Web Analytics
Jump to content

Bugera 333 Infinium


Fastlicks
 Share

Recommended Posts

Vel. Er vel på tide at jeg kommer med min test/inntrykk av Bugera's "nye" 333 Infinium serie (Tok noe tid før denne serien dukka opp i Norge desverre). Er nok mange rør amp fantaster der ute som nå ønsker å hoppe fra nærmeste høye bygg eller løpe rundt med saks, men det får så være.

Jeg velger å dele opp test/inntrykk i 3 deler, så får den som ønsker hoppe til den delen som man gidder å lese om. Jeg velger ikke å gå alt for dypt inn i alt om ampen, men tar litt generelt og skriver på min måte ;)

Inntrykk av produktet:

Førsteinntrykket er at dette ser ut som, og føles en dyr amp (Engl, Mesa osv). Ikke noe billig "made in china" produkt, noe dette jo egentlig er. Meget pent design, og lett forståelig amp i bruk. Ampen virker som at den virkelig er godt skrudd sammen. Er robust med meget gode kontroller som ikke virker skranglete. Man kjenner at det er motstand i "potmeter", noe som igjen øker inntrykket av en god amp.

Selve elektronikken i ampen er unik, og i følge Bugera så er levetiden på rørene betraktelig økt med deres "Infinium" teknologi. Et meget stort pluss, men et enda større pluss er at man kan endre til andre typer rør. Ampen har EL34 rør, men tar mere en gjerne imot 6L6 rør. eller kombinasjoner.. Jepp.. hvor mange maper gjør det?? Og det beste av alt at ampen ikke trenger å justeres (BIAS). Den fikser dette selv. Utrolig fiffig funksjon. I tillegg har den 4 lysdioder bak som indikerer om et rør trenger å skiftes eller ikke. Og ryker et rør, bare setter man inn et nytt. Dermed er det slutt på å tenke på å "matche" rør, samt å ligge i fosterstilling om et rør ryker 3 minutter før gigen.. HURRA! ;)

Fotkontrollen som medfølger er grei nok. Personlig foretrekker jeg robuste "klikk" brytere i stål. På denne er det plastikk, men utførelsen er i stål og virker solid.

Bruk:

Her snakker man om en 120w 3 kanals amp med trøkk og lyd nok til å skremme fanden på flat mark. Det er nok av tilkoblinger som f.eks justerbar send/return på "effectloop" samt "line" utgangen.

Hver kanal har egen dedikert volum og EQ (bass, mid, treble), noe som gjør den meget allsidig, og man klarer nok å skru opp fet lyd uten å skru seg helt vekk.

NB! Man kan velge å bruke reverb pr kanal. Eks: Clean m/rev, crunch uten, lead m/rev.

Clean kanalen er meget ren og behagelig, og vrenger overhode ikke selv med relativt høyt volum. Her får man alt i fra crispy lyd til fyldig jass.

Crunch kanalen kan gi deg alt i fra en snill blues lyd til å forvandle seg til en sinna metal rytme kanal, som ikke øser ut for mye vreng . (jeg liker at en metal rytme skal være sinna, men også så pass klar at man kan høre hva som spilles uten at vreng lyden flyter ut over og det høres ut som noen tømmer grus på et blikktak)

Lead kanalen er så sinna at man nesten bør bruke en prest under bruk. Ren ondskap. Her er det ingen bønn om man vil ha hi-gain soloer som blåser sidesleik på Eli Hagen.

Personlig bruker jeg en Boss GT-10 enhet med "4 cable method" oppsett. Jeg bruker brettet som stomp box enhet, og tilfører kun effekter, og ingen simuleringer av amper.

Jeg bruker litt presence fra boss brettet, men dette kun for å trylle frem den lyden jeg vil ha. Ellers bruker jeg ingen EQ fra brettet, og utnytter kun det som finnes i ampen. Jeg er rimelig klassisk når det gjelder effekter og tilfører kun Dealy, chorus, comp osv, inn i ampen. Jeg skulle gjerne testet ampen med stomper, men da lommeboka og kjerringa sier nei, så får jeg bruke det jeg har. Og jeg er utrolig fornøyd med lyden.

Kjører man ampen uten effekter i loop, så forvandles loop switchen på fotkontrollen til en boost funksjon, slik at man kan kjøre boost på hver kanal. Ikke at jeg personlig ser det behovet.

Konklusjon:

Valg av amp er ofte en smakssak, og det samme gjelder selvfølgelig lyd. Men som blakk musiker er jeg avhengig av best mulig utstyr til lavest mulig pris. Jeg er meget fornøyd med både lyd, stabilitet og konstruksjon på min Bugera 333 Infinium, og er overhode ikke redd for å be andre kjøpe, (eller i det minste teste) det samme. En suveren amp som virkelig fortjener å bli sett og hørt.

Eksterne linker:

Link to comment
Share on other sites

Ja.. jeg synes det er verdt å sjekke ut Bugera sine amper.. som tips kan jeg si at evenstad musikk er de billigste på Bugera amper i Norge (som jeg har klart å finne i hvertfall). Greit å tenke på om man skal kjøpe :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.