Det ville blitt et enormt kort hvis den skulle vært på en side! Kortet er allerede ganske stort som tosidig, nå er det 27x10cm. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere brukte jeg Eagle, men har nå gått over til Kicad, et gratis opensource-program. Begge er litt kronglete i starten.

http://www.kicad-pcb.org/display/KICAD/KiCad+EDA+Software+Suite

http://store.curiousinventor.com/guides/kicad/

Hvis komponentene har 3D-informasjon om innpakningen sin får man opp en kurant rendring av kortet inne i kicad:

7485324296_d112afd642_b.jpg

Nå er alt på plass innenfor kantene av kortet. :) En del av komponentene jeg bruker mangler 3D-info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Programmet skal sjekkes ut! Er det veldig tungvint? Brukte Eagle tidligere, men nå har vi gått over til Orcad. Meget knottete program, med masse muligheter. Men jeg skulle gjerne hatt det litt mer simpelt.. Av erfaring så er det for min del slik at med engang det kommer en op-amp eller to i bildet, så orker jeg ikke annet enn tosidige kort :P

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så tungvint, men litt rart i starten fordi Kicad bruker andre filer og programmer enn Eagle. Orcad har jeg aldri prøvd :)

Nå som jeg er blitt vant til Kicad kommer jeg ikke til å gå tilbake til Eagle, siden det er så mange begrensninger på gratisversjonen av Eagle. Maks 8x8 cm print, maks 2 lags kort, osv. Kicad har fått veldig bra oppslutning rundtomkring og det har dukket opp forskjellige støtteverktøy, som "fped" som kan autogenerere komponentbiblioteker. Hvis man skal ha en 2-veis, en 5-veis og en 10-veis printkortkontakt i samme serie holder det å beskrive denne kontakten som en formel, og så genererer fped opp alt fra 1-veis og oppover så langt man gidder.

I går kveld ble hovedkortet ferdig lagt ut, nå gjenstår kortet med strømforsyningen.. og ett til kort som skal stå baki med MIDI-kontaktene:

7493210772_f061e9c4b6_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å sette ut de store delene i chassiet i dag, og det ser egentlig litt trangt ut. Må nok gruble litt på dette og sjekke at det blir plass til den typen brytere, knotter og potmeter som var planlagt.

7538602856_0ee02678bf_z.jpg

Trafoene og rørene skal naturligvis ikke stå oppi sånn som dette, men det er kurant å sette de ut på denne måten for å sjekke klaringer mellom rør, kabelmuffer/gjennomføringer, skruehull og så videre.

Etter første forsøk kan det virke som at 40 x 20 x 5 cm blir litt for lite chassis til en tokanals hundrewatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.