Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Boost eller rør, elementer eller andre kompnenter for klokkeren clean på høyt volum


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge sett etter en rørforsterker som kan spille høyt uten å brekke opp på clean-kanalen, men alt jeg prøver brekker opp for tidlig. Denne tråden er en avstikker fra denne , der jeg spør om konkrete amper. Der kan du se hva jeg har testet osv.

En kamerat som er lydmann kom med følgende forslag:

1. Hva med å booste signalet før det kommer inn i forsterkeren slik at rørene slipper å jobbe så hardt.

Såvidt jeg hører er det ikke stor forskjell på passive og aktive mikker når det kommer til dette. Jeg har ikke testet de forskjellige ampene med både og, men hører dette på Ironhearten jeg selv har. Er det noe forskjell på aktive mikker og det å booste på annen måte? Kan jeg gjøre noe med dette og vil det hjelpe?

2. Hva med at standardrørene på de ampene jeg har prøvd ikke er bra nok for akkurat dette.

Kan det være noe i dette? De ampene som har overasket meg mest med å ikke være bra nok er Diezel Einstein og Engl Savage 120. Jeg prøvde å finne hva slags rør de hadde, men kan ikke nok om det til å kunne skrive om det her, så håper at de som skal svare kanskje vet det. Kan det bli bedre om jeg bytter ut? Kan jeg i så fall kanskje bare gjøre det på den jeg har (Laney Ironheart 120H)?

3. Det samme som på 2, men på høytalerelementene.

Jeg har et standard 1960A kabinett og prøvde Diezelen på det, mens Englen ble testet på et Engl-kabinett. Her snakket kameraten min om hvor langt elementet beveget seg og at om det beveget seg for kort kunne det skape vreng. Kan det være "for dårlige" elementer i de kabinettene jeg har testet?

4. Biasproblemer.

Kan det være noe i det? Jeg kan ikke noe særlig om det, men regner med at det har noe med balansen mellom de forskjellige rørene å gjøre.

Hva med andre komponenter som kan byttes ut? Om det er noen...

Tusen takk for svar!! Jeg lærer masse og håper andre som titter innom også gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Å booste signalet inn skaper bare mer forvrengning i preampen på de fleste amper.

2. Det går å skape mer cleant headroom i en amp ved å bytte ut V1 med et svakere preamprør.

3. Effektive høytalere er veldig effektivt for å få ampen til å spille høyere. Også på cleant.

4. Tror ikke bias har så mye med dette å gjøre hvis den er stilt riktig. Men type utgangsrør kan ha en del å si.

Av alle forslag du har fått mener jeg at en Hiwatt eller en Twin Reverb er de beste forslagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Jeg kan svært lite om høytaler-elementer, men; Et element som pushes hardt, vil brekke opp. Altså vrenge. En av måtene å kvitte seg med dette er å kjøpe elementer som er(?) mange watt. Som oftest vil ikke denne høytaleren vrenge, men byggemåter spiller også en rolle her. 30 watts forsterker over 15 watts element sier sitt. Og ja, jeg kan altfor lite om dette til egentlig å kunne poste. :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I say this only once....

Hughes & Kettner Puretone.

Glassklar. All the way. Problemet er å finne en. Og har du først funnet en, så kommer neste problem hvis du av en eller annen årsak ønsker å selge den. "Ingen" vil kjøpe, for "ingen" har fatta hvor bra disse ampene er. De kosta oppunder 30k nye, og finner du en så får du den for langt under 10k. Solgte min for 5k, fordi jeg var dum og nyfiken, og skulle prøve en masse annet.... Rockeberta som kjøpte den var svimlende glad, for hun hadde leita lenge, og visste hva hun ville ha......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vht pitbull(fryette)st50 spiller grisehøyt på clean kanalen og den låter kanonbra.ikke forveksle denne med den andre vht pitbullen som har to vrengkanaler.tror det blir vanskelig å finne en,men jeg har en i allefall:)bor du i bergen kan du komme å prøve hvis du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eminence.com har masse god info som alle burde lese. Læren om rør er vel Heller komplisert...

Det er ikke læren om rør jeg er ute etter. Men mer en oppstilling av de mest kjent rørene, hva som er styrker og svakheter og hvordan de henger sammen. Har en følelse av at det er veldig lett å kjøpe feil rør f.eks. om man ikke har helt riktig navn. O.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg poster dette her også i tilfelle ikke alle følger med på begge tråder:

Breaking news!!

