Web Analytics
Jump to content

Kjøpe platespiller.


embedded
 Share

Recommended Posts

Jeg har med tiden falt for vinylplater, og har lyst til å kjøpe min egen platespiller. Hvilke er greie og hvilke bør jeg styre unna? Kan jeg kjøpe en enkel stereo forsterker, rekner med jeg må ha noe å koble høyttalere i før det går i spilleren, eller? Noen som har prøvd å kjøre platespiller via monitorer?

Budsjettet mitt er tøyelig, men si 2500 på en spiller, så får jeg evaluere på evt ekstra utstyr.

Edited by embedded
Link to comment
Share on other sites

Du må enten ha en forsterker med platespiller inngang, en separat RIAA-forsterker, eller en platespiller med innebygd RIAA-forsterker - hvis jeg har forstått/husker det riktig. Husker i alle fall fra den tiden jeg brukte platespiller at de ikke funker godt på vanlige linjeinnganger - og jeg dermed tenke meg at de ikke funker særlig godt rett inn i (aktive) monitorer heller. Men for all del, sjekk gjerne med noen som har hakket mer peil en meg - har ikke brukt platespiller på nærmere 20 år tenker jeg.......

Link to comment
Share on other sites

Har en platespiller fra Clas Ohlson som kjører på aux in på et såkalt stereoanlegg. Funker bra til mine arbeiderklasseører.

Så fort folk snakker hifi-prat, aka overklassestereo, ender det som regel med høyttalere skal koste 90000 og kablene skal være reint gull.

:P

Link to comment
Share on other sites

Eg spiller plater på en slik en:

http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/platespillere/denon_dp-29f_platespiller_solv.htm

Den gjør akkurat det den skal, og det gjør den helt greit. Var også greit å bare tusle ned på Hifiklubben når eg trengte ny stift, og de visste akkurat hva eg trengte og de hadde det i butikken. Den har forresten innebygd RIAA-forsterker, slik at visst den står på kan du koble den på "Line in" på monitorene dine eller hvilken som helst annen forsterker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en Pro-Ject-platespiller fra Soundgarden clicky, som jeg ser har falt ganske drastisk i pris på. Det er ikke nødvendig å bruke så mye på en, men jeg synes design var viktig og den skulle passe inn i en hylle av utstyr, så da må man noen ganger litt opp i pris.

Rega har jeg hørt mye bra om. Når det kommer til RIAA-forsterker så trenger du ikkeno dyre greier, det er en ganske usofistikert boks, jeg har en slik. Husk at det er forskjell mellom MM og MC-pickup på platespillere (hva som er best strides de lærde om). :)

Link to comment
Share on other sites

Både Rega og Pro-ject er gode tips - begge produsentene har rimelige spillere som duger. Noe av det viktigste med en platespiller er en god stift, samt at spilleren er justert riktig. Har dessverre sett spillere hvor stiften er koblet feil med kanalene ute av fase med hverandre osv fra forhandlere som mener de har peil. Men kjøp slike produkter hos en Hi-Fi forhandler, de selger produkter som låter bedre og som forhåpentligvis er skikkelig justert osv.

Når det kommer til RIAA-forsterker så trenger du ikkeno dyre greier, det er en ganske usofistikert boks, jeg har en slik. Husk at det er forskjell mellom MM og MC-pickup på platespillere (hva som er best strides de lærde om). :)

RIAA forsterkere er på mange måter langt mer avanserte saker enn det meste du finner i en integrert forsterker egentlig. Med dagens integrerte kretser kan man selvsagt lage en helt ok RIAA til en relativt rimelig penge, men det svake kildesignalet og høye forsterkningen (støy/sus) og det relativt avanserte filteret med flere knekkfrekvenser gjør dette til en bit elektronikk det kan være greit å legge litt penger i - spesielt hvis du har en kostbar spiller/stift og anlegg forøvrig. Mitt råd er å prøve litt ulike produkter, og heller se hva man liker eller opplever som en forbedring. (dyrt trenger ikke å være så mye bedre nødvendigvis)

Billige platespillere oppleves gjerne som litt "svevende" og uten punch i gjengivelsen - eller som om de bare gjengir mellomtone og nedre diskant, og altså mangler store deler av bassområdet, samt den høyeste diskanten/overtonene

