Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

335 gitar kit


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg et 335 gitarkit fra RMOlson (http://www.rmolsonguitars.com/), men det er ikke med noen instruksjoner. Så jeg tenkte å spørre her om det er noen som har noen tips før jeg begynner med ting som ikke kan endres. Så langt har jeg bygd to ukuleler og en akustisk gitar fra StewMac så jeg har litt erfaring, men har ikke bygd en elektrisk gitar. Som dere kan se av bildet under så er det ikke så mye som skal gjøres med kitet:

CompleteKit.JPG

Det er et trevirke som heter spalted maple (lønn) og det har noen små merker som jeg tenker å fylle igjen med woodfiller. Ser jeg kan bestille fra StewMac. Så jeg er litt usikker på hvilken rekkefølge en skal gjøre ting i:

- Hvis jeg har forstått det jeg har lest litt rundt så er det vanlig å lime halsen til kroppen før en lakker, stemmer det?

- Når jeg skal sjekke vinkelen på halsen før jeg limer den fast skal jeg legge en straightedge langs båndene på halsen og se at den går akkurat over broen?

- Når jeg skal plassere broen (jeg har kjøpt roller bridge) skal jeg jo måle avstanden fra nut til 12te bånd og bruke samme avstand fra 12te bånd til broen. Hvor skal jeg måle på broen? (midt på?) (Skal jeg legge på litt ekstra kompansering som jeg gjorde på den akustiske gitaren?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke merker er det du tenker å fylle igjen. Litt av meningen med spalted er jo de spesielle figurene som oppstår. Har du vurdert å olje istedet for å lakke, uansett bør du nok lime sammen hals og kropp først ja. Har du bygd akustisk så går nok sammenlimingen her bra skulle jeg tru.

Vurderer nå sterkt å gå på et lignende kjøp (savner epi dot´en min og her ser det jo ut som man kan få relativt OK kvalitet - og byggemorro for en bra pris) - har du kjøpt med eller uten hardware? Og hvis med hvordan virker det som kvaliteten er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte med hardware. Med entwistle pickups, de var litt dyrere enn de andre som fulgte med. Jeg har ikke sett så mye på hardwaren enda, jeg regner med at den er helt grei. Jg bestilte jo med en bigsby også, den er jo standard. Du kan lese litt på forumet "hans" om gitarene og kitene til RMOlson (http://gfrm.phantomotaku.com/forumdisplay.php?fid=8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det der er et tynt lag med lønn som er lagt på et tykkere lag med billigere tre. Helt vanlig måte å gjøre det billig på, men det ser jo ut som du har vært litt uheldig her. Jeg ville hørt om mulighet for å få en ny kropp, ellers kan de jo "sparkles" igjen med filler.

Ja - du må sjekke halsvinkelen før du limer. Sett gjerne en tvinge på føyningen og dra en streng/tråd etc fra nøtt til bridge og sjekk.

Ja - du måler fra 12.bånd begge veier :D Vær litt nøyaktig her, men man kan jo kompensere litt på bridge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt woodfiller fra stewmac så jeg får se hvordan det går når jeg får den.

Hva skal jeg sjekke når jeg sjekker halsvinkelen? at strengen ligger "passe høyt" over halsen? evt pickups?

Når jeg måler fra tolvte bånd til bridge, hvor på bridgen skal jeg måle? Den er vel justerbar så en kan flytte fram og tilbake for å finjustere lenge for intonering. Skal jeg da stille inn så alle strengene er plassert midt på bridgen så jeg kan justere begge veier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har nå lakket og satt på bridge i går. Nå skal jeg snart lodde sammen elektronikken og har lett litt etter ett loddediagram. Jeg fant dette:

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2h_2v_2t_3w

Er det noen som kan se om det ser fornuftig ut?

Og det står at jeg skal koble jord til bridgen, er det vanlig på 335-gitarer? Jeg ser ikke helt hvor jeg skal koble til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koblingsskjemaet er riktig, det. Om du kobler jordledningen til bridge eller strengefestet spiller ingen rolle, gjør det som er enklest. Som Andreas sier, så skal den være der for å jorde strengene. Du får en veldig bråkete gitar hvis du dropper den.

Gleder meg til å se sluttresultatet på denne gitaren, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar. Jeg skal se om jeg finner et sted å feste den. Er ikke sikker på om jeg har tilgang til broen inni gitaren. Jeg har jo borret hull og festet broen, men vet ikke om deler av den ble tilgjengelig. Jeg må kanskje prøve å ta opp broen igjen (den sitter ganske godt fast) og borre et lite hull ut til kroppen av gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har fått jordet bridge og satt på bigsby nå så det begynner å nærme seg. Nå tenkte jeg å sette på strap buttons, men jeg er litt usikker på hvor det er best å plassere dem. Den ene skal jo på enden "inni" bigsbyfestet. Men hvor skal den andre. Jeg ser at Gibson ofte har den på undersiden av kroppen der hvor halsen går inn. Men jeg ser også at en del klager på hvordan gitaren henger da. Har dere noen tips?

Jeg tror ikke jeg kan ha den oppe over den øverste "cut-awayen" uten å legge til noe støtte inni kroppen som blir vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sånn, og som du er inne på, kan den være litt "neck heavy". Man får trøste seg med at det finnes de modellene som er verre. (*Firebird bass, anyone?)

Det man kan gjøre er å finne den letteste mekanikken man klarer å finne, samt ev. å redusere størrelse og tykkelse på hodet så mye man tør innenfor de rammene man har, som stabilitet og utseende. Det at du har valgt å sette på en Bigsby oppveier jo noe av problemet, da du har plassert ganske mye vekt på den andre enden av gitaren.

Ut over det, er det nok bare slik at man må leve litt med dette, og finne en reim som passer til jobben, som noe med semsket bakside. Den "henger" godt fast i kroppen/skjorta/ tskjorta eller hva man velger å ha på.

Bedre plassering enn det du foreslår, finnes nok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble $564 for kit og frakt. Husker ikke helt hva jeg betalte i toll, men det er vel bare å gange med 1.25 og legge til litt over hundre i avgift. Det blir en del billigere hvis en går for de billigere pickupsene og dropper bigsby. Da hadde det blitt nærmere $344 tror jeg, men du må spørre hva prisene er nå.

I tillegg så må du jo legge til litt for wood filler og lakk. Ellers så er jo alt med i kitet, det er bare hvis en vil oppgradere noen deler. Jeg har for eksempel kjøpt strap lock. Jeg oppgraderer vel kanskje elektronikken, men tester ut det som fulgte med først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.