I kveld har jeg testet den nye sjustrengeren min (Schecter Blackjack SLS C-7 med passive Seymour Duncan-mikker) på Ironhearten min. Etter å ha øvd med det ene bandet mitt i ca to og en halv time begynte jeg å skru litt på den. Først spilte jeg litt med metalvreng og så ville jeg teste cleankanalen. Det rare var at jeg da hadde klokkeklar lyd, akkurat slik jeg ville ha det. Jeg skrudde ampen høyere enn det jeg har brukt å gjøre når jeg øver med band og spiller rent og fremdeles var lyden klar. Jeg slo meg til ro med at det kanskje kunne være mikkene på de andre gitarene mine, en SG Standard og en Michael Kelly Patriot (EMG-mikker). Så testet jeg mer metalvreng. Jeg spilte vel i et kvarter eller noe og så gikk jeg tilbake til den cleankanalen, men fant ikke igjen den klare tonen jeg hadde selv om instillingene var de samme. Da brakk den opp akkurat som før.

Det hører med til historien at jeg har noen problemer med strømmen i det rommet vi er i. Noen ganger kan jeg bruke alle pedalene min uten problemer, andre ganger kan jeg ikke bruke noen og strømadapteren står bare og blinker. Dette gjelder både mitt utstyr og den andre gitaristens og vi har prøvd mange forskjellige uttak og har forskjellige adaptere og forskjellige pedaler. Det er også ofte rare klikkelyder i amper.

Kan dette ha noe med mitt problem å gjøre? I så fall kan det forklare mitt problem med min egen amp og den Diezel-ampen jeg testet, men ikke den ENGLen...

Eller kan det være bare det at ampen eller kabinettet er ustabilt (som i ikke til å stole på)? Stått på for lenge/blitt varmet opp? Jeg har jo testet alle ampene jeg ikke har sånn fem min etter at de hadde blitt slått på.

Jeg lurer fremdeles på hva mikkene har å si her. Kan noe av det skyldes dem slik jeg først antok?

Jeg prøvde forresten å skru ned volumet på gitaren og opp på forsterkeren i stedet og det løste problemet mitt helt. Dette prøvde jeg bare en gang, så for alt jeg vet kan det være like ille igjen neste gang selv om jeg gjør dette. Finnes det en måte å gjøre det samme i pedalform eller må jeg i så fall skru ned manuelt på gitaren eller slå over på annen mikk der den andre mikken har annen voluminstilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Hva med at standardrørene på de ampene jeg har prøvd ikke er bra nok for akkurat dette.

Kan det være noe i dette? De ampene som har overasket meg mest med å ikke være bra nok er Diezel Einstein og Engl Savage 120. Jeg prøvde å finne hva slags rør de hadde, men kan ikke nok om det til å kunne skrive om det her, så håper at de som skal svare kanskje vet det. Kan det bli bedre om jeg bytter ut? Kan jeg i så fall kanskje bare gjøre det på den jeg har (Laney Ironheart 120H)?

Nå har det seg jo sånn at Ironheart leveres med 6l6 rør, som gir veldig mye gain, og på den ampen kan du fint sette inn EL34 om ønskelig, og så vidt jeg vet, vil vel det utgjøre en viss forskjell, uten at jeg er noen ekspert på området, er 100% sikker på at det er mange her som vet mye mer enn meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemte meg for å søke litt info om EL34 og fant dette på Wikipedia: "The EL34 (...) is characterized by greater distortion (considered desirable in this application) at lower power than other octal tubes[citation needed] such as 6L6, KT88 or 6550."

Om dette stemmer vil jeg jo bare få mer vreng av å bytte fra 6l6 til EL34. Det sier ihvertfall min logikk meg. Opplys meg gjerne!!

Redigert: Dette underbygges også av denne http://mesaboogie.com/news/2010/08/6l6-vs-el-34-feel-the-power-of-your-amps-power-section/

Endret av YudAmygdala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil ikke være stor forskjell i vreng på 6L6 og EL34. Hvor høy cleanlyd du klarer å få ut avhenger av hvordan preampen er designet, og hvor mye watt sluttrinnet klarer å pumpe ut.

Grunnen til at mange high-gain amper bruker 6L6 har med tradisjon og fordommer å gjøre. Mange gitarister tror at det er det eneste som duger, uten å egentlig ha peiling, og velger derfor 6L6-amper når de "spec-shopper". Produsendene vil selvsagt selge, så...you get the math...

Kjøp deg en ny amp. Du kan bruke så mye penger du bare orker på rørbytte og høyttalerbytte, men før eller siden så finner du at du burde spart deg de pengene og heller brukt dem på den nye ampen som gjør jobben slik du vil.

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde forresten å skru ned volumet på gitaren og opp på forsterkeren i stedet og det løste problemet mitt helt.

Uhm...jeg tror kanskje problemet ditt kan løses på en fryktelig enkel måte. Jeg mistenker at vrenger du hører er preampen som er feilstilt, og ikke sluttrinnet som brekker. Derfor:

Sett gitarvolumet på fullt. Skru NED "gain" på cleankanalen til det ikke vrenger mer, og skru deretter OPP "level/volum/master" på ampen for å få så mye volum som du trenger. Juster volum/master på vrengkanalen for å kompensere for eventuelle volumforskjeller.

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.