Link to comment
Share on other sites

RIAA forsterkere er på mange måter langt mer avanserte saker enn det meste du finner i en integrert forsterker egentlig. Med dagens integrerte kretser kan man selvsagt lage en helt ok RIAA til en relativt rimelig penge, men det svake kildesignalet og høye forsterkningen (støy/sus) og det relativt avanserte filteret med flere knekkfrekvenser gjør dette til en bit elektronikk det kan være greit å legge litt penger i - spesielt hvis du har en kostbar spiller/stift og anlegg forøvrig. Mitt råd er å prøve litt ulike produkter, og heller se hva man liker eller opplever som en forbedring. (dyrt trenger ikke å være så mye bedre nødvendigvis)

Fair enough, men med tanke på at jeg får god lyd ut av oppsettet mitt når jeg spiller vinyl, står jeg på at, avhengig av platespilleren såklart, ikke nødvendigvis må være dyrt med en RIAA-forsterker. Mye kommer jo også an på hvordan receiveren og høyttalerne gjengir lyden og hvor lett det er å høre "urenheter" med utstyret man allerede har.

Link to comment
Share on other sites

Fair enough, men med tanke på at jeg får god lyd ut av oppsettet mitt når jeg spiller vinyl, står jeg på at, avhengig av platespilleren såklart, ikke nødvendigvis må være dyrt med en RIAA-forsterker.

For all del - alt er relativt, jeg sier heller ikke at din RIAA ikke er bra til ditt bruk og din spiller, men når man har mer påkostet utstyr hvor stiften alene koster mer enn spilleren din og medfølgende stift, så kan det fort være en hel del å tjene på å kjøpe en mer påkostet RIAA forsterker også.

Og selv med rimelige utstyr vil man ofte høre ganske stor forskjell på RIAA forsterkere - dermed gir deg deg muligheter til å velge den komponenten man liker best lydmessig, selv om prisen kan være omtrent den samme.

Det er som med forsterkere og høyttalere - selv om de er rimelige, er lydforskjellene ofte store, og man bør velge det man synes låter bra, ikke nødvendigvis hva som ser best ut i hylla, eller det som koster noen hundrelapper mer/mindre. Billig utstyr gir deg uansett ikke noen "referanselyd" så man må la smak og behag avgjøre hva man kjøper.

Link to comment
Share on other sites

For all del - alt er relativt, jeg sier heller ikke at din RIAA ikke er bra til ditt bruk og din spiller, men når man har mer påkostet utstyr hvor stiften alene koster mer enn spilleren din og medfølgende stift, så kan det fort være en hel del å tjene på å kjøpe en mer påkostet RIAA forsterker også.

Absolutt, men det handler jo om hvordan ting er i forhold til hverandre. Hadde jeg kjøpt dyrere spiller/oppgradert mikrofonen/etc ville jeg også gått for en litt mer solid RIAA-forsterker. Men for fyren som skal kjøpe sin første spiller og skal teste hobbyen ville jeg ikke siktet så høyt i prisnivå. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag kjøpte før noen år siden en Argon TT-1 spiller og en NAD PP3 RIAA boks fra HifiKlubben.

http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/platespillere/argon_tt-1-v2_platespiller_sort.htm

http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbehor/platespillertilbehor/nad_pp3-riaa-_forforsterker_grafit.htm

Virker fint det ! Med PP3 boksen kan du også "digitalisere" (:-) ) vinylsamlinga (USB) ! Har testet det, og det virker, men ikke brukt det noe særlig ...

Så jag hadde nog klart meg like godt med en PP2 som er en hundrelapp billigere ...

Så vidt jag vet så er Argon TT-1 identisk med Rega P1. (correct me if I'm wrong).

/J

Link to comment
Share on other sites

Absolutt, men det handler jo om hvordan ting er i forhold til hverandre. Hadde jeg kjøpt dyrere spiller/oppgradert mikrofonen/etc ville jeg også gått for en litt mer solid RIAA-forsterker. Men for fyren som skal kjøpe sin første spiller og skal teste hobbyen ville jeg ikke siktet så høyt i prisnivå. :)

Neida, absolutt ikke - men det er minst like stor lydforskjeller på rimelig utstyr så å prøve ulike produkter er fremdeles et godt tips. Når ting koster så lite kan man ofte betale ut flere produkter og teste de hjemme og i kombinasjon med hverandre. Seriøse Hi-Fi forhandlere har stort sett forståelse for at kunder ønsker å gjøre en slik vurdering.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.