Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bugera 333 Infinium


Fastlicks

Anbefalte innlegg

Vel. Er vel på tide at jeg kommer med min test/inntrykk av Bugera's "nye" 333 Infinium serie (Tok noe tid før denne serien dukka opp i Norge desverre). Er nok mange rør amp fantaster der ute som nå ønsker å hoppe fra nærmeste høye bygg eller løpe rundt med saks, men det får så være.

Jeg velger å dele opp test/inntrykk i 3 deler, så får den som ønsker hoppe til den delen som man gidder å lese om. Jeg velger ikke å gå alt for dypt inn i alt om ampen, men tar litt generelt og skriver på min måte ;)

Inntrykk av produktet:

Førsteinntrykket er at dette ser ut som, og føles en dyr amp (Engl, Mesa osv). Ikke noe billig "made in china" produkt, noe dette jo egentlig er. Meget pent design, og lett forståelig amp i bruk. Ampen virker som at den virkelig er godt skrudd sammen. Er robust med meget gode kontroller som ikke virker skranglete. Man kjenner at det er motstand i "potmeter", noe som igjen øker inntrykket av en god amp.

Selve elektronikken i ampen er unik, og i følge Bugera så er levetiden på rørene betraktelig økt med deres "Infinium" teknologi. Et meget stort pluss, men et enda større pluss er at man kan endre til andre typer rør. Ampen har EL34 rør, men tar mere en gjerne imot 6L6 rør. eller kombinasjoner.. Jepp.. hvor mange maper gjør det?? Og det beste av alt at ampen ikke trenger å justeres (BIAS). Den fikser dette selv. Utrolig fiffig funksjon. I tillegg har den 4 lysdioder bak som indikerer om et rør trenger å skiftes eller ikke. Og ryker et rør, bare setter man inn et nytt. Dermed er det slutt på å tenke på å "matche" rør, samt å ligge i fosterstilling om et rør ryker 3 minutter før gigen.. HURRA! ;)

Fotkontrollen som medfølger er grei nok. Personlig foretrekker jeg robuste "klikk" brytere i stål. På denne er det plastikk, men utførelsen er i stål og virker solid.

Bruk:

Her snakker man om en 120w 3 kanals amp med trøkk og lyd nok til å skremme fanden på flat mark. Det er nok av tilkoblinger som f.eks justerbar send/return på "effectloop" samt "line" utgangen.

Hver kanal har egen dedikert volum og EQ (bass, mid, treble), noe som gjør den meget allsidig, og man klarer nok å skru opp fet lyd uten å skru seg helt vekk.

NB! Man kan velge å bruke reverb pr kanal. Eks: Clean m/rev, crunch uten, lead m/rev.

Clean kanalen er meget ren og behagelig, og vrenger overhode ikke selv med relativt høyt volum. Her får man alt i fra crispy lyd til fyldig jass.

Crunch kanalen kan gi deg alt i fra en snill blues lyd til å forvandle seg til en sinna metal rytme kanal, som ikke øser ut for mye vreng . (jeg liker at en metal rytme skal være sinna, men også så pass klar at man kan høre hva som spilles uten at vreng lyden flyter ut over og det høres ut som noen tømmer grus på et blikktak)

Lead kanalen er så sinna at man nesten bør bruke en prest under bruk. Ren ondskap. Her er det ingen bønn om man vil ha hi-gain soloer som blåser sidesleik på Eli Hagen.

Personlig bruker jeg en Boss GT-10 enhet med "4 cable method" oppsett. Jeg bruker brettet som stomp box enhet, og tilfører kun effekter, og ingen simuleringer av amper.

Jeg bruker litt presence fra boss brettet, men dette kun for å trylle frem den lyden jeg vil ha. Ellers bruker jeg ingen EQ fra brettet, og utnytter kun det som finnes i ampen. Jeg er rimelig klassisk når det gjelder effekter og tilfører kun Dealy, chorus, comp osv, inn i ampen. Jeg skulle gjerne testet ampen med stomper, men da lommeboka og kjerringa sier nei, så får jeg bruke det jeg har. Og jeg er utrolig fornøyd med lyden.

Kjører man ampen uten effekter i loop, så forvandles loop switchen på fotkontrollen til en boost funksjon, slik at man kan kjøre boost på hver kanal. Ikke at jeg personlig ser det behovet.

Konklusjon:

Valg av amp er ofte en smakssak, og det samme gjelder selvfølgelig lyd. Men som blakk musiker er jeg avhengig av best mulig utstyr til lavest mulig pris. Jeg er meget fornøyd med både lyd, stabilitet og konstruksjon på min Bugera 333 Infinium, og er overhode ikke redd for å be andre kjøpe, (eller i det minste teste) det samme. En suveren amp som virkelig fortjener å bli sett og hørt.

Eksterne linker:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. jeg synes det er verdt å sjekke ut Bugera sine amper.. som tips kan jeg si at evenstad musikk er de billigste på Bugera amper i Norge (som jeg har klart å finne i hvertfall). Greit å tenke på om man skal kjøpